Tölt-träning

Men då verkar vi vara lite på rätt väg. Jag rider så mycket jag kan på halvlång tygel och när jag vill få henne i tölt så leker jag lite med tyglarna för att få hennes uppmärksamhet och sen släpper jag efter så hon får fritt fram att göra vad sjutton hon vill med fronten och driver lite med och touchar till med underskänkeln. Det här med cyklingen, menar ni att man liksom ska gunga lätt så man får fram den takten? Eller ska man bara känna efter. :confused: Sen ibland när hon töltar så käns det som om hennes bak blir högre, vad e det?!! Kan tillägga att första gången hon töltade så red jag efter min kompis för att se vart hon skulle så jag drev på damen för att hon skulle gå lite snabbare och ibland börjar hon passa istället för att skritta. Så började hon göra nåt (vi har haft en del intressanta gångartsblandningar så det har inte alltid varit så lätt att känna vad hon hittar på. :p) Så efter ett par sekunder så hörde jag fyrtakten och kom på att (på bästa skånska) Ditt jävla kålhuve hon töltar ju så uppmuntra henne för fan. :rofl: Det där med att flytta baken, menar du som att rida på spåret och få henne att flytta in baken strax innanför? Jag har försökt det men hon vill gärna gå in i staketet då. Men det kommer kanske efter ett tag när hon lär sig att man kan gå lite krokigt och göra olika saker....
Tack för alla svar. Det är inte så lätt alla gånger. Har dessutom pållen i ett stall med en massa "bruna" i varierande storlekar så där finns ingen att fråga om "instant advice"

Nä man ska asbolut inte gunga lite lätt, man ska sitta blickstilla med överlivet och absolut inte jucka hästen framåt och sen ska man bara röra , eller låta höfterna röras av hästen nån cm som hästen rör sig.
Svårt med stora bruna i närheten, jag har likadant, har traktens enda islänningar och skrämmer dagligen slag på stora bruna när jag töltar :devil: :angel: :D

Såg du bor i vellinge, finns det mkt isläningar där? Det är mina hemtrakter, gick i skolan där och bodde utanför men då fanns det inte en enda islandshäst.

Vad skönt att det finns fler med denna perversa läggning ;)
Stallägaren tittar skeptiskt på mig och hmm:ar, "det var ju bra..." när jag kommer svävande på moln och kvittrar om huuuur duuuuktig han har varit idag.
Jag tror definitivt att du är rätt ute och kan mer än gärna tänka mig fortsätta med denna typ av träning.
Fast jag blir nog aldrig riktigt renlärig - en å annan galopprepa/bustur måste vi ha för att inte gå i stå :bump:
Kanske man kan få återkomma med förfrågningar om fler tips så småningom? För tillfället har jag nog att göra med att cykla sittben :p

Ja så är det, dom som rider stora bruna förstår inte vilket helsike det är med alla gångarter. Så när det för en gångs skull funkar i nån gångart så blir man ju sååå lycklig. Klockren tölt nån gång ibland....

Jag tokgaloperar massor, det är det som är det roliga med islandshästar ju. Skillnaden mot förr är att jag aldrig kräver nått i galoppen, bara åker med och skriker som en indian på långa tyglar tyå :-)

Jag testade att bara åka med och kände inte riktigt det där med cyklandet i skritten. :( Men sen började hon tölta helt på eget initiativ, jag höll på och värmde upp och hon var superpigg på att springa idag så hon for iväg lite, och då kände jag cyklandet. :D Jag fick nästan glädjespel. Tölten var dessutom tillräckligt bra för att min pappa som inte är hästkunnig skulle kunna se att det var tölt! Sant som ni alla säger med brunhästryttare, när vi i början av träningen kom in i stallet och jag bara jublade över att vi hade travat typ fem steg och alla bara, jaha, vadå liksom. Men kul nog är dom flesta nyfikna och frågar och försöker sätta sig in i min situation så det är inte så farligt. :p Jag har hört att det finns någon i kämpinge som har islänningar och jag tror att de rider till hästar och sånt, sen finns det en islänning på en gård lite från där min står men jag vet inte om den rids och om den är tränad för tjejen som hade henne innan fick henne för typ 6 år sen och hon kunde inget och hästen var oinriden så jag vet inte om det blev nåt av den. Och så har jag sett en som ser ut som en islänning på en gård men jag vet inte säkert om det är en. Det kommer kanske mer och mer för har man väl provat fastnar man lätt. :rofl:. Visst är det underbart att tokgaloppera! Kul för både häst och ryttare. :banana:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 756
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 346
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar