Många ord josse - men jag undrar om du inte menar samma sak som jag.

Skit i huvudets läge och rid hästen mjuk och stark bakifrån och sök takt och bärighet utan lyft i tygeln.

Så får du bra tölt som håller för att du efterhand kan modifiera hur tävlingsanpassad du vill ha nosen utan att resten kraschar.

För att återgår till em76:s fråga - när jag rider något annat än unghästar så rider alltid jag mest tölt, tempot beror på sällskapet. Är jag ensam och ska avreagera mig och den lille svarte blir det mest vild galopp, några passlöp och medeltempo tölt varvat med puststräckor där vi går båda två.

Trav kan mesar (utan gammal foglossning) ägna sig åt :devil:

Jaha! :D
Annars hade jag nog genast bytt ut Urbinoavkomman mot en Isländsk gynnare!

Wow, det låter fräckt. Har hittills aldrig stött på en liksidig häst, men så är jag ju en halvblodsavfälling också! Vad jag lärt mig har oliksidigheten ofta ursprung i hästens naturliga snedheter (precis som vi människor ofta är kortare i ena sidan eftersom de musklerna har svårare att slappna av), och sen förstärker vi halvkassa ryttare det genom antingen inte känna snedheten eller att inte ha en susning om vad vi ska göra åt det.

Jaha! :D
Annars hade jag nog genast bytt ut Urbinoavkomman mot en Isländsk gynnare!

Gör det! Och sen låter du bara bli att rida den :D.

Glömde för övrigt säga i förra inlägget att Tims påstående om liksidighet har en pedagogisk poäng, i vissa hopplösa fall :crazy:. När man inte kan skylla på hästen längre måste man ju lära sig rida :). Och är det Tim som ska lära en så behövs bara en masochistisk läggning, att man liksom trivs med en totalsågning då och då :angel:

Tim: ja hon är förtjusande :love:

mandalaki

Radical Honesty - Säg sanningen och sanningen ska göra dig fri :idea:

Det enda jag själv lärt mig något av är mina hästar och de instruktörer (fåtal) som tordats säga sanningar (vilket uppenbarligen är likställt med totalsågningar i detta överdiplomatiska land :angel: :cool: :D )

Att BARA gå på kurs för att få höra att hästen är söt är ju lite onödigt :devil:

Även om tex mandalakis häst ÄR väldigt söt :love:

carmenzita - de flesta islänningar jag ridit in har förstås varit oliksidiga så som människor är höger- eller vänsterhänta. Men ofta om de vuxit upp i stor flock är de rätt välmusklade och opåverkade av människan vilket faktiskt gör dem liksidigare överlag än de halvblod jag minns som jag haft "från början". I alla fall mer jämnstarka så man rätt fort kan få båda bakbenen att göra lika många knop :) Och fuskar man med det så MÄRKER man det för då blir inte tölten bra. Tregångshästar är inte så tydliga för lekmän utan kan ridas snedare längre utan att det ger så tydliga signaler.

Radical Honesty - Säg sanningen och sanningen ska göra dig fri :idea:

Det enda jag själv lärt mig något av är mina hästar och de instruktörer (fåtal) som tordats säga sanningar (vilket uppenbarligen är likställt med totalsågningar i detta överdiplomatiska land :angel: :cool: :D )

Att BARA gå på kurs för att få höra att hästen är söt är ju lite onödigt :devil:

Gillar också att få veta vad det är jag gör fel när jag rider kurs. Ha ha... det är ju ett och annat. :D Men, att betala för att bara harva runt under käcka tillrop känns lite onödigt och tråkigt. Då racar jag hellre i skogen. :) Vill jag harva kan jag låta barnen komma med tillropen. :p

Sen Tim så finns det ju några stycken här som skulle vilja ha ett par lektioner framåt sommaren. Kanske läge att planera in betald sommarsemester?! ;) :cool:

Det är tydligen det man betalar för :rofl:

mandalaki

Ah - shit, det visste jag inte!

Det blir 50 kr tack :rofl:

(mandalakis häst är jättesöt, mandalakis häst är jättesöt, mandalakis häst är jättesöt, mandalakis häst är jättesöt)

Om du inte passar dig kanske dina elever kräver ersättning för psykiska men om du kommer med negativ kritik :devil:.

Men min häst då, som inte är så söt? Han måste ju plötsligt prestera nått på kurserna... :angel:

Äh, han är ju ändå såld och den nya ÄR söt!

(Jag älskar Freyr, men SÖT det är han inte!)

/Malin

Det är ju det jag alltid sagt. Islandshästar är EXTREMT svårridna. Det finns ju 345 gångarter och jag fattar inte att de blivit så populära?! Jag hade förstått om de blivit poppis bland väldigt duktiga ryttare, men det verkar vara många hobbyryttare som köper en islänning? Själv är jag i början på min ridutbildning och fokuserar nästan hela tiden på min sits, jag har ännu bara blivit nedstämd när jag ridit islänningar. Den enda islänning som jag kunde åstadkomma något som påminde om ridning på, var den som min kompis tyckte sämst om (den påminde för mycket om ett halvblod)... Jag är full av beundran inför er som öht kan få till en enda ren gångart på dessa svårridna djur! De är så "oförlåtande", minsta rynkade ögonbryn resulterar i snedheter/taktinslag osv...

Du får be djurjouren om en provtur på Askur så förstår du :idea: En femgångare kan vara lite för mycket att börja med :cool:

Det är helt enkelt VÄRT svårigheterna att rida islandshäst :love:

Om fem år kanske jag vågar mig på Askur... Just nu tror jag han skulle bli förolämpad om jag satt upp! :o
Alltså, jag FÖRSTÅR att man gillar islänningar om man är en duktig ryttare! Vad jag inte förstår är att det är så många "hobbyryttare" som fastnar för dem - de är ju så svårridna och reagerar på alla fel man gör!

...men det märker kanske inte alla "hobbyryttare" från början utan åker glatt omkring i någon form av halvbekväm gångart :smirk: :idea:

(det gör jag själv gärna också, ska erkännas :o )

Roligt att du nämner sitsen. Har ridit islandshäst i 12 år och känner att min sits har blivit något sämre med åren. Har börjat rida dressyr 1 gång i veckan just för att träna sitsen och drivningen. Efter en lektion på halvslöa ridskolehästar hade jag ont i muskler jag inte ens kände till att jag hade. :o :D Verkligen nyttigt. Märker stor skillnad redan efter några gånger.

// Ingalill

Men grisepass är väl inte så bekvämt? Eller de där travliknande gångarterna jag brukar få till med ett framben som galopperar? Dessutom MÅSTE man ju sitta mitt över hästen hela tiden (hur många promille av oss medelbegåvade gör det?!) annars glider ju sadeln eftersom islänningarna inte verkar gjorda att rida på? :)
Nej, jag förstår inte alls hur hobbyryttarna ens håller sig kvar på sina djur!

...jag å andra sidan förstår inte hur man vågar sitta på en stooooor brun med hög fallhöjd och rätt ofta tendenser att skutta för plastpåsar, långtradare o. dyl. :crazy:

Men sadeln sitter åtminstone fast! :)
Jag förstår till fullo varför man fastnar för islänningar, men än är jag inte tillräckligt duktig för att kunna uträtta något på dem. Förstår du hur jag menar? Begriper verkligen inte varför just denna ras blivit ansedd som så "lätt"?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
631
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
195
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama