Jo, det kan jag intyga, det är där jag fått mina första turer både i tölt och flygande pass :love: !

men travaktig tölt tror jag känns rätt bekväm.

Nej, tyvärr, det är ungefär som orytmisk balanstrav, mycket studsigt! :bump:
Fast det beror såklart på hästen, det finns ju smygare som knappt lyfter på fötterna i nån gångart... :D

Rider i samlad, låg form i den korta tölten, med all energi bakifrån!
I ökad tölt, fri form, med otroligt mycket energi!

Rider tölt avrje gång jag rider. Ibland mer än de andra gångarterna ibland mindre!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Inget svar, men: I Islandshästen som kommit i dag men som jag bara hunnit skumma fanns en artikel som såg hysteriskt intressant ut. En intervju med Atli Gudmundsson som förespråkar AR-inspirerad tölt i låg form.

mandalaki

Nu har jag sett artikeln.

Ganska illustrativt att bilden som visar den låga formen också avslöjar travtakt :angel:

travtakt :crazy:...ska kika noga på bilden igen.

Fast en del av AG:s poäng tror jag är att man INTE BARA ska stirra sig blind på takten... Han beskriver ju tölt i låg form på lång tygel som ett sätt att bygga upp hästen, inget annat.

Jag tycker att det är ett nyttigt perspektiv. Min häst har jättebra takt men vi har ett helvete med formen...

mandalaki

Fast en del av AG:s poäng tror jag är att man INTE BARA ska stirra sig blind på takten... Han beskriver ju tölt i låg form på lång tygel som ett sätt att bygga upp hästen, inget annat.

Jag tycker att det är ett nyttigt perspektiv. Min häst har jättebra takt men vi har ett helvete med formen...

mandalaki

har kikat noga på bilden o bakbenet som är nere är inte tillräckligt långt fram, det är det enda jag kan se. men formen och vinklarna är mycket bra.

Om jag bara kunde få mina pållar i den formen i tölt - men vi är visserligen inte stjärnkikare i alla fall :smirk:

ja det är som du säger - ett sätt att bygga upp formen. försöker "vagga" fram den låga formen från lösgörande skritt med eftergift fram emot långsam tölt. för min del gör det inte så mycket om det blir grisepass i det hela - det är lättare ta bort än travtakt.

Nu rider jag (nästan) inte alls men när jag rider tölt så rider jag i kort till mellantempo för det är vad jag och min häst klarar av. Rider tölt både på grusvägar, snö, is (om broddar finns) och i paddock. Min häst har lätt för tölten och behöver inte samlas för att tölta men i framtiden hoppas jag kunna rida både i samlad och ökad tölt. Hästen är 16 år men inte mycket riden för sin ålder. :)

Jo, jag har fått till den låga formen i tölt, i slutet på ett ridpass då Pållan är ordentligt lösgjord, varm men fortfarde har kvar lite energi, men förmodligen i travtakt, och inte med så energiskt steg. Men då har jag verkligen känt att ryggen kommer upp. Detta kommer då mer eller mindre av sej själv, det funkar inte genom att krama tyglarna, då blir hon bara spänd. Den fina tölten med den bästa takten och energin kommer dock i en högre form när hon bär sig själv (så känns det i alla fall, om ryggen är sänkt vet jag inte? :confused:)Detta är klurigt, men jag försöker variera form, tempo i tölt för att prova mej fram. Just nu jobbar vi mest med halvhalterna, för fukar det korrekt, så kommer det andra av sej själv. Däremot tror jag att det kan vara bara för ryttaren att låta hästen länga sej i tölt i bland, speciellt om man har tendensen att använda tyglarna för att få hästens huvud uppåt för att få tölt. Tölt i låg form kräver drivning och halvhalter, annars blir det lätt trav. För att få till tölt i låg from, tror jag nog också att man måste fixa detta i trav först. :angel:

JA!!!! I fredags fick jag testa ditt underverk till häst. Inte för att jag fattade hälften av vad Djurjouren försökte instruera mig i (jo, JAG fattade, men inte min kropp), så det blev nog inte den högsta växeln, men det var tillräckligt för mig.
Vilken fin häst du har, Silverkedjan!

:bow:

Allvarligt, så tycker jag att turridningsfirmorna har ett stort ansvar. Åtminstone någon häst som verkligen kan förmedla det vi vill ha i islandshästen måste vara med i verksamheten som "frälsare". Finns det någon i gruppen med mer intresse ska det finnas möjlighet att få prova riktigt bärig häftig tölt hos en pålle som bjuder på det på ett sätt som oerfarna hisnar av och som gör att erfarna "stora bruna-ryttare" förstår poängen med rasen.

Själv hade jag förmånen att som "vanlig" nyfiken tidigt få prova hästar av yppersta klass vid en uppvisning 1980 och OJ - undrar om jag konvertat annars utan den drömmen i rumpan?

Sedan gäller det att inte glömma hur det var i början, utan släppa sina guldklimpar för provturer :idea:

turridning

Men kan topphästarna verkligen behålla sin form i längden med "obegåvade" ryttare på turridning?! Även om din häst var jättefin, så fick jag ju absolut inte fram ens hälften av vad som fanns i honom. Och då inbillar jag mig ändå att jag kommit en liten bit i min ridutbildning. (Dessutom krävde han en hel del sits, som jag faktiskt betvivlar att vanliga turridningselever inte klarar av att ge.)

Tycker fortfarande att islandshästen tas för "lättvindigt". Det kräver en stabil och inverkande sits för att plocka fram de underbara gångarter som bor i en del av dem, och jag tror inte man hinner lära sig det under några turridningar.

Jag måste berätta, när jag o min syster var uppe på Island o red runt Hekla för några år sedan, fanns det en häst som alltid gick i tölt i den här låga formen. Han böjde gärna huvudet åt ena eller andra hållet i låg form och gick i en alldeles ren tölt!! Han kunde gå så i långa sträckor.

Jag var mycket konfuderad och frågade ägaren om det verkligen inte är något fel på denna häst - tandfel eller liknande? :D

Re: turridning

Tja, den du red har ridits av tusentals, mestadels "obegåvade" ;) Och sedan bara skrotat i hagen i något år.

De andra jag har kräver inte ens att man sitter något så när lodrätt. (Askur har svårt för att man lutar sig framåt eller drar för mycket i snörena)

Det man förlorar i att låta så många prova är känsligheten. Men det behåller ju inte turhästarna på det sättet man vill ändå. Ett tips är att sätta tyglarna i nosgrimman när man inte har koll på ryttaren, funkar lika bra :D

Jag är övertygad om att av de fina gångartshästar som finns på hög nivå skulle flertalet klara "åkturer" utan problem ifall de har temperament för det. Inte BARA förstås, men att tex ha en fin ledarhäst på turerna som man lånar ut för lyxiga provrepor till de som är hästintresserade skulle säkert kunna höja islandshästens status :)

Det är klart det finns "bärande" och "tärande" ridning. Men kan man bara övervaka att hästarna inte dras i munnen så tål de gångartsmässigt att bjuda på en hel del :d och visst kan även rena nybörjare få kunna känna på en härlig snabb tölt om hästen är erfoderligt tränat för det!

Heder åt de seriösa verksamheter som håller kvar bra hästar :)

Jo, jag vet, Djurjouren sa det, när jag beklagade mig över hur oartig jag var mot honom. Men jag tyckte ÄNDÅ att han krävde en del sits för att få till bra tölt? Jag vägrar styvnackat att hålla med om att islänningar är lättridna! ;)
(Underbara, det är en annan sak det!)

För övrigt måste jag ge din topphäst ytterligare beröm - vad fint han sökte framåt/nedåt! Han tänkte verkligen "rätt" hela tiden! Han borde in på dressyrbanan...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
629
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
195
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.