Inget svar, men: I Islandshästen som kommit i dag men som jag bara hunnit skumma fanns en artikel som såg hysteriskt intressant ut. En intervju med Atli Gudmundsson som förespråkar AR-inspirerad tölt i låg form.

mandalaki

Rider mycket övergångar mellan skritt-tölt och tölt-trav. Hästen är ganska travtaktig och behöver länga sin överlinje samt samlas ordentligt. Rider därför gärna med sikte på ganska låg form i arbetstölt. Kan ibland öka, men tyvärr har jag svårt att hålla takt och samling vid nedtagning till arbetstölt så jag undviker dessa övningar tills jag fått instruktörshjälp. Övingarna jag rider just nu har jag hämtat för Hästmagasinets senaste nummer där Johan H i "Frågor och svar" skriver om hur man bör träna passtaktiga resp travtaktiga hästar.

Jag är medryttare på en häst som tränas mycket för både Gabie Holgerman, Johan och Peter Häggberg. Själv ska jag inom kort också börja träna för Peter.

jag brukar ägna en dag i veckan åt grundgångarterna och resten till allsidig träning inkl.tölt.
Tölten rider jag i kört- till mellantempo i låg till samlad form, beroende på om jag rider ut, och jag är själv (vilket jag oftast är), hur hästn känns osv.

/Malin

MYCKET intressant artikel! Så kul när töltridning tas upp från olika viklar!
Johan H. hade åxå skrivit en mycket intressant och välskriven artikel i nyaste Hästmagazinet!

Och så ett stort tack till Tottenham för artikeln i Stallmagazinet! Den blev jättebra!

/Malin

Läste artikeln om Atli med stort intresse. Precis som det står är det svårt att rida hästen på detta sätt, så att det blir rätt. Är själv ute och ser många hästar och en sak som jag tycker är viktig att poängtera är att hästen ska söka sig framåt-neråt och INTE neråt framåt, vilket är ganska vanligt förekommande. I det senare fallet används inte ryggen och den välbekanta bron mellan fram och bakdel byggs inte upp.
Synd att inte artikeln gav lite fler träningstips på hur man ska gå till väga. Hoppas på en uppföljning.

// Ingalill

Inget svar, men: I Islandshästen som kommit i dag men som jag bara hunnit skumma fanns en artikel som såg hysteriskt intressant ut. En intervju med Atli Gudmundsson som förespråkar AR-inspirerad tölt i låg form.

mandalaki

Ja, jag har sedan i somras kämpat me detta då min pålle blivit både felinriden samt bäckenskadad med mycket spänningar.

Det är MYCKET svårt att få en sådan tölt som visas på bilden. Är helt imponerad!!

Med neråt-framåt, menar du indragen nos?

Jo, jag är fullt medveten om hur svårt det är. Men som utgångspunkt för en diskussion eller ett synsätt på ridning tyckte jag att artikeln var utmärkt - tror egentligen knappast det går att förmedla i skrift "hur man ska göra".

Jag har just fått veterinärorder på att lära mig få hästen att jobba med ryggen :o. "Inte ett steg rakt fram med dig i sadeln, böja-böja-böja, öppna, sluta, serpentiner..." så för mig satt artikeln som en smäck :).

mandalaki

Hoppas att det inte blir några onödiga missförstånd nu.

De flesta vet att man ska jobba hästen framåt neråt, men det är inte alla som vet hur det ska kännas när hästen gör det rätt. Risken finns att man tror att hästen går rätt, trots att den söker sig neråt framåt. Vad som är typiskt för den sistnämnda är att ryggen är som en hängmatta och hästen inte har någon bärighet i bakbenen.
Det man eftersträvar är ju att bygga upp en bro mellan fram och bakdel.

Tycker artikeln var bra, det jag ville ha sagt med mitt inlägg var bara att det verkligen är svårt att få till det rätt.

Kämpar själv med att bygga upp min häst med detta som arbetssätt. Svårt som tusan, men jag tänker på vilken snygg rumpa jag kommer att få till sommaren, efter all drivning som behövs ;)

Det är ju många andra kända islands-ryttare som skrivit böcker, kanske är det Atlis tur nästa :D :angel:

// Ingalill

Försöker också som du att få till tölt i lägre form, men ändå med bakdelsaktivitet, svårt så svårt... :crazy:

Nu ska jag spekulera allmänt...och specifikt hur jag tänker

Min häst tappade sin tölt när jag förökte "trycka ihop henne" på fel sätt i tölten, dvs genom för höga händer, hårda händer drivning och halvhalter, och genom att rida på böjda spår. Hon var då dåligt musklad, dålig kondis och stel i sidorna. Jag försökte felaktigt att förflytta vikten till bakdelen på detta sätt.

När jag sedan fick rådet av min instuktör att släppa tyglarna och rida henne mot trav med hjälp av vikt, och havhalta henne med hjälp av vikt började hon så smånigom att tölta igen, ganska villigt och gärna och med bitvis ren takt (utom i paddock där hon tappade energi och blev passaktig). Började också trava och skritta i en låg form, med mer krav på böjning runt skänkeln. Allt detta för att stärka överlinjen.

Nu börjar det bli dags att få till mer samlande för att hon ska få bakdelen under sej bättre. Jag har börjat i skritt i öppna för att få henne att förflytta vikten bak, och det funkar faktuiskt, jag får visserligen göra halvhalter och driva hela tiden, men känner hur hon verkigen blir kortare och högre fram. Detta är dock väldigt jobbigt för henne.

När vi fixar samling i skritt korrekt kommer jag att försöka med samma sak i tölt (och trav?). Under tiden som jag tränar samling i skritt (innnan vi kan börja med samling i tölt)kommer jag att fortsätta försöka rida min pålla i tölt på lösa tyglar eller i låg form....

Jag tror att problemet är att om man har en lägre form eller lösa tyglar så måste man klara att göra halvhalter med kroppen och driva in energi samtidigt, annars faller hästen ned på framdelen och då blir det kanske trav, eller grisepass, då är det lätt att ta till att höja händerna och få upp huvudet, och visst vissa hästar klarar att tölta då.

Sen har det väl också med hästens byggnad att göra hur låg formen kan vara i tölt, precis som i andra gångarter. Det viktigaste måste väl vara att hästen bär sig korrekt. Det har ofta diskuterats att en häst som töltas i låg form automatiskt går på framdelen, men det är ju inte samma sak som att de som går i en hög form automaitskt går på bakdelen. Min häst kan få till en väldigt fin bärig tölt när vi träffar grisar tex :angel:, utan att jag har gjort det mista för att få till formen.

Tycker det är bra att diskussionen kommer upp, så att man tar bort fokus på nackens huvudets läge, men det är ju inte bra om alla tror att "nu är det den låga formen som gäller", detta måste ju bero på vad hästen behöver träna.

En häst som går korrekt samlad i tölt kan kanske få sträcka ut i den låga formen mellan varven, och den som går på framdelen kanske måste träna bitvis att samla sej.

Detta var mina röriga spekulationer, inte riktad till ngn speciell. Är det ngn som häner med i resonemanget? :o

En liksidig häst?! Var köper man det?!

Hälsningar från en tjuvläsande halvblodsägare...

En liksidig häst?! Var köper man det?!

Nej dom måste tillverkas, och det med blod svett och tårar. När man svettats tillräckligt mycket, blödigt flera dl samt gråtit floder då har man en liksidig häst. Fast man måste ju naturligt arbeta ochså under denna pärs. :angel:

*host* Jag får nog modifiera Silverkedjans inlägg lite:

Är övertygad om att hon menar att i jämförelse med sin matte så är denna häst extremt liksidig.

mandalaki

...en del är oförskämt hyfsat liksidiga i de perioder de inte är felridna, tex efter längre tids vila :p

Mandalakis alldeles förtjusande pålle :bow: böjer sig också så fint och lika åt båda håll, när hon får likadana hjälper som säger vad hon ska göra åt båda hållen :cool:

...och har en sadel som tillåter det :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
629
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
195
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.