fettso

Trådstartare
Jag köpte ju Kaela som blivit inriden först i år(7 år),importerad till Sverige osv.
Hon var ej töltad när jag köpte henne,vilket jag visste om.
Hon har inte tölten naturligt,men jag hade ju innan vilan börjat tölta henne lite smått med hjälp av min tränare.
Hon kan så att säga tölta,fast orkar bara jättesakta än sålänge.
Men om hon får välja så tar hon helst trav.

Min fråga är om ni tror att hon har ngn blockering?
Som vanlig "dressyrryttare" så tror jag att det kanske är detsamma som att man inte sätter sig och rider passage det första man gör på en unghäst??
Krävs ju mkt samling i tölt väl??Kanske är helt ute och cyklar nu??:crazy:

Sv: Tölt?

Min erfarenhet är att en häst som kan tölta jättesakta är oerhört vältränad...

Min erfarenhet är att en häst som kan tölta jättesakta är oerhört vältränad...

Kan jag hålla med om litegrann faktiskt... Min häst töltar alltid bäst när det går i mellantempo, eller lite snabbare. väldigt sakta då orkar han inte. eller så blir det inte rent.

Det krävs mycket av hästen för att tölta. Men med samling, muskler, styrka & kondition, samt att hästen är mjuk och följsam så hittar man en bra tölt till slut :) Men träning krävs och det är ju det som är så roligt :) Att bara åka runt på en häst som redan kan allt, vore inte mycket till utmaning i mina ögon.

min hästs tölt är långsam, alla hästar har olika tempo i sin arbetstölt.
hans långsamma tempo liknar mer jogging även när den är helt ren.
han kan jogga helt avslappnad på långa tyglar, snabbt går det inte
jag kan få fram tölt med mer energi och snabbare men det är inte lätt.
han kan även gå i kort samlad tölt vilket är stor skillnad.
det finns både lufse tölt och lufsetrav om det saknas energi, bärighet och styrka

Min häst är precis likadan, när han är otränad orkar han bara gå i långsam "skrittölt" ( i alla fall om det ska vara avslappnat och i rätt form). För hästar som våra så är tölten verkligen en fysisk prestation som kan liknas vid en dressyrrörelse och man ska gå långsamt fram i träningen. Jag tycker du ska rida korta sträckor i den långsamma tölten och göra mycket övergångar skritt-tölt-skritt så att hästen får en chans att stärka sig. Sedan kommer tölten efterhand som hästen blir mer vältränad och balanserad. Jag upplever det inte som särskilt svårt att träna tölten på en sådan häst; man måste bara vara medveten om att det tar tid och lyssna på hästens signaler så att man inte begär för mycket av den. Min häst får aldrig någon flott tölt eftersom han helt enkelt inte är byggd för det, men med tålmodig träning så har han ett hyfsat hastighetsregister i tölten. Det är den riktigt ökade tölten som saknas, men när han är riktigt tränad så kommer man i alla fall upp i ganska häga hastigheter om man tar tölten ur galoppen!

Det är skillnad på riktigt sakta, bärig, bra tölt och riktigt sakta tölt i början av töltsättningen.

fettso: Det är inget ovanligt att hästar i början av töltsättningen inte kan tölta annat är väldigt korta sträckor väldigt långsamt.
Det är ju ett helt nytt rörelsemönster för dom.
Här är det ockå en väldig skillnad från häst till häst.
Endel funkar bäst att ta ner från galopp i nnågra steg tölt och sedan över i trav eller skritt och andra måste töltsättas från skritt.
Ha tålamod! Jobba långsiktigt och korta sträckor.
Det är skillnad mellan bärig tölt (som i samlingsgrad piaff) och tölt i början av töltsättningen.

Lär henne korta upp och länga sitt bakbensteg med hjälp av sätet. Tänk hela tiden på att vara lätt i handen så tölten kommer bakifrån!

Beröm henne för de korta sträckorna! Och läng dom succesivt.
Självklart är det bra om hon är kiropraktor/ET-kollad, men det behöver inte vara någon blockering.
Ta hjälp av isl.instruktör!

Lycka till!

/Malin

jag tror det är olika för olika hästar, vissa springer ifrån arbetet andra släper efter sig bakbenen för att slippa jobba så hårt.

dvs piggare hästar brukar oftast vilka springa fortare o fortare i tölt och har väldigt jobbigt med kort tölt för de vill hela tiden öka.

segare hästar eller hästar som väljer ett annat alternattiv: segar hellre efter och kan gå sakta sakt i ren tölt men tar tex pass eller rollar om man försöker öka alternativt kastar sej i trav.
men då beror de inte på att de e starkare iaf inte i mitt fall(min häst) utan att han helt enkelt släpare fötterna efter sej och det är ju inte så värst jobbigt i kort tempo eller hur?!

så det finns nog alla varianter ett som är säkert är att hästarna gör allt för att slippa jobba, de är lata av naturen...som vi;)

Fast Kaela är väldigt pigg(nästan het)att rida,det är bara när jag ska ha tölt som hon helt tappar sugen(?).
Fast hon håller ju bara på att lära sig tölt ännu sålänge

ja okej men då är det troligen för att hon inte riktigt kan rörelse mönstret ännu sen när hon väl lärt sig kommer hon kanske bli en sån häst som springer ifrån arbete ev.

Korttempo tölt med bärighet är det jobbigaste för hästen. Det är oftast lättare för dem att rulla på i något snabbare tempo, speciellt för femgångare gissar jag.
Fyrgångare som man ofta ser har bärigare och bättre kort tempo och kanske lite sämre ökat.
Titta på Teitur, urflott i korttempo tölt, har lite svårt att hitta ett riktigt bra ökat tempo. Samma för Steini från Ekastorp, hans starkaste kort är det korta tempot.

Så det behöver inte alls ha att göra med hur pigg hästen är.

den där steini från ekastorp är han släkt med Fani från ekastorp?

så är det kankse...men om man ska motsätta den teorin(dock med bara ett exempel då) så är min häst relativt stark 5gångare men som går bäst i ett kort tempo;)

nej det jag skrev grundade sig på mina erfarenheter och då har jag upplevt att det har kvittat om de varit 4 eller 5 gångar och det har mer handlat om på vilket sätt de försökt slippa undan det jobbiga lixom. antingen har de segat med benen efter sig eller sprungit på så snabbt så man haft svårt att jobba dem.

men det finns ju alltid undantag såklart.

Senast ändrad:

den där steini från ekastorp är han släkt med Fani från ekastorp?

Det är den kanske, Steini från Ekastorp kommer härifrån där vi bor. Min Dúkka är efter honom. Ekastorp bör vara den samma gård, så då kommer nog Fani också här ifrån, vet dock inte vilken det är.

Fast Kaela är väldigt pigg(nästan het)att rida,det är bara när jag ska ha tölt som hon helt tappar sugen(?).
Fast hon håller ju bara på att lära sig tölt ännu sålänge

Det du skriver här talar mer för att orken tryter, en typisk kommentar när hästen smiter från jobbet genom att bli springig är att ryttaren uppfattar den som het.

jag tror personligen då min häst töltar jätte sakta är för att han inte orkar och har inte riktigt dom musklerna för att tölta snabbt...
det är vad jag tror på min häst iallfall!.

Steini och Fani har en gemensam anfader,

Snæfaxi fra Páfastöðum han är pappa till Fani och farmorsfar till Steini, men det gör det ju inte till bröder precis.

Jag hade ett liknande problem med min foderhäst.
Hon var töltsatt ovanligt sent (vid sju års ålder tror jag) och ägaren hade försökt innan med hjälp av olika tränare, men det funkade inte. Sedan när hon var omkring sju år skickade hon henne på träning för att hon skulle vidareutvecklas och töltsättas. Hon fick tölt men den var inte speciellt ökad. I mellantempo gick det bra när tränaren red henne men trots att hon (tränaren) är superduktig så kunde hästen helt enkelt inte öka speciellt mycket.
Sedan när jag fick henne på foder tyckte jag att det blev mycket sämre. Hon töltade bara väldigt långsamt och rollade ofta (observera dock att jag inte är lika duktig som ägaren och tränaren) men jag jobbade med det hela tiden, lät henne vila en sväng på vintern eftersom hon hade tappat lite hull och muskler. Men sedan när jag började träna henne i januari kände jag direkt att hon var mycket gladare och starkare när hon hade fått äta upp sig efter vilan.
Steget var het annorlunda och det kändes verkligen som att hon bar upp mig. Jag började jobba med tölten, jag la inte upp något speciellt träningschema eller gjorde något speciellt, jag bara töltade i olika tempon och i olika övningar precis som alla andra.
Och stegvis vörjade hon bli säker, aktionen blev högre och till slut susade hon fram i en ökad tölt som jag inte trodde fanns.
Och det konstiga är att jag gjorde ingenting speciellt. Bara tränade som vanligt. Jag är inte heller någon superduktig ryttare, men bara genom att jag höll igång henne och försökte få henne balanserad i dom övriga gångarterna så började tölten komma.
Jag red visserligen kurser och dressyrlektioner ibland, men det är väl inte direkt onormalt.
Så Oroa dig inte för mycket. Vissa hästar hittar inte balansen i tölten förrän ganska sent.
Du nämnde att du rider mycket dressyr och det tror jag kan vara väldigt bra träning för tölten. Man måste inte rida i just tölt i hela tiden i början av träningen, utan helt enkelt försöka ge hästen lite bättre kroppsuppfattning genom att göra den balanserad. Om hästen har balans i kroppen så kommer tölten med lite träning. Så ge inte upp!
Om hästen verkar pigg och glad och frisk så är det bara att gå ut och ha kul ihop, och förstås träna en del om man vill komma någonstans. Jag påstår inte att tölten kommer av sig själv, för det är inte sant! Men med vissa hästar, inte alla, men med vissa så tar det ett tag innan dom har såpass mycket balans i kroppen för att tölta bra.
Men när balansen väl sitter där så är jag säker på att det kommer bli en bra tölt. Bara jobba på så kommer det! Och sen så är det ju fantastiskt kul att se skillnaden efter allt slit. Det är ju det som är det roliga. Att se och känna hur mycket bättre det har blivit :)

Nä, nu har jag babblat för mkt.. Det var allt från mej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 020
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 585
Senast: _Taggis_
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 247
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix