Tölt-inlärning,vad tycker ni??

fettso

Trådstartare
Eftersom jag kan mkt lite om tölt(tidigare dressyrryttare)och Islandshästar vänder jag mig till er.

Idag var jag hos "min" tränare och red på min vackra springare.:)
Vi försöker ju lära in tölten, hon har nämligen ingen naturlig.
Hon har svårt för tölt och spänner sig,sänker ryggen och kör upp huvudet.
Helst vill hon vara vanlig häst då trivs hon, när det blir tal om tölt tycker hon det är jättejobbigt.
Vi försöker verkligen jobba bakifrån och med sätet men hon blir så stark när hon slänger upp huvudet.

Så min tränare satte på en halsförlängare från nacken genom bettet och mellan frambenen.
Resultatet blev en arg och irriterad häst, men hon kunde banne mig inte slänga upp huvudet.
Hon töltade inte så mkt för hon orkade inte, nu fick vi i hemläxa att träna på det här viset med halsförlängare och prova i nerförsbackar i skogen.
Själv tycker jag det känns farligt att rida med halsförlängare hon blev liksom okontaktbar och väldigt stark.:crazy:

Hjälp mig vad tycker ni??Hur ska jag träna??
I dom vanliga tre gångarterna fungerar hon super.

Sv: Tölt-inlärning,vad tycker ni??

Blir hon passtaktig eller travtaktig? Min lilla stela, spända grisepassare har jag tränat massor med lösgörande med. Min tidigare tränare sa till mig att först bara få henne att "takta lite" i skritten och sedan gå vidare och öka tempot lite allt eftersom.
Har jobbat mycket på formen i skritten, att hon ska vara helt lösgjord, sedan samla försiktigt med bibehållen form (eller vad man säger) och utan att hon spänner sig och så försiktigt ta upp i tölt några steg, kanske flytta åt sidan och så ner i skritt igen. Just flytta åt sidan några steg, flytta bakdelen och framdelen har hjälpt massor. Har varit noga med att sluta innan hon börjar tycka det är jobbigt.
Har även provat Atlis övning (halt på lös tygel) och har varit jättebra för bärigheten och så.
Använder aldrig hjälptyglar så jag vet inte mycket om dem, men skulle inte använt det om det var min häst.

Nu har jag ingen större erfarenhet av att töltsätta hästar från början, men det här kanske hjälpte lite iaf:).

Travtaktig och sänker ryggen spänner sig.
Ska prova det du skriver, vill inte heller använda hjälptyglar.
Hur ofta tränade du såhär??Funkar tölten på din häst nu?

Jag köpte henne i februari 2004 och ska vi se... fick till tölten helt våren 2006. Lite pinsamt:o, men men, ingen kan säga att vi har gått för fort fram iaf:p.
Blev väl lite sån träning varje gång vi tränade tölten i paddocken, men försöker träna ute nu också. Men sen har jag provat alla möjliga olika sätt under åren, det är nu det senaste 1,5 åren som vi tränat för tränare kontinuerligt och verkligen fokuserat massor på det jag skrev innan. Jag och pållan har lärt oss tillsammans. De första åren tränade jag mest själv och lyckades till slut få fram tölten, men det var först när jag började rida varje månad för tränare som det verkligen blev bra.
Det är fortfarande så att tölten kommer och går, ibland är vi tillbaka på ruta ett igen (har skrivit några förtvivlade trådar om det), men de dåliga perioderna blir färre. Nu går hon riktigt bra oftast, man kan inte tro att det är samma häst:).

Tölta i lite nedförslut funkar bra på henne, men jag tror inte det är så bra för travtaktiga hästar... Min blir alltså mer travtaktig om det går nerför.

Var en annan häst i stallet som var jättetravtaktig verkligen och med honom tränade de massor på att han skulle bära sig själv, lyssna på halvhalter m.m. Övade också på halt på lös tygel. Korta stunder i tölt så han inte blev så trött.

Finns säkert andra här som vet massa mer - var länge sen jag red nån travtaktig häst.
Är det en islandshästinstruktör du rider för?

:crazy:Ja det är en islandinstruktör, skulle inte få för mig att träna tölt för min dressyrtränare.;)

Bara att träna på då och träna upp styrkan också.
Sen ska hon ha bebbe nästa sommar:love:

Ja, lycka till med henne, det kommer säkert ordna sig! Och vad skoj med föl också:)

Min personliga åsikt är att det finns konflikt i att få hästen att vilja tölta genom att tvinga den till att göra något som den uppenbarligen inte trivs med.

Jag hade därför skippat halsförlängare helt och hållet. Tror det finns stor risk att hon förknippar tölten med något jobbigt och att hon bara kommer att motarbeta gångarten tölt. Du vill ju att hon ska tycka det är kul och att hon själv ska välja tölten!

Halsförlängaren tvingar bara fram en form i henne som hon förmodligen inte klarar av just nu. Strunta i formen inledningsvis och få henne att bli säker i tölten innan du ger dig på arbete med formen.

Lösgör massor tills du känner att hon har släppt sina spänningar och går med bärighet och inte ligger i handen.

Halvhalta sedan mjukt mjukt och driv med sätet bakifrån och fram, du ska känna hur hon kortar upp sig ordentligt (men utan att slänga upp huvudet). Skritten övergår till ett mellanläge mellan skritt och tölt och om du känner att hon har kortat upp sig korrekt och svarar på halvhalterna låter du henne gå ett par steg i tölt. Bara så länge att hon kan gå rent och utan att slänga med huvudet. Beröm och gör om ett par gånger. Avbryt när du tycker att hon arbetar "bäst", eftersom det då blir hennes belöning för rätt arbete.

:crazy:Ja det är en islandinstruktör, skulle inte få för mig att träna tölt för min dressyrtränare.;)

Bara att träna på då och träna upp styrkan också.
Sen ska hon ha bebbe nästa sommar:love:

Varför inte???

Det gör jag, för att få en helhet i träningen.

Men det krävs förstås en tränare som är intresserad av att lära sig tölt och pass. Vilket min är.

Först och främst bort med halsförlängare och allt vad hjälptyglar heter. Det finns inga genvägar!

Hur går hon i de andra gångarterna? Arbetar hon rätt där?
Jag har ett fyrgångssto som fått "lära sig" tölta. Idag är hon otroligt lättriden i tölten, min mamma rider henne i tölt utan problem.

Det jag gjorde var att jag tränade grundgångarterna tills de satt och hon jobbade korrekt. Viktigt är att hon inte hänger i handen utan att man får henne av framdelen.
Sen började jag med tölten långsamt, långsamt med väldigt lite kontakt med tyglarna, strunta i vart näsan är. Men viktigt att hon inte är på framdelen utan tänker bakifrån och fram.
Du kan sätta på tyngdboots i bak för att hjälpa hästen att hitta takten.

Min personliga åsikt är att det finns konflikt i att få hästen att vilja tölta genom att tvinga den till att göra något som den uppenbarligen inte trivs med.

Jag håller helt med annax. Och jag skulle gå längre än så och säga att du, fettso, själv har svaret i åtskilliga tidigare trådar om din häst.

Jag köpte min valack som tre-gångare, har sedan dess tränat honom sakta men säkert att lära sig tölta. Han va precis som du beskriver din, han blev irriterad och fattade inte överhuvudtaget vad jag ville. Han tänkte mer uppåt än frammåt när jag samlade honom.

Jag började iaf med att samla honom bara lite grann, för han är otroligt lätt att samla. Formen brydde jag mig inte om i början, då va det bara att få honom att förstå det laterala rörelsemönstret. Vi tränade ytterst korta rakstäckor, och i början av ridpasset för att han inte skulle vara trött. Han fick takta i ett tempo som är saktare än skritt. Vi taktade bara någon meter, sen skritt som beröm, sen takt igen osv osv. Jag berömde jätte mycket för att hålla humöret upp, det gällde hela tiden att han honom på gott humör, för då ansträngde han sig på uppgiften och inte på att var sur! Jag höll inte på länge och bara när jag red ut, resten av turen gjorde vi mycket annat roligt!
Sen är det bara fortsätta så, länga tölt perioderna och lägga på lite mera fart. Formen har mer eller mindre kommit av sig själv när han börjat förstå. Det är mycket arbete! Lycka till!

Kan ju också lägga till att idag tycker han töltträningen är rolig och har ständigt öronen frammåt!! Men jag tränar fortfarande mest ute för det tycker han är roligast.

Tack alla för superbra svar, det var precis vad jag behövde höra!!:)
Jag vill nämligen inte rida på halsförlängare, då fortsätter vi träna som vi har gjort!

I skogen har hon tom själv valt tölten nu ibland, därför blev jag förvånad när min tränare ville låsa fast henne.
Jag berömmer ju henne massor när vi lyckas få några tölt steg även om huvudet är högt än sålänge.

har du funderat på att skicka ditt sto på töltsättning? Eftersom du inte är så van islandsryttare kan ju det vara en möjlighet.

En häst som sänker ryggen och slänger upp huvudet när man ber den om samling skulle jag kolla sadeln på...
Taskigt att tvinga ner skallen när det troligast är annat som är fel :mad:

Testa om hon klarar att samla sig utan ryttare, går det bra är det ganska säkert sadeln som inte passar...

Om hästen inte vill tölta utan att ha hjälptygel på den så skulle jag absolut låta hästen bli kontrollerad av en kiropraktor och equiterapeut. Det kan finnas mycket i hästen som blockerar rörelserna så att den helt enkelt inte kan. Kolla upp ryggen innan du spänner på hjälptyglar.

KL

Jag skulle inte använt hjälptyglar, de bidrar enbart till en falsk form hos hästen.

Jag skulle dock inte strunta i formen till en början, utan tvärtom jobbat så att formen sitter ordentligt i skritt och trav (egentligen hellst i galoppen också, men det beror lite på hästen), innan jag skulle påbörja något töltarbete. Det är viktigt att hästen har en stark överlinje innan töltsättningen, så att h*n inte hamnar i en felaktig form med nosen i himlen och ryggen i marken. Att arbeta en häst i en felaktig form leder till att hästen bygger felaktiga muskler. Resultatet blir att man får ta onödiga omvägar för att nå sitt mål. Däremot ska man aldrig försöka fuska sig till någon "form", som t ex genom hjälptyglar.

Du skriver att din häst är travtaktig. En bra övning för att stärka hästens bakben och träna på bärighet för travtaktiga hästar är öppna. När formen sitter i skritten och du kan ha hästen i en öppna utan att huvudet flyger upp, så prova att i öppnan driva lite extra men bibehåll formen. Tölten är fyrtaktig precis som skritten, därför är skritten en väldigt bra gångart att påbörja töltarbetet i. Samla hästen i en öppna och låt den gå i "skritt tölt" (alltså på gränsen mellan skritt och tölt) i några steg. Avsluta innan det blir för jobbigt. Ganska snart kommer hästen att orka mer, och du kan öka antalet steg som du tränar "skritt tölt" och börja driva upp i kort tempo tölt. Låt inte hästen springa iväg med huvudet i skyn, utan avbryt innan det blir för jobbigt och innan hästen sänker ryggen.

Lycka till.

//Julia

Annars kan du testa att försöka tölta henne när du inte sitter på, så att hon får en fri rygg. På en träningsfilm som jag har för islandhästar tränar gubben (kommer inte ihåg vad han heter:p) tölten på sina hästar genom att han rider på en annan häst samtidigt som han håller träningshästen i andra handen. Jag har även tränat tölten på min häst när jag tömkör, han töltar jätte fint då. Fast man får ju springa lite :D Det kanske kan hjälpa om hon tycker att dte är jobbigt med tölten, bara för att komma igång och få in takten.

TS: Bara för att... :D

Min pålle är som din, men rackarns vilken fin tölt han visade upp en dag när jag bad om en öppna i trav på cirkel, i hans stela varv... :devil:

*ska nu läsa svar från de som faktiskt kan* ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 369
Z
Islandshäst Nu är jag säkert dum och provocerande.. men hittade faktiskt ingen gammal tråd i detta ämnet, inte vad jag kunde se ett antal sidor...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 336
Senast: moli
·
V
Islandshäst Jag tog Fagrí-Blakkur (19 år) på foder i början av januari. Visste redan då att han var lite speciell. Men jag har ridit islandshäst i...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 388
Senast: versatile
·
Islandshäst Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 174
Senast: fettso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar