Tölt i rätt form !

Sv: Tölt i rätt form !

Njaa, där var det nog lite för mycket underhals enligt min smak och tycke. Bilden med stången är ju faktiskt inte bedömbar hur ryttaren rider på den, det kan ju se bryskt ut på bilden men vi vet ju inte vad som händer efter att bilden är tagen. Så där håller jag med dig.

Jag har ett högt älskat sto som inte är helt perfekt i exteriören då hennes hals är något kort och grov. I tölten är hon välbalanserad, jag är noggrann att samla henne väl under sig innan vi töltar och hon har mycket trevliga, luftiga rörelser och god fyrtakt. Problemet är att hon när hon reser framdelen och höjer halsen måste hon även sätta huvudet rätt ut då fysiken hindrar henne att få luft om hon ger efter i nacken bakom öronen på ett "korrekt" sätt. Detta är inget vi kan göra något åt och givetvis hade jag velat att hon såg snyggare ut (vi får alltid "hög form" i kritiken!) men hästen är inte bekymrad. Hon trivs bra och jag anser att vi har en korrekt form då hon bär sig väl med bakbenen under sig och har en ren fyrtakt i alla tempon, och för oss kan det inte se annorlunda ut än såhär i just tölten!:smirk:

Boj skrev:
Njaa, där var det nog lite för mycket underhals enligt min smak och tycke. Bilden med stången är ju faktiskt inte bedömbar hur ryttaren rider på den, det kan ju se bryskt ut på bilden men vi vet ju inte vad som händer efter att bilden är tagen. Så där håller jag med dig.

Håller med dig! Underhals och sänkt rygg, tycker jag. Fast som sagt, det är en ögonblickbild.

OA

JennyD skrev:
Jag har ett högt älskat sto som inte är helt perfekt i exteriören då hennes hals är något kort och grov. I tölten är hon välbalanserad, jag är noggrann att samla henne väl under sig innan vi töltar och hon har mycket trevliga, luftiga rörelser och god fyrtakt. Problemet är att hon när hon reser framdelen och höjer halsen måste hon även sätta huvudet rätt ut då fysiken hindrar henne att få luft om hon ger efter i nacken bakom öronen på ett "korrekt" sätt. Detta är inget vi kan göra något åt och givetvis hade jag velat att hon såg snyggare ut (vi får alltid "hög form" i kritiken!) men hästen är inte bekymrad. Hon trivs bra och jag anser att vi har en korrekt form då hon bär sig väl med bakbenen under sig och har en ren fyrtakt i alla tempon, och för oss kan det inte se annorlunda ut än såhär i just tölten!:smirk:

Personligen har jag inget som helst problem med att huvudet på hästen är framåt och en smula högt så länge den är avslappnad utan bullande underhals och sänkt rygg. Tror absolut att en "fri form" kan vara en mycket bättre form än en hopdragen för att placera huvudet.

Däremot så har vi väl alla sett stjärnkikare med sprattlande framben, hals á la hjort och ryggen vid knäna, det är INTE så bra för pålle.

OA

Ja jag har också en hel del problem med min islandshäst nu..
eftersom skolan börjat.. mörka dagar och mindre tid så hinner jag inte rida lika mycket längre..men då jag ska rida vill jag ändå kunna träna henne rätt så hon får någonlunda bra takt och bär sig korrekt.
jag började som sagt med att lösagöra henne.. rider bara barbacka eftersom sadeln glider för långt fram..långa tyglar så hon blev avslappnad och mycket i trav, svängde med sätet och använde så lite hjälper som möjligt. men hur får man hästen att egentligen sätta sig? bära sig? hon gör allt för att komma från det svåra.. kan inte ens kort galopp utan det blir korsgalopp, takten i tölten har hon tappat lite eftersom vi travat rätt mycket så nu töltar jag mest..
men det här med att bära sig.. hästen är lösgjord, låg hals och avslappnad.. och sen? hon bär sig ju inte för det.. hur gör man för att hästen ska bära sig? övergångar från tex tölt, trav, skritt, tölt, skitt tölt, halt trav o.s.v men det verkar inte hjälpa, i så fall har jag väl försökt för lite. öppna och sluta, jo de är ju en skitbra övning men då är huvudet högt och hon böjer halsen åt fel håll, alltså är hon inte rak.. det här med volter har vi ridit mycket på men det var ett tag sen.. men för det verkade de inte funka.. eller ja.. jag är ju inte sådär skitkunnig på om hästen går rätt och så vidare men.. ja.. klättrat har vi också gjort.. vad struligt jag skriver men kortfattat: om man lösgör hästen o rätt foderstat..sen? jag förmodar att det krävs mer än bra foderstat och lösgjord häst? mvh/linda

Yeahnny skrev:
Har du ngn bild på henne i tölt och uppställd?
Skulle vara kul att se!

Oh nej hjälp! Som tur var har vi ingen digitalkamera och internetkunskapen om hur man lägger in bilder är totalkass! Dessutom tror jag inte att jag skulle våga lägga in bild för allmän beskådan, vilka kommentarer vi skulle få, fet ryttare med förböjd hals och taskig benställning:rofl: ... Skämt åsido, skall försöka få till något imorgon med lånekamera. Till dess finns det en liten bild på min "profil" som jag än i dag inte förstår hur jag lade in! Hälsningar Jenny

Det var så konstigt.. jag tog för givet att jag hade misslyckats, men helt plötsligt såg jag bilden en gång på min egen profil och blev förvånad att det ändå hade gått. Nu kan vi konstatera att så inte var fallet! Håller på att bygga ihop en hemsida, för visst måste bilderna finnas på internet för att kunna länka dit?

Enligt min mening så kan nog inte alla hästar gå "på tygeln" i tölten!! Visst det är bäst för hästen men...
När jag skulle töltsätta mitt då 14-åriga sto vad jag tvungen att ha henne riktigt på tygel för att hon inte skulle dra iväg i grisepass eller tappa bakdelen!! Nu, lite mer än ett år senare, är hon helt underbar att rida!! Jag kan utan problem ha henne i ganska så hög form - då hon inte är så jätte högrest - och rida henne i iallafall 3 tempo i tölten!!

Men hästen ska alltid jobba med ryggen och bakdelen. Har den underhals och gärna blir lite passaktig får man jobba den i lägre form så brukar det lösa sig!! ;)

Tlt.gif

toelt_gross.gif

:bump: :banana:

finns en gångartsskola på internet gjord av en Internationell FEIF sportdomare. Gå in där så får ni tips på hur det ska se ut ur domarsynpunkt- med både bilder å filmer!
www.landsbergaislandshästar.se

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vackra vyer väntar den som ska besöka OS i Paris, som inleds redan nästa vecka. Nu håller ridsportens arena på att ta form, kolla in...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18