Sv: Tölt i rätt form !
Ja jag har också en hel del problem med min islandshäst nu..
eftersom skolan börjat.. mörka dagar och mindre tid så hinner jag inte rida lika mycket längre..men då jag ska rida vill jag ändå kunna träna henne rätt så hon får någonlunda bra takt och bär sig korrekt.
jag började som sagt med att lösagöra henne.. rider bara barbacka eftersom sadeln glider för långt fram..långa tyglar så hon blev avslappnad och mycket i trav, svängde med sätet och använde så lite hjälper som möjligt. men hur får man hästen att egentligen sätta sig? bära sig? hon gör allt för att komma från det svåra.. kan inte ens kort galopp utan det blir korsgalopp, takten i tölten har hon tappat lite eftersom vi travat rätt mycket så nu töltar jag mest..
men det här med att bära sig.. hästen är lösgjord, låg hals och avslappnad.. och sen? hon bär sig ju inte för det.. hur gör man för att hästen ska bära sig? övergångar från tex tölt, trav, skritt, tölt, skitt tölt, halt trav o.s.v men det verkar inte hjälpa, i så fall har jag väl försökt för lite. öppna och sluta, jo de är ju en skitbra övning men då är huvudet högt och hon böjer halsen åt fel håll, alltså är hon inte rak.. det här med volter har vi ridit mycket på men det var ett tag sen.. men för det verkade de inte funka.. eller ja.. jag är ju inte sådär skitkunnig på om hästen går rätt och så vidare men.. ja.. klättrat har vi också gjort.. vad struligt jag skriver men kortfattat: om man lösgör hästen o rätt foderstat..sen? jag förmodar att det krävs mer än bra foderstat och lösgjord häst? mvh/linda