Sv: Tölt/trav?!
Håller med de som sagt att ni/din stallkompis ska ta hjälp av en tränare. Även om ni inte vill bli världens bästa töltryttare och bara vill veta lite basic hur man får hästen i tölt resp. trav. Några gånger för en tränare kan hjälpa er att hitta det
Det finns som sagt massor av olika typer av hästar och minst lika många sätt att få dem i tölt och trav. Kan ju ta de tre jag kommer på nu så här i huvudet hur jag gör med som exempel
För trav är det ungefär så här:
Häst nr 1: Driv. Tyglar etc. har ingen betydelse, han gillar att trava.
Häst nr 2: Ha honom i hyfsad form. Driv på så han börjar bakifrån. Tygelkontakt.
Häst nr 3: "Rid" trav. Dvs lite diagonalt. Samt driv och ha något längre tyglar.
Och sedan för tölt:
Häst nr 1: Korta, korta, korta. Arbeta ihop med drivning och massa halvhalter. Formen inte så viktig (det är han inte stark nog för). Släpp fram och förhoppningsvis blir det tölt.
Häst nr 2: Samla upp med sätet. Om jag ska förklara det mer blir det drivning med skänklar och säte, fånga upp genom att "sitta emot" i skritten. Så att han trampar på men kortar sig, utan speciellt mycket tygelhjälper. Sedan komma fram i tölt.
Häst nr 3: Driv. Han tycker om att tölta och gör det helst.
Så som du ser finns det olika sätt för varje häst. Det är där tränaren kommer in i bilden och kan förhoppningsvis se hur varje häst behöver bli riden för gångarterna