Försöker också som du att få till tölt i lägre form, men ändå med bakdelsaktivitet, svårt så svårt...
Nu ska jag spekulera allmänt...och specifikt hur jag tänker
Min häst tappade sin tölt när jag förökte "trycka ihop henne" på fel sätt i tölten, dvs genom för höga händer, hårda händer drivning och halvhalter, och genom att rida på böjda spår. Hon var då dåligt musklad, dålig kondis och stel i sidorna. Jag försökte felaktigt att förflytta vikten till bakdelen på detta sätt.
När jag sedan fick rådet av min instuktör att släppa tyglarna och rida henne mot trav med hjälp av vikt, och havhalta henne med hjälp av vikt började hon så smånigom att tölta igen, ganska villigt och gärna och med bitvis ren takt (utom i paddock där hon tappade energi och blev passaktig). Började också trava och skritta i en låg form, med mer krav på böjning runt skänkeln. Allt detta för att stärka överlinjen.
Nu börjar det bli dags att få till mer samlande för att hon ska få bakdelen under sej bättre. Jag har börjat i skritt i öppna för att få henne att förflytta vikten bak, och det funkar faktuiskt, jag får visserligen göra halvhalter och driva hela tiden, men känner hur hon verkigen blir kortare och högre fram. Detta är dock väldigt jobbigt för henne.
När vi fixar samling i skritt korrekt kommer jag att försöka med samma sak i tölt (och trav?). Under tiden som jag tränar samling i skritt (innnan vi kan börja med samling i tölt)kommer jag att fortsätta försöka rida min pålla i tölt på lösa tyglar eller i låg form....
Jag tror att problemet är att om man har en lägre form eller lösa tyglar så måste man klara att göra halvhalter med kroppen och driva in energi samtidigt, annars faller hästen ned på framdelen och då blir det kanske trav, eller grisepass, då är det lätt att ta till att höja händerna och få upp huvudet, och visst vissa hästar klarar att tölta då.
Sen har det väl också med hästens byggnad att göra hur låg formen kan vara i tölt, precis som i andra gångarter. Det viktigaste måste väl vara att hästen bär sig korrekt. Det har ofta diskuterats att en häst som töltas i låg form automatiskt går på framdelen, men det är ju inte samma sak som att de som går i en hög form automaitskt går på bakdelen. Min häst kan få till en väldigt fin bärig tölt när vi träffar grisar tex
, utan att jag har gjort det mista för att få till formen.
Tycker det är bra att diskussionen kommer upp, så att man tar bort fokus på nackens huvudets läge, men det är ju inte bra om alla tror att "nu är det den låga formen som gäller", detta måste ju bero på vad hästen behöver träna.
En häst som går korrekt samlad i tölt kan kanske få sträcka ut i den låga formen mellan varven, och den som går på framdelen kanske måste träna bitvis att samla sej.
Detta var mina röriga spekulationer, inte riktad till ngn speciell. Är det ngn som häner med i resonemanget?