B

Borkan

Har hört att man bör sko hästen runt om när man ska börja tölt träna, stämmer det? Min är inte alls ömfotad bak och har skor fram. Han har inte visat någon tölt, om man bortser från en gång när jag TROR han bröt av från galopp till tölt, misstag skulle jag tro.. :D Han är riden ca 1,5 år och är fyrgångare och jag rider ute på grusvägar. Tacksam för lite åsikter! :smirk:

Det är inget jag hört något om, men jag skulle sko ändå, även om han inte är ömfotad så sliter det mycket på hovarna att rida mkt på grus, iaf efter min erfarenhet...

Jag har kollat med hovis (utbildad, dessutom jobbat mycket med isisar) och han tycker inte jag behöver sko bak för den sakens skull. Det va min tränare som sa när vi skulle börja med tölten, att han inte skulle kunna/våga sätta under sig ordentligt annars.

Om hästen inte är öm och inte sliter ned för snabbt, ser jag ingen anledning till att sko.

Om det skulle vara så att man behöver vikta för att hästen ska hitta balansen tycker jag det är bättre att använda boots e dyl under ridningen, fram som bak.

Det kan vara smart att bara sko fram ELLER bak när man ska börja töltträningen, för att under några veckor vikta hästen att förstå vad man menar och hitta fyrtakten.

En häst som bara travar skor du då bara BAK, och en grisepassare bara FRAM.

Att på en travande häst sätta tölt utan bakskor men med tyngd i form av skor fram viktar ju BORT från tölten och det är ju att göra det lite onödigt svårt för sig :o

Du kan underlätta töltsättningen på en travande fyrgångare som du ridit så länge i trav genom att lägga 8-10 mm skor bak och inga eller lätta skor fram tills han börjat förstå vad du menar :)

Lycka till!

Jag har en travaktig häst och jag har gjort så som Tim föreslår, skor bak. Och dessutom tränat laterala gångarter med hjälp av min tränare. En period hade hästen 8 mm fram och 10 mm bak.

Klarar hästen sej utan skor för övrigt så är det bra om du inte behöver tänka på skor alls. Man kan även lägga på vikter bak, det har jag dock ej provat men andra här har gjort så på barfotahästar och de säger att det fungerar bra.

Annars finns Easyboots och andra "tofflor" att använda om man inte vill satsa på skor.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 309
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har hållit utkik ett bra tag och letat lite medryttare hästar, men det är lite svårt i mitt område att hitta några i...
Svar
12
· Visningar
3 032
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama