Tölt-träning

T

tinystina

Jag håller på och tränar mitt sto och tölten har börjat komma. Än så länge inte så snabbt och min kille filmade när jag red så jag såg på filmen att det är ganska passtaktigt. Man känner dock direkt när hon slår över till pass (det hörs ju också) så det är inte grispass. Hon har ok skritt och trav och galoppen blir stadigt bättre. Har ni några bra övningar och träningstips för att träna tölten? Hon töltar gärna i uppförsbacke och nerför töltar hon ibland och ibland vill hon gärna gasa lite mer med trav och galopp. :) Jag rider en hel del serpentiner och annan dressyr i skritt och tränar trav på böjt spår och jobbar på galoppen i paddock och ute på raksträckor, vad kan jag hitta på med tölten?

När en häst blir passaktig så beror det på att den saknar koordination till att göra oliksisdiga saker. Passtakt betyder dubbelsidig låsning av kroppen.
Böjning som ju är så vanligt är ett sätt att få kroppens halvor att göra olika saker och således jätenyttigt för att bota passtakt.
Om man böjjer en häst så börjar man alltid genom att böjja dens rumpa, typ tagen bakdel genom att vrida sin navel utåt på volten. Då kommer ens ytterben att hamna längre bak och innerben längre fram.
Böj absolut inte halsen utan håll den helt rak. sitt bara med vriden navel och låt hästen lula runt bäst den vill på hur vingligt spår som helst. efter några minuter byter du varv och vinglar i andra böjningen. Byt ofta och snart så börjar du känna hur hästen kommmer lite mer i yterhanden och då byter du direkt sida i början.
Att du får mer häst i ytterhanden betyder att hästen har börjat länga sin utsida, dvs börjat skjuta med ytterbak. När hästen dessutom börjar försvinna från innerhanden så betyder det att den slutat skjuta med innerbak och har börjat bära.
När den både släpper inner och går på ytter så har du en äkta böjning genom hela hästen och den gör olika saker med höger respektive vänster sida. Den första tiden så syns inte böjningen, det kan ta veckor och månader men till slut så kommer den även att synas och då är man på G.
När detta funkar i skritt gör man det i trav och sen i galopp och så tölt förståss.
Övergångar mellan skritt och tölt för endast rumphjälp är bra. Fastna inte i det där tråkig avanliga sättet att rida tölt där man sätter takten i frambenen genom att grejsa med tygalrna men glömmer bakdelen. Sätt takten i bakdelen istället och strunta i frambenen.

Jag håller också på att töltträna lite försiktigt och alla tips emottages tacksamt. Har en femgångare, som gärna blir travtaktig/tappar bakdelen. Ev passtakt orsakar tyvärr jag genom för grova och otajmade "halvhalter" :crazy:
Det där med att sätta takten i bakdelen och ge 17 i frambenen låter intressant, kan du utveckla lite?

I stort sett alla ilandsryttare jag ser har en himla koll på vad frambenen gör och de kan med mer eller mindre grovt handarbete påverka dessa till att lyftas och sänkas efter behag . De vet dock ofta inet om att det är det de gör. Det ger ok lyft på en häst som är totalt utan bakbensaktivitet och relativt bra takt.
Får ryttaren inte greja med handen ( de kallar det oftast halvhalter) så uteblir tölten.
Hästar ridna på detta vis är väldigt beroende av att töltas på speciella underlag, gärna fasta och hårda.

Såna här ryttare måste lära sig att det är ok att rida en häst med taktfel, det är ok att den rids med huvudet lågt och det är ok att rida tölt utan lyft.
Kort sagt, de måste lära sig att låta hästen tölta och att inet störa den.
Det innebär att man släpper allt fokus på vad hästen gör framför sadeln och koncentrerar sig totalt på vad den gör bakom sadeln.
Det strider mot människans natur dock. Alla våre organ är riktade framåt,
syn ( vi ser hästens huvud)
händer (vi kan med dessa greja med huvudet)
Hörsel ( det är lätt att lyssna på frambenstakten)

För att lära sig rida en häst bakifrån så måste man utveckla sig själv lite. lära sig bli beroende av känseln i rumpan, att känna och höra takten i kroppen, att börja käna hästens rörelser och det svåraste av allt, att släppa fokusen på de framåtriktade organen.

Så vad du kan göra är att strunat i allt du gör med händer och strunta i allt framför dig.
Ägan en ridtur åt en sak oc bara en sak, ägna nästa ridtur åt en annan o.s.v. efter 50 ridyurer med 50 olika teman så kan man börja pussla ihop dem igen och nå strålande resultat.
Saker att öva på.
Bli medveten om att dina sittben cyklar baklänges. Känn att de inet cyklar likadant. Fukusera på att få dem att cykla likadant.
Bli medveten om hur hästen rör sin mage. Placera den i mitteln och låt den svinga.
Bli medveten om hur fladdrig du är på din häst. Sitt stilla på den.
Bli medveten om att hästen bär hela sin kropp på ett av frambenen och få den med tankens hjälp att flyat vikten till andar frambenet.

Finsn massor men jag slutar här, detta inlägg blev nog förrvirrat ändå :-)

Mycket intressant, om än en smula förrvirrat ;) Men jag är också förvirrad så jag ska baske mig testa! Idag ska här cyklas bakåt-likadant med båda sittbenen, för det har jag aldrig lyckats med förr :idea:

När jag tänker efter så töltar pållen som allra bäst när jag bara "åker med". Det blir bara korta sträckor, typ 5-10m, men jag tycker att det är ok än så länge.
Det här med att sittbenen "cyklar baklänges" fattade inte jag förrän jag fick testa en bomlös sadel. Då först kunde jag känna att det faktiskt var så - en härlig känsla :) Jag kan känna rörelsen skritt, men trav, tölt och galopp går för fort än så länge :cry: Jag får ingen ordning på det utan det blir bara studsa runt i sadeln :crazy: Jag behöver en tränare som kan det här med sitsen, hade tyvärr ingen sån när jag gick i ridskola för evigheter sen :angel: Du känner inte till nån i norra delen av Halland?

Bomlös sadel, ja. Jag rider sen flera månader i "nästan bomlös" och blir nästan störd av hur mycket ryggrörelser jag känner, det är man ju inte van vid :o

Barbacka eller bomlöst tror jag nästan är förutsättningen för att man ska känna precis det som Djurjouren beskriver. Sadeln måste vara extremt flexibel.

Och visst går hästen oftast bäst när man åker :o. Den här tråden handlar väl om femgångare som lätt blir passtaktiga, och såna har jag aldrig lyckats klura ut. Mina händer har alltid varit så okänsliga att jag lyckats locka fram grisepass i vilket femgångare som helst :smirk:

När jag för några år sen red Tims Svarten, som har extremt mycket pass i sig, kämpade jag med tölten och hittade inte nycklarna.

I nåt läge skrittade jag snett framför Tim, jag satt vänd bakåt för att prata med henne samtidigt. Då säger hon plötsligt: "Titta, nu töltar Svarten" - och det gjorde han. Rent. För att jag hade släppt allt och satt bakfram :D.

Och mot bakgrund av allt det här är jäkligt spännande att läsa det Djurjouren skriver om att bara rida bak och inte framdel.

mandalaki

Man behöver ingen bomlös för att känna detta. Jag känner det i alla sadlar av olika sorter.
Det krävs bara nån som kan berätta för dig exakt vilken känsla man letar efter och det är intelätt att finna såna personer tyvärr.

Exakt! Ingen har kunnat förklara hur det ska kännas, men när jag satte mig i den bomlösa så fick jag en j-kla aha-upplevelse. Jag är fortfarande en sopig ryttare, och jag kan inte känna rörelsen i en bomsadel. Jag får verkligen koncentrera mig för att känna den i den bomlösa, men det går.
Jag testade idag att känna efter hur hur det känns, att "cirklarna" är lika stora osv. Jag koncentrerade mig först på ena benet- det går bra, sen på det andra - det går också bra. Men när jag ska känna båda samtidigt då går det åt pepparn. :devil: Vänster sittben ritar jättefina elliptiska cirklar (kan man säga så?) medans höger bara går snett upp å ner :crazy:
Jag märkte att det gick lite lättare om jag släppte tyglarna, blundade å liksom ritade rörelserna med händerna i luften samtidigt som jag försökte följa efter med sittbenen. Nästa gång jag gör detta ska jag dock hålla mig i paddocken! Paret som satt och åt middag på uteplatsen trodde nog inte att jag var klok :o dom stirrade som tokar på mig där jag satt å viftade i luften och blundade samtidigt som jag pratade för mig själv, hästen vinglande över vägen och försökte äta allt i sin väg.
Men skam den som ger sig, här ska cyklas fler dar!

:bow: Bra skrivet!! Tror det er viktig, som hun skriver, at man ikke skal fokusere på alt med en gang, men ta den tiden hesten og deg trenger for så å pussle sammen bitene etterhvert. Viktig å tenke at når noe går snett så går man heller tilbake et steg enn att rusa fram og forvirre hesten.

Viktig å vite HVA man gjør på hesten og HVORFOR man gjorde det!!!

Det är alltid så att ena sittbenet gör allt utom cirklar, typ trianglar och likande :-) Man börjar alltid ett ridpass med att få igång cirklarna, det gör man redan i skritt på lång tygel. Får jag inte igång cirklarna så gör jag heller inget annat den dan.
När du ska tänka på bägge så tänk dig att du har ett kullager i mitteln och att höfterna går som en åtta, det brukar hjälpa.
Det sittbenet som är svårast att känna kan man hjälpa genom att lägga en hand under skinkan och ha den där ett par minuter och sitta tungt på den. Kroppen kommer då att reta sig på den nytillkomna obalansen och när man tar bort handen så vill kroppen mer än gärna släppa ner sittbenet. Felet ligger inte alltid hos hästen utan oftast hos människan, vi sitter oftast bara på ett sittben, så fort vi ska koncentrera oss på något så blri vi ensidiga ( och vi undrar varför pållen har problem med böjningen åt ena hållet :angel: )

Hehe, ja jag kom inte längre än till just skritt på lång tygel. Hade all uppmärksamhet på mina sittben och hästen var helnöjd med att få gå som han ville.
Det är nog simultanförmågan som saknas kan jag tro, kan bara hålla koll på ett ben i taget. Det sägs att den utvecklas först efter barnafödande, så man kanske skulle testa det då...
Nu ska pållen och jag ha semester i en vecka, sen ska jag kämpa vidare med mina sittben :p Jag ska testa det där med kullagret och åttan - tusen tack för dom fina tipsen!
Och förlåt tinystina för att jag ledde tölt-träningstråden på villovägar :o

Jo men visst är det så.
Jag upptäckte faktiskt idag att pållen kan prestera ökad tölt. Det var inte meningen, jag bara satt där med långa tyglar och försökte få mina jämrans sittben att cykla. Så helt plötsligt börjar han att trippa och "sätter sig på rumpan". Jag tappar givetvis balansen och hamnar i bakvikt, touchar honom med underskänkeln när jag ska komma i balans igen, men hinner inte spänna mig så mycket. Å pållen börjar tölta helt rent i ett jäkla tempo några meter innan han upptäcker att det där var ju jobbigt och saktar av till skritt igen. Har aldrig hänt förut och kommer förmodligen inte att hända om jag så försöker tills jag blir blå...

Känner igen de där. Många tycker at sättet jag lär mig rida på är omständigt och tidskrävande och jag vet inte alt men det är just det där du nyss beskrev som gör det värt det. Man får helt plötsligt uppleva den där otroliga känslan av nån gångart eller rörelse alldelles av sig själv utan att man egentligen gjort något för att pållen ska göra det. Jag lever på såna saker en hel vecka. De stunderna blri oftare och oftare och numera är ridning nästan som en drog, jag blir hög när jag sitter där .

Jag vill också att det ska vara så för mig och min pålle! Just nu står vi stilla i vår utveckling, kämpar på men inget händer egentligen. Det lossnar nog snart men oj vad det kan vara tråkigt ibland. :crazy:

sättet jag lär mig rida på är omständigt och tidskrävande
Men du vinner i längden, det är jag övertygad om!

Jag tycker dina inlägg brukar vara bra, de stämmer med hur jag skulle vilja rida(tyvärr inte alltid med hur jag verkligen rider).
Jag vet inte vem du är så jag hoppas jag inte förolämpar dig på något sätt geonom att fråga: hur/av vem lär du dig rida?

Jag rider för en vanlig halvblodsdressyrtränare, som är otroligt petig och full av detaljer. Tog två år innan jag fick göra annat än att skritta......... :smirk:

Djurjouren brukar komma till oss då och då och hålla lektion. Det finns plats att "haka på" om man är intresserad.

Det är en sak att läsa om detta, men en helt annan sak att få det live, dvs lite mer "handgripligen" ;)
Polletten har lite lättare att trilla ner då :idea: i alla fall för mig :D

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 756
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 346
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar