Tölt tips

A

absolution

Hej!
Jag är en tjej som ridit engelskt i hela mitt liv. Skall nu börja med islandshästar. Har alltid varit nyfiken på dem men aldrig haft chansen att ta mig in i "islandshästvärlden" :)
min fråga är såhär:
Jag förstår naturligtvis att isisar behöver bli ridna på ett annat sätt än andra hästar. Man använder inte fötterna så mycket som man kan i engelsk ridning. Jag undrar om det finns något trick för att tölta?

Jag tänker på när man skall galoppera stor häst så lägger man skänklar och vikt på ett speciellt sätt osv. finns det något liknande för tölt?
jag hoppas ni förstår hur jag menar! :confused:

Tack för svar! :rofl:

Sv: Tölt tips

Jag har inte hållt på med islandshästar så värst länge. Har inte ridit så många olika hästar heller, men det är olika från häst till häst hur mycket man behöver göra och vilka hjälper man ger.
Jag har mest ridit min häst, och på honom är det väldigt svårt (för mig som nybörjare på tölt iaf) att hitta mellanläget mellan att samla och driva, men inte störa för mycket.
Han spänner sig väldigt lätt om man tar för mycket eller ger för många hjälper, gränsen är hårfin mellan att få honom samlad och få honom spänd som en fiolsträng. Och när han spänner sig blir han passtaktig och börjar grispassa.

Det finns säkert massa olika tricks, på min funkar det bra att backa några steg och sen sätta igång direkt i tölt ur halten, i ett ganska lugnt tempo. Han vill gärna rusa iväg med, och då tappar han det.

Detta funkar på honom, och kanske på andra med, men låååååångt ifrån alla. Man får liksom testa sig fram till de där små knepen. Men huvud"hjälpen" är väl att samla och driva på ur skritt. Sen kan man ju ta tölten ur andra gångarter med, men det lämnar jag till någon annan :angel:

Jag tycker det är så svårt att i ord förklara hur man tölta.
Det bästa vore nog att du gick för en islandstränare.

Det är en häftig känsla att tölta!! :banana:

Har redan skrytit lite i en annan tråd:angel:, men tänkte att det kunde vara en fortsättning på mitt svar. Jag har precis lärt mig hitta tölten, så nu töltar vi på som bara den, riktigt kul är det när det går bra.

Jag har iaf kommit på vad jag gjorde för fel (ett av dem iaf:p, det var säkert fler detaljer som spelade in) Jag har ju fått höra att man måste samla mycket för att få tölt (på en del iaf) så jag har koncentrerat mig mycket på att försöka samla honom så mycket som möjligt, men istället för att få bärighet har jag bara kortat upp stegen och för honom var det väldigt svårt att slappna av och tölta när han är så kort. Han behövde mycket friare gång och väldigt lätt kontakt med bettet.
Så för min del så satt felet i att jag kortade upp istället för att samla. (alltså, jag förlorade bärigheten och aktion, och kortade bara steglängden. Han fuskade med formen och det var inte ett dugg konstigt att det inte gick).

Hade jag haft en tränare så hade de säkert märkt detta direkt, så jag rekommenderar en tränare, tror det hjälper väldigt mycket!

du har lite längre stigläder, sitter på arlset och lutar dig lite bakåt, stöd på tyglarna. är det en bra isis kommer tölten av sig sj! :D

Det där funkar på långt, långt i från alla...Kanske på en turridningshäst som är vald för att vara lättöltad men oftast får man fixa och trixa lite innan man hittar knapparna!

Det är så olika från häst till häst så det går liksom inte att förklara hur du ska göra på just din häst

På min häst sätter jag mig djupt i sadeln, plockar ihop tyglarna lite sen håller jag bara stadig hand och sen driver på lite med antingen röst eller skänklar och så blir det tölt...
På en annan av våra hästar tar man bara tyglarna och smackar så flyger hon iväg i tölt...
Min grisepassare måste man samla upp och samla upp sen får man smyga igång i tölt...
Så det är olika vad man behöver göra det beror ju på hur hästen är upplärd...

Min islandspöjk går inte alltid helt rent för han har fortfarande inte så starka bakben men jag brukar iallafall börja med att sitta upp och flytta baken på en liten liten volt. Ökar volten succesivt samtidigt som jag flyttar baken och så driver jag igång honom i tölt. Det hjälper honom att jobba med bakbenen (han är 7 änsålänge och inte världens starkaste).

Fungerar för honom iallafall :laugh:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka