Sv: Tölt?
Jag hade ett liknande problem med min foderhäst.
Hon var töltsatt ovanligt sent (vid sju års ålder tror jag) och ägaren hade försökt innan med hjälp av olika tränare, men det funkade inte. Sedan när hon var omkring sju år skickade hon henne på träning för att hon skulle vidareutvecklas och töltsättas. Hon fick tölt men den var inte speciellt ökad. I mellantempo gick det bra när tränaren red henne men trots att hon (tränaren) är superduktig så kunde hästen helt enkelt inte öka speciellt mycket.
Sedan när jag fick henne på foder tyckte jag att det blev mycket sämre. Hon töltade bara väldigt långsamt och rollade ofta (observera dock att jag inte är lika duktig som ägaren och tränaren) men jag jobbade med det hela tiden, lät henne vila en sväng på vintern eftersom hon hade tappat lite hull och muskler. Men sedan när jag började träna henne i januari kände jag direkt att hon var mycket gladare och starkare när hon hade fått äta upp sig efter vilan.
Steget var het annorlunda och det kändes verkligen som att hon bar upp mig. Jag började jobba med tölten, jag la inte upp något speciellt träningschema eller gjorde något speciellt, jag bara töltade i olika tempon och i olika övningar precis som alla andra.
Och stegvis vörjade hon bli säker, aktionen blev högre och till slut susade hon fram i en ökad tölt som jag inte trodde fanns.
Och det konstiga är att jag gjorde ingenting speciellt. Bara tränade som vanligt. Jag är inte heller någon superduktig ryttare, men bara genom att jag höll igång henne och försökte få henne balanserad i dom övriga gångarterna så började tölten komma.
Jag red visserligen kurser och dressyrlektioner ibland, men det är väl inte direkt onormalt.
Så Oroa dig inte för mycket. Vissa hästar hittar inte balansen i tölten förrän ganska sent.
Du nämnde att du rider mycket dressyr och det tror jag kan vara väldigt bra träning för tölten. Man måste inte rida i just tölt i hela tiden i början av träningen, utan helt enkelt försöka ge hästen lite bättre kroppsuppfattning genom att göra den balanserad. Om hästen har balans i kroppen så kommer tölten med lite träning. Så ge inte upp!
Om hästen verkar pigg och glad och frisk så är det bara att gå ut och ha kul ihop, och förstås träna en del om man vill komma någonstans. Jag påstår inte att tölten kommer av sig själv, för det är inte sant! Men med vissa hästar, inte alla, men med vissa så tar det ett tag innan dom har såpass mycket balans i kroppen för att tölta bra.
Men när balansen väl sitter där så är jag säker på att det kommer bli en bra tölt. Bara jobba på så kommer det! Och sen så är det ju fantastiskt kul att se skillnaden efter allt slit. Det är ju det som är det roliga. Att se och känna hur mycket bättre det har blivit
Nä, nu har jag babblat för mkt.. Det var allt från mej.