Tölt/trav?!

I

Ineedhelp

Hej, jag rider inte islandshäst men har en i stallet som gör det, hon har dock inte ridit islandshäst tidigare och rider den som en "vanlig" häst.

Hur får man den att tölta? Är det genom att sätta sig tyngre ner i sadeln och höja handen ngt??
Och hur får man den att börja trava??
Allt detta från skritt då.

Tacksam för svar

Sv: Tölt/trav?!

Hej, jag rider inte islandshäst men har en i stallet som gör det, hon har dock inte ridit islandshäst tidigare och rider den som en "vanlig" häst.

Hur får man den att tölta? Är det genom att sätta sig tyngre ner i sadeln och höja handen ngt??

Tacksam för svar

Hej om den blivit riden som "Vanlig" häst en längre tid kan det vara sårt att hitta igen dom rätta gångarterna Mitt råd är att hon ska ta hjälp av en instruktör. Men du är iallafall inne på rätt spår men det är svårt att förklara hur du ska få hästen att gå rätt. sök på olika sider på internet det brukar finnas bra förklaringar där. Men somsagt om hästen blivit riden som "vanilg" häst en längre tid så är det heller inte säkert att hon har kvar musklerna som göra att hon kan bära sig i tölt. Så då måste ni börja med att träna upp musklerna långsamt. Det finns säkert bra tips på övningar på internet där också.

För att tölta måste hästen vara samlad. gör samlande övningar och behåll samlingen, driv från skritt-sakta tölt-och ner igen.

håller med Mósa, ta hjälp av en islands-instruktör som ser er, och vad ni behöver göra för att komma till tölten. Sen är det svårt att tölta på en vanligt riden isis, precis som mosa säger

Okej, tack så mycket :)
Hästen töltar ganska ofta, så den kan det och har dom musklerna, men hon som rider den vet inte riktigt hur hon ska göra om den töltar och hon vill ha den i trav.. eller tvärtom ;)

Många tror att det är lätt att tölta och de kunde inte ha mer fel! Det må vara lätt att tölta på en lätt-töltad häst men gräver man lite djupare så finner man ett helt uppslag med saker som man ska tänka på för att få hästen tölta på rätt sätt.

Hur gammal är hästen i fråga? Vad händer när ni försöker fatta trav? Har ingen av er töltat tidigare kan det bli svårt att hitta tölt...man måste liksom ha lite känsla för när man har närheten till tölten.

Försök hitta "dragläge tölt", dvs. börja i skritt, driv med säte, halvhalta mjukt (relativt korta tyglar, men INTE höjda händer, hästens huvud ska absolut inte dras upp!!) och känn att du får igenom halvhalten. Hästen ska korta upp sig och börja trampa längre under sig med bakbenen. Halvhalten fångar upp den energi som kommer bakifrån.

Många hästar vill här gå över i snabbare gångart direkt, men det ska man alltså inte låta dem göra inledningsvis. Varför? Jo, man vill försäkra sig om att man har bakdelen "aktiverad" så att den kan bära vikt i tölten.

Fortsätt halvhalta och fånga upp/samla energin i skritten, tills du känner att skritten blir "guppig" (svårt att beskriva). Därifrån ger du klartecken till att öka tempot. Är hästen korrekt samlad och har muskler för tölt, så kommer den att gå över i tölt från "skritt-tölten" ni byggt upp.

Mitt tips är dock att ta hjälp av instruktör...

Okej, tack så mycket :)
Hästen töltar ganska ofta, så den kan det och har dom musklerna, men hon som rider den vet inte riktigt hur hon ska göra om den töltar och hon vill ha den i trav.. eller tvärtom ;)

För att få den att trava i stället för att tölta så kan ni pröva med att börja med att ha väldig långa tyglar och pröva lägg mer vickt på framdelen av hästen alltså luta dig lite framåt och när hästen börjar trava sätter du dig rakt i sadeln och börja sammla in tyglarna och beröm mycket när han travar. Sackta av och börja om när han går över till tölt. Dom flästa isisar (inte alla) har lättare att tölta när det lutar lite nerför (inte förmycket) och lättare för att trava när det blir lite uppför.

Okej tack. Hästen har lätt för att tölta och vi vill inte bli "bäst" så att säga på det, bara veta grunderna :p

man behöver inte aspirera på titeln "bästa tölt-ryttare" för att behöva ta hjälp av instruktör (om det var det du syftade på?) :)

Som med all ridning så kan felaktig ridning under längre perioder ge irreparabla skador på hästen, men det vet du säkert redan. Tölten har ibland inslag av pass eller travtakt och då gäller det att man vet hur det känns när takten inte är ren. Har man inte töltat förut och är osäker på hur man ska göra så är det ännu svårare att känna av om takten är ren eller inte.

Ren takt ska låta ungefär som "blackådeckerblackådecker". Gör det inte det så har du inte en ren takt och vad är meningen med att tölta runt i oren takt?

Okej, nej som sagt ville bara veta grunderna till hur man får en islandshäst att tölta resp. trava. :smirk:

Ren takt ska låta ungefär som "blackådeckerblackådecker".
Det är verkligen perfekt att använda de orden. De fick vi lära oss tidigt på ridskolan och ibland när man töltar än idag så kommer man på sig själv med att tänka det för takten :D .

haha...jag kollar också takt ibland mha "blackådecker-metoden" men även "ticketacki"-metoden funkar bra! ;)

Okej, nej som sagt ville bara veta grunderna till hur man får en islandshäst att tölta resp. trava. :smirk:

Jag tycker annax beskrivning av övergång från tölt till trav var bra! När man börjar trava från skritten kan det hjälpa att länga tyglarna men om hästen inte har jättesvårt för trav skulle jag dock försöka sätta igång med tygelkontakt och inte ha hästen alltför lång i formen. Sedan kan det hjälpa att lätta lite på sätet precis i övergången!

För att göra en övergång fårn tölt till trav kan det fungera att bara göra en halvhalt och sedan eftergift samtidigt som man lättar lite från sätet. En sak som många gör är att de tränar in röstkommandon för trav (och tölt) från marken och använder sig av vid ridningen!

Har upplevt att takten i ryttarenskropp slår igenom mycket mer när jag rider islandshäst jmf med 3-gångare. Viktigt är alltså att bli medveten om skillnaden i kroppen när man rider trav resp tölt.

Självklart behövs lösgjordhet, samling m. m. också men takten genom kroppen är en viktigt bit i det hela upplever jag.

Okej, men säg tillexempel att du ska sätta igång din isis från skritt till tölt, hur precis gör du?? Och hur gör du när du sätter igång den från skritt till trav?

tycker du har fått ganska bra steg-för-steg beskrivningar av hur du får en häst att tölta?! Om det fortfarande inte funkar så är det nog ett bra tips att ta hjälp av en instruktör.

1. Samla hästen, korta tyglarna. Halvhalta, driv m säte, halvhalta, driv m säte.
2. Kontrollera att hästen trampar under sig ordentligt och att hästen har kortat upp sig. Vet man hur tölt känns så beskrivs detta ofta som skritt-tölt eftersom det känns lite "guppig" skritt.
3. Om hästen är samlad och har trampat under sig kan du öka tempot, men hästen ska bibehållas kort i formen.

Har du gjort rätt så går hästen över i tölt (eftersom du säger att hästen töltar ofta så bör den förmodligen gå över i tölt).

En fråga: Vad händer när ni ökar tempot från skritt? Vilken gångart väljer hästen? Det kan ju inte vara galopp direkt?

Håller med de som sagt att ni/din stallkompis ska ta hjälp av en tränare. Även om ni inte vill bli världens bästa töltryttare och bara vill veta lite basic hur man får hästen i tölt resp. trav. Några gånger för en tränare kan hjälpa er att hitta det :)
Det finns som sagt massor av olika typer av hästar och minst lika många sätt att få dem i tölt och trav. Kan ju ta de tre jag kommer på nu så här i huvudet hur jag gör med som exempel :p
För trav är det ungefär så här:
Häst nr 1: Driv. Tyglar etc. har ingen betydelse, han gillar att trava.
Häst nr 2: Ha honom i hyfsad form. Driv på så han börjar bakifrån. Tygelkontakt.
Häst nr 3: "Rid" trav. Dvs lite diagonalt. Samt driv och ha något längre tyglar.

Och sedan för tölt:
Häst nr 1: Korta, korta, korta. Arbeta ihop med drivning och massa halvhalter. Formen inte så viktig (det är han inte stark nog för). Släpp fram och förhoppningsvis blir det tölt.
Häst nr 2: Samla upp med sätet. Om jag ska förklara det mer blir det drivning med skänklar och säte, fånga upp genom att "sitta emot" i skritten. Så att han trampar på men kortar sig, utan speciellt mycket tygelhjälper. Sedan komma fram i tölt.
Häst nr 3: Driv. Han tycker om att tölta och gör det helst.

Så som du ser finns det olika sätt för varje häst. Det är där tränaren kommer in i bilden och kan förhoppningsvis se hur varje häst behöver bli riden för gångarterna :)

Okej tack, denna beskrivning (steg för steg) var enklare.
Det är olika vad hon väljer för gångart..

Men nu har jag nog förstått lite mer :bump:

Tacksam för svar

Nu har jag bara ridit islandshäst ett par gånger i mitt liv, men jag har fått lära mig att man sätter sig djupt i sadeln, lutar sig något bakåt och höjer handen.. Kan det stämma ? :rofl:

Man får inte hästen att tölta genom att på det klassiska viset höja handen och luta sig bakåt. Visst det kanske funkar men då får hästen en felaktig hållning. Hästen ska börja tölta genom samling och lösgjordhet utan att höja huvudet då den bara sätter muskler på underlinjen vilket sliter på ryggen. Man ska inte förhasta sig med att få fram tölten, för det kan lätt bli fel från början. Hon borde ta hjälp av en duktig instruktör. ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
845
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka