T
tinystina
Men då verkar vi vara lite på rätt väg. Jag rider så mycket jag kan på halvlång tygel och när jag vill få henne i tölt så leker jag lite med tyglarna för att få hennes uppmärksamhet och sen släpper jag efter så hon får fritt fram att göra vad sjutton hon vill med fronten och driver lite med och touchar till med underskänkeln. Det här med cyklingen, menar ni att man liksom ska gunga lätt så man får fram den takten? Eller ska man bara känna efter. Sen ibland när hon töltar så käns det som om hennes bak blir högre, vad e det?!! Kan tillägga att första gången hon töltade så red jag efter min kompis för att se vart hon skulle så jag drev på damen för att hon skulle gå lite snabbare och ibland börjar hon passa istället för att skritta. Så började hon göra nåt (vi har haft en del intressanta gångartsblandningar så det har inte alltid varit så lätt att känna vad hon hittar på. ) Så efter ett par sekunder så hörde jag fyrtakten och kom på att (på bästa skånska) Ditt jävla kålhuve hon töltar ju så uppmuntra henne för fan. Det där med att flytta baken, menar du som att rida på spåret och få henne att flytta in baken strax innanför? Jag har försökt det men hon vill gärna gå in i staketet då. Men det kommer kanske efter ett tag när hon lär sig att man kan gå lite krokigt och göra olika saker....
Tack för alla svar. Det är inte så lätt alla gånger. Har dessutom pållen i ett stall med en massa "bruna" i varierande storlekar så där finns ingen att fråga om "instant advice"
Tack för alla svar. Det är inte så lätt alla gånger. Har dessutom pållen i ett stall med en massa "bruna" i varierande storlekar så där finns ingen att fråga om "instant advice"