Töltar inte-pga ny skor eller mycket travarbete?

L

Lilla_My

Efter att ha gått utan skor i flera år har min 12 årige valack nu fått skor igen. Det har gått bra att rida alla fyra gångarterna utan skor, men nu kommer jag att ha tid att rida lite mer och då är risken att han sliter ut sina fötter. Han har tidigare varit skodd i flera år.
Det är nu ca tre veckor sedan han fick på skorna. Precis som jag hoppats så vågar han nu ta för sig mer och har längt steget i både skritten och traven. Men han vill inte tölta! Eller, rättare sagt, han kommer in i tölten men faller i trav efter bara några steg. På sistone har jag också jobbat mycket i skritt och trav, att han ska vara avslappnad och länga överlinjen samt ha mjuk kontakt med bettet.
Funderar på om det är skorna som gjort att han tappat tölten, eller om det är att jag jobbat honom mycket på det sättet i skritten och traven. Vad tror ni?
Jobbar som sagt mycket med att länga överlinjen och det går bra. Försöker samla upp honom korta stunder emellanåt, men vi är inte helt mogna för det än.
Kanske borde jag lägga tölten på hyllan ett tag tills vi kommer till en mer samlad nivå i de andra gångarterna?
Eller om det nu är skorna som är orsaken:
Hur lång tid tar det innan hästen blivit helt van vid skorna efter så lång tid oskodd?
 
Sv: Töltar inte-pga ny skor eller mycket travarbete?

Jag skulle tro att det är en kombination av skorna och jobbet med att länga sig. Med skor så blir det jobbigare att hålla tölten och hästen faller lättare över i trav, speciellt om den samtidigt är i en lång form.
Man kan tölta i lång och låg form också, men det kräver ju att hästen kan samla sig och bära sig på bakdelen också.
Om du fortsätter att jobba honom som förut men lägger i början vikten på att han ska höja ryggen och lägga över tyngden på bakdelen. När han kan det så kontrollerar du formen fram, han ska inte höja huvud/hals eller ta stöd på bettet.
När du kommer dit är jag övertygad om att du kan välja trav eller tölt i samma form.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 091
Senast: Lady_S
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 015
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp