" många ord Josse" Jo jag har lite svårt att fatta mej kort :o, men tror också att vi menar samma sak. Nu ska jag åter babbla på lite. :)Men jag menar nog inte att man ska lyfta upp huvudet på hästen, utan mer att jag själv ska "lyfta upp sig själv i huvudet" så att jag i alla fall inte försvårar för hästen att bära sej rätt, genom att sitta spänd och ihopkrupen. Lyfter man sej själv i huvudet så följer förmodligen händerna med en bit längre upp, men linjen från armbågen till hästens mun ska ju fortfarnde vara rak, annnars blir det ju den där oönskade avknäppningen i nacken med sänkt rygg som följd.

Nåja det fanns en tid när jag sa att bara min häst börjar tölta i stället för grisepassa så är jag helt nöjd, men se när man kommit dit, så vill man genast vidare mot nya höjder, och det är det min sits och inverkan som måste förbättras för att komma dit.

Hmmm har du aldrig vägarna förbi Karlstad för privatlektioner? Nu när du får mer tid över ;) :o. Och du behöver inte säga att min häst är söt, det vet jag redan :love:

Äsch det är helt enkelt så att rasen är som gjord för oss Ponnyryttare som aldrig hittade takten på de riktigt stora odjuren som jag vill minnas att du gillade. Takten på de flesta islandshästar i trav är mer lik en viss skimmel som alltid sprang med näsan i vädret än takten på de där stora odjuren...

Jag å andra sidan har jätteproblem att hitta nån takt på en stor häst. Det går ju inte! Taktgrejen är nog mest en fråga om anpassning och ifall man gillar snabb takt eller långsam. På en stor häst jag red nyligen kände jag mig som en smörklick på en het potatis (för att använda en klyscha). Höll på att trilla av när jag skulle rida lätt (försökte alltså inte ens sitta ner)... :angel: Hästen ifråga var typ 180 cm i mkh (både matten och jag använde stol för att överhuvudtaget ta oss upp), men väldigt snäll!

Självklart kan du rida islandshäst. Det gäller bara att anpassa sig till takten lite. Å det krävs kanske några ggrs försök...

(för de oinvigda så red jag å Carmenzita i samma ridgrupp på en ridskola för en sådär 5 år sen)

Psst grisepass är faktiskt ganska bekvämt. Om man är följsam å hänger med i vaggandet från sida till sida. Riktig pass är däremot INTE bekvämt.

Du borde prova en riktig naturtöltare. en sån där som töltar på oavsett hur man kämpar för att få den i trav, de GÅR inte att få i annat än tölt om man är ovan. Prova en sån - sen förstår du varför de är "lätta"! En sån häst kan vem som helst åka runt på i skogen, så länge man nöjer sig med skritt, tölt å galopp (möjligen med mysko takt). ;)

Fast jag tycker inte att grisepass är bekvämt, inte på min Pålla i alla fall, känns om alla ryggkotor byter plats, men å andra isdan tar hon rätt stora kliv, även i grisepass...men visst jämför man med en stor brun med svårnedsutten trav, så är nog grisepassen kanske snäppet bekvämare :).

Inget svar, men: I Islandshästen som kommit i dag men som jag bara hunnit skumma fanns en artikel som såg hysteriskt intressant ut. En intervju med Atli Gudmundsson som förespråkar AR-inspirerad tölt i låg form.

mandalaki

Nu har jag sett artikeln.

Ganska illustrativt att bilden som visar den låga formen också avslöjar travtakt :angel:

:angel:

Man kan säga att bilden var tagen i ett olyckligt ögonblick om meningen var att belysa hur bra det är att rida på stångbett :smirk:

...Ja, vilken bra idé, det går ju ihop mycket bättre då :idea:

Lättare att instruera också - bara att låta bli titta noga på ekipaget man har framför sig utan istället bara lyssna på hur eleven SÄGER att hästen är och varför :idea: :banana: :devil:

Jo, det är ju trevligt med bildbevis :cool:
men du har ju några bra bilder tycks jag komma i håg där Hyrejgur (varför kan jag aldrig lära mej hur det stavas?)går i relativt låg form i tölt (utan travinslag och stångbett)kan du inte länka ut den, det bövs för oss som vill se att det går. :)

Det är inte takten jag har problem med, jag har ett litet halvblod som illvilliga människor gärna kallar ponnylik.. Det jag har haft problem med är att islänningar inte alls är lika förlåtande som (dumma?) halvblod. På ett halvblod kan du sitta lite halvsnett och ändå ta dig runt i ett ridhus. På de islänningar jag fått prova har jag sällan kommit ut på spåret ens eftersom de är så balanskänsliga och "åliga". Jag är helt enkelt en för kass ryttare för islänninganra i dagsläget!

Hmm eller så har du testat för känsliga islandshästar. Börja med en snäll turridningspålle. De går rakt fram oavsett vad man gör (på gott å ont) :angel: :D

Hmm vill minnas att det var några bilder på tölt i låg form i Hästmagasinet också för några nummer sedan. Då var det Johan som red Askur (han skrev såklart även artikeln). :p Vet också att det är ett sätt att träna som flera av Johans elever använder sig av. (bla matten till min nya medryttarhäst)

Nu kan jag inte bedöma ifall en häst är travtaktig (vare sig på bild, i verkligheten eller från sadelperspektivet tyvärr :crazy:) så jag vet inte ifall Askur var det också på de bilderna... :confused:

Turridningshästar har jag ridit och det tillförde väl inte direkt mitt konto över ridupplevelser något. :angel:
Roligt första gången, men sen var det ungefär lika roligt som en barnkarusell.
(Nu får jag nog ducka)

hmmm...tips på hur du på bild kan se om det finnns taktfel i tölt (www.landsbergaislandshastar.se). kan vara bra om man tex videofilmat och kör en stillbild. Hur det därmeot känns från sadeln är ju lite svårare, passaktigt känner jag till alltför väl :D men travaktig tölt tror jag känns rätt bekväm.

Tim har ju en av sina turridningshästar :angel: nere i dina krokar just nu. Jag lovar, du är riktigt dum om du inte passar på. Har själv inte ridit just detta exemplar men ett par andra som är lika välridna :love:

mandalaki

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
629
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
195
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama