Jo, håller med, men vill tillägga att man inte ska träna ngn gångart längre än att hästen klarar att bära sej rätt :smirk:.
Det som följer är inte riktat mot dej "inte ung"utan mer allmänna tankegångar.
Sedan är det ju bra om man också klarar att rida hästen utan tyglar (och att den ändå bär sej rätt). Kanske ska vi komma i håg att detta är (i alla fall för mej)ett slutgiltigt mål, kanske en utopi i många fall. Det intressanta är väl hur man uppnår målet på bästa sätt, att veta hur det slutgiltigt bör se ut är ju en helt annan sak. Det finns gott om felridna hästar och ryttare som inte rider rätt.
Måste tyvär erkänna att jag nog tillhör gruppen av ryttare som inte rider min häst i korrekt form och med bärighet i alla gångarter från det första steget på ridturen till det sista, men strävan är att det ska bli så...frågan är om jag hinner dit i detta livet
.
Kanske bör man fokusera mer på framstegen, även om de är små, ett mål består ju av en hel del delmål. Jag är glad om min Pålla bär sej rätt i några steg, och för att komma dit så krävs både uppvärming, uppmjukning, rätt energi och att jag gör rätt i precis rätt ögonblick, och inte tex kräva för mkt.
Kanske måste jag trava min häst på framdelen under en period för att få in takten, eller få henne att slappna av.
Kanske måste jag träna en icke bärig galopp för att få upp glädjen hos hästen
Kanske måste jag tölta min häst på långa tyglar utan bärighet , för att jag som ryttare ska få in känslan av takt
spöet när hästen inte lyssnar på famåtdrivande hjälper
Kanske måste jag krama tygeln för att hästen ska förstå att jag med detta vill att den ska böja sej.
Nu är jag medvetet lite provocerande, men tycker det bland verkar som om alla på forumet rider sin hästar i korrekt form och bärighet i alla gångarter (utan kontakt med tyglarna). Visst är det bra att veta och läsa hur det bör vara... men ändå mer givande att höra hur ryttare jobbar med sin häst för att komma vidare från det läge de befinner sig i. Det kanske innebär tex att man faktisk får använda tygeln för att visa hästen böjning eller vägen framåt nedåt.