Tölt och trav ungefär lika jobbigt

Hästarna kunde bära upp till 35 procent av sin kroppsvikt utan svårighet. I detta test, i denna hastighet var det inga problem för hästarna alls. Vad som behöver forskas på är vilken den långtida effekten av en tung ryttare är, säger Guðrún Stefánsdótir.

Ja, men vilka hästar är det som testades? Är det vältränade tävlingshästar eller turridningshästen som går oregelbundet och med en mängd olika ryttare med skiftande ridskicklighet. Bära upp till 35%, ja men hur stor var skillnaden mellan de hästar som bar 20% av sin kroppsvikt?

Den viktigaste frågan är ändå inte besvarad - vilka effekter får det på lång sikt för den häst som bär på gränsen av sin kapacitet hela tiden? Jag tror att de flesta hästar av samma storlek, typ new forest, connemara, welch cob, skulle kunna bära ganska stor vikt i 3 km vid enstaka tillfällen utan att det skulle påverka dem särskilt mycket.
 
Hästarna kunde bära upp till 35 procent av sin kroppsvikt utan svårighet. I detta test, i denna hastighet var det inga problem för hästarna alls. Vad som behöver forskas på är vilken den långtida effekten av en tung ryttare är, säger Guðrún Stefánsdótir.

Ja, men vilka hästar är det som testades? Är det vältränade tävlingshästar eller turridningshästen som går oregelbundet och med en mängd olika ryttare med skiftande ridskicklighet. Bära upp till 35%, ja men hur stor var skillnaden mellan de hästar som bar 20% av sin kroppsvikt?

Den viktigaste frågan är ändå inte besvarad - vilka effekter får det på lång sikt för den häst som bär på gränsen av sin kapacitet hela tiden? Jag tror att de flesta hästar av samma storlek, typ new forest, connemara, welch cob, skulle kunna bära ganska stor vikt i 3 km vid enstaka tillfällen utan att det skulle påverka dem särskilt mycket.
Flera av svaren finns helt säkert i avhandlingen.
 
Man kan ju få en fingervisning genom att se hur islandshästen mår idag, livslängd och skador ;)
Undersökningen lades upp som en avelsvisning vilket visar hur ansträngande det är:cool:

Det står bl.a.
"
We believe that the horses participating in this study were representative of the population of Icelandic horses attending a BEFT, as there was no difference in total score for riding abilities between horses participating in the study compared with non-study horses.
"
Hela avhandlingen HÄR

Rolle
IpL
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en ny avhandling från SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) har Guðrún Stefánsdóttir studerat islandshästar utifrån fyra olika...
Svar
0
· Visningar
704
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 107
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sadlar vars stoppning skyddar ryttaren mot skador på ryggraden har motsatt effekt på hästen, visar en ny skotsk studie.... Källa / Läs...
Svar
2
· Visningar
1 382
Senast: Blandrastik
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ny svensk studie visar att mutationen i genen DMRT3 - som bland annat visat sig ligga bakom en travhästs förmåga att trava snabbt och...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Stil på bostad för uthyrning.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp