Ska jag berätta om när jag for fram i tölt så snabbt att tårarna rann? (Och Djurjouren fick galoppa bredvid). Eller när han sökte bettet jättefint och ärligt och följde det framåt, neråt? Eller när han töltade 3 steg i låg form med fylld rygg? (Sen kunde inte jag mer). :d

Sökte neråt? Hrrm, har för mig att denna pålle har egenheten att när han känner sig riktigt missförstådd av nån storabruna-maskinist så hänger han med huvudet och deppar :(

:D

(grattis :bow:!)

mandalaki

Avslöjad?!

Ajdå, var det det han gjorde?! :crazy:
(Nejdå, Tim, du behöver inte vara orolig - Djurjouren berättade att hon och Askur övat på detta sen hon fick hem honom och eftersom han är en så ovanligt begåvad häst, hade han redan greppat vad det handlade om! Jag lovar att jag försökte vara så mjuk i handen jag bara kunde!)

Re: Avslöjad?!

Mjuk i handen var ordet, ja... I somras fick jag inte stopp förrän verandan lyckligtvis kom i vägen - man tar ju inte i munnen på Tims hästar :rofl:

mandalaki

Hehe, nä inte deppformen, utan den riktiga. Deppformen har försvunnit och kommer ( förhoppningsvis) aldrig mera åter :.-)
Håller ju på att bygga om denna urläckra kuse för att se om han kan slippa sina munproblem i framtiden och då måste jag ändra på den form som han föredrar att gå i, dvs med lite bakåttänkande.
Ska ha upp halsansättningen så att resningen blir mer gratis och så att han kan få större mellanrum mellan hals och ganash och ändå se flashig ut.
Denna ombyggnad gör man ur lång och låg, först har vi lärt honom länga sig korrekt ( dvs ur manken ) och söka sig neråt så att ryggen höjs extremt mkt( mer än som behövs egentligen) och ur denna form ska bakbenen petas in och få till stånd en uppresning framtill. "Barrock" ridning så som det borde läras ut egentligen.....

Missförstådd var han inte, Gamle Askemannen är som en unghäst för tillfället och drog ett par repor med Carmensita :D .
Han får massage, healing stretching och allt möjligt, ooch så himla mkt beröm när han gör typ 4 steg BRA att han börjar bli riktigt mallig och kaxig :-).

Det lilla jag kräver av honom anser Askur vara en ren barnlek så hans självförtroende börjar bli av astronomiska mått :D

Häromdan försökte han sticka med mig, svansen upp och öronen fram och ponnymin i blicken :-).Ska ta en diskussion med honom om det :smirk:

Tror att det är lite kul för honom, min träning är ju helt annorlunda än man normalt brukar göra med islandshästar och han som i många år bott ute i skogen får flera gånger i veckan åka transport till en massa roliga ställen och kolla in läckra brudar ( stora och bruna :-))och bli beundrad av en massa folk ( den där söta lilla ponnyn med den fräcka färgen ;) ).

Tack för din räddning, Djurjouren. Jag trodde snart jag gjort mig ett namn som "den där stora bruna-ryttaren som drog Askur i munnen och gjorde honom deprimerad"...

Hehe, men du kände ju själv depressionen när han körde upp huvudet och satte av i typ 40 km i timmen i megatölten Arne :-) :D

Haha, var lugn. Askeman har aldrig varit deprimerad, han tar inte åt sig av stora bruna ryttare ENS om de SKULLE dra honom i munnen. Vilket jag är övertygad om at du inte gjorde. (läs: "fick en chans att göra" :D) Han tycker det mesta är kul bara han får röra på sig :smirk:

Hans problem har varit ridningen på Island där man pressat fram honom i en felaktig form (och det är MYCKET svårt eftersom han är gratisbyggd i rätt form) på ett skarpt stångbett medan han hade stora hemska sår bak i svalget (efter en makaber s.k. "tandraspning" där man tagit 5 cm bakom tandraderna också) som revs upp hela tiden.

Ridmässigt har han ju sedan fungerat utmärkt ändå (var ju i landslaget -99 tex) men när vi upptäckte de äckliga gamla nekrotiska sårhålorna efter tre år (!!! :( ) fick man ju en förklaring varför han var skeptisk till bettet i töltnedtagningarna :( Men rätt form gick han i - bara man gav f-n i att dra i snörena och lät honom göra det han är byggd för :cool:

Sedan har vi i princip jobbat med sårläkning och inte ridit mer än lite i PR-syfte och för att visa praktikanter/stoägare/turryttare. I höstas var såren läkta men vävnaden där är jätteskör och väller in lite över tänderna och han måste vara hemskt avslappnad i käkpartiet för att inte bita hål i den igen när han rids eller äter. Eller springer och visar upp sig i hagen :p

Man kommer inte hela vägen fram i den riktigt korta/samlade tölten utan att lära om vissa detaljer (nu är han ju programmerad för att skydda sig mot ev smärta genom att lägga käken på sned så det inte tar emot, och det är ju inte bra) så det inte blir trångt i vinkeln mellan hals och huvud.

Så djurjouren och hennes medhjälpare har ett udda projekt att jobba med, och blir i gengäld bjudna på en del annat ;) :)

Carmenzita, jag som tyckte du verkade vara en trevlig människa! Men nej då, du är riktigt ELAK! :p :angel:
( Fast nu kanske Tim skvallrar för de andra stackars pållarna, de kanske tar illa upp! :crazy: :) Så jag måste ju erkänna att galopp på Svarten och tölt på en mjuk rund Lyngey är nästan i klass med Askeman :love: )

Hm, ja vi blir i princip bjudna på ALLT för Askur är en naturbegåvning och har dessutom en ordentligt skolning i bagaget så det är nästan äckligt enkelt att arbeta med honom. Från att ha varit avställd länge så har han nu varit igång sen i början av januari och vi har kommit så långt i det samlande och rakriktande arbetet arbetet att det är helt otroligt. Håller på med halva steg och idag fick vi till det så bra att manken inte bara kom upp utan den liksom fjongade upp och slog mig i framstjärten :-). Har aldrig känt nått liknande, höll nästen på att kana av bakåt :-).

"framstjärten" :rofl: :rofl: Det ska vara en riktig hingst till att tjonga till där :bump:

Äntligen någon som tror mig förresten när jag säger att min sadel kanat av bakåt ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
629
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
195
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama