S

smiling_sun

Kan ni inte lägga in lite bilder när ni tolkar era hästar? Berätta gärna vad för tolksele ni använder och var ni köpt den, hur ni lärde hästen att tolka mm... :)

Sv: Tolkning!

JQINRMGRKRONG.jpg

Uppställda

JQINQSENEMNNO.jpg

Trav

Använder bröstan från hennes vanliga sele (samt däckeln i det här fallet). Har inte lärt henne tolka, eftersom hon kunde det från förut (inkörd).

Ser kul ut! Tänkte lära mitt halvblod det. Köpte en tolksele idag. Han är mycket tömkörd och van vid att det ligger linor vid benen osv. Dessvärre har han aldrig varit med om ljudet, men jag tror att han accepterar det ganska snabbt! Kan man börja inne i ridhuset? Och bara låta han dra ett däck tex?

Vi har en tolksele från hööks tror jag som vi sätter på ett ordentligt däckelunderlägg under bröstadelen. Jag gick efter första och drog skranan innan jag satte mig på. Det var inga problem, men han är inkörd och gillar att dra. Jag tror det bästa är att ha någon som går bakom och drar så kan draget släppa och justeras lätt, vilket är svårare med ett däck.

Hej!
Jag tolkar mycket efter min shirehingst. Jag har en vanlig körbrösta, i dragringarna fäster jag en elastisk bogserlina (köpt på biltema) i bogserlinan krokar jag i en stor karbinhake (som lätt kan glida på bogserlinan) Från karbinhaken har jag en lagomt lång lina som fäster i mitt draghundsbälte med en panikhake på. Så jag har bara tömmarna i händerna o kör jag på tok så behöver jag bara dra i panikhaken så är jag lös! (har testat vid några vurpor)
Den stora karbinhaken gör att jag kan köra lite på sidan o slipper få snöklumparna i ansiktet när vi galopperar i snön samtidigt som bröstan inte "vrider" sig när jag åker lite snett bakom.
Prova!! Det är jättekul!!!!

Nollan skrev:
Hej!
Jag tolkar mycket efter min shirehingst. Jag har en vanlig körbrösta, i dragringarna fäster jag en elastisk bogserlina (köpt på biltema) i bogserlinan krokar jag i en stor karbinhake (som lätt kan glida på bogserlinan) Från karbinhaken har jag en lagomt lång lina som fäster i mitt draghundsbälte med en panikhake på. Så jag har bara tömmarna i händerna o kör jag på tok så behöver jag bara dra i panikhaken så är jag lös! (har testat vid några vurpor)
Den stora karbinhaken gör att jag kan köra lite på sidan o slipper få snöklumparna i ansiktet när vi galopperar i snön samtidigt som bröstan inte "vrider" sig när jag åker lite snett bakom.

Det lät ju skitkul!
Om man kan stå på ett par skidor... :crazy:

Tolkning med snowboard:
gilla.jpg
[/IMG]
finmedsol.jpg
[/IMG]
bra.jpg
[/IMG]
meragalopp.jpg
[/IMG]

Selen är från börjes. Hästen är inkörd så det var bara o tolka på.

Nollan skrev:
Hej!

Oj vilka duktiga hästar ni har! Väl inkörda antager jag! Jag blev jättesugen och provade själv efter "din" modell i helgen, och det var svårt:o . Det är ju väldigt trixigt att både bromsa och svänga genom att använda tömmarna, det enda som hände var ju att jag drog fram mig själv! Det var ohyggligt kul, men jag inser att jag behöver träna mer på röstkommandona och få en lydigare häst...:angel:

Vad har ni för skidor? Miniskidor är käcka, men lite svårbromsade. Går det använda slalomskidor? Telisar är lite luriga då de inte kan lösa ut. I helgen tolkar vi "som vanligt" med mig på ryggen och mannen bakom! Vi använder förresten hästens vanliga loksele, dragremmar och en liten filt under min rumpa!

Länk http://jennyd.zoomin.se/A669P15055

Jenny

Nollan skrev:
Hej!

Det var lite smart, måste testa det senare med mitt ena sto.
Så slipper man vara beroende av att fler ska villja / ha tid.

Vanligtvis använder vi vanlig tolksele från Börjes eller vad det nu är, det fungerar ju bra på "normala" hästar.
Min valack som på stället han är född på var nästan inkörd när något gick på tok, vet inte vad. Han fick panik första gången vi tolkade så det tog tid innan vi gjorde om det.

En period när jag var så less på ridning och tja, fick ett promenad ryck med honom då utmanade vi ödet lite och gick med draglinor och tränade, gick bättre och bättre.

Nästa gång vi testade tolka hade jag linorna i hande (jag red) för att kunna släppa om hästen fick spunk, men med en sambo på 80 + på skidor så blev det för tungt att hålla.
Så det slutade med att vi fästa panikhakar fram i hans westernsadel som kunde lossas om trassel var på G.
Det är väl inte det maximala bästa för hästen, men på honom var det enda sättet att testa och han verkade inte störd så tolkar man efter honom igen så får det bli så :cool:

JennyD skrev:
Vad har ni för skidor? Miniskidor är käcka, men lite svårbromsade. Går det använda slalomskidor? Telisar är lite luriga då de inte kan lösa ut. Jenny
Vi brukar ha slalom eller telemark, fast en som fick testa förra året han tog sina vanliga Tegsnäs vildmarks tjohej plattförs, gick det med. ;)

skogstomten skrev:
Vi brukar ha slalom eller telemark, fast en som fick testa förra året han tog sina vanliga Tegsnäs vildmarks tjohej plattförs, gick det med. ;)

Haha...är det längdskidor? Vilket underbart ord!!

Slalomskidor tror jag är stabilast om man har några som passar (mest pjäxorna som ska passa då ju...)

ÅÅHH !! Gud vad avundsjuk jag är :mad: :mad: :mad: ! Här sitter jag och ska titta på en ny 4-åring i morgon och då Jäklar, när jag har Daffy hemma så ska jag minsann åka så det bara visslar omét innan vintern är slut. ;D Bilder kommer. ^^

Nora skrev:
Haha...är det längdskidor? Vilket underbart ord!!

Slalomskidor tror jag är stabilast om man har några som passar (mest pjäxorna som ska passa då ju...)

:angel: ja vadå pappas språk ju! :D
Du skulle nog avlida om du hörde hans ord för diverse hästgrejjer.

Nu hade jag i och för sig tänkt skriva längdskidor men fick total härdsmälta så då fick det bli vad som dök upp. :angel:

Appropå slalomskidor så löser man sådant enklast genom att ha en morbro med sportaffär, då kan man enkelt smöra till sig lite avdankade kortare skidor som man mixtrar om med andra bindningar.

Senast ändrad:

Haha...jag vill träffa din pappa!! :rofl: :rofl: Om du kommer upp nån gång måste du ta med honom!

Nora skrev:
Haha...jag vill träffa din pappa!! :rofl: :rofl: Om du kommer upp nån gång måste du ta med honom!
Haha, önska inte något som du kan måsta risker att få uppleva :crazy: :D
Han bruakr inte vara så sen på att hänga med på sådana saker, trots rätt stor okunskap, men mycket god villja i att hjälpa till så det bruakr bli bra. :)

mazariin skrev:
JQINRMGRKRONG.jpg

Uppställda

JQINQSENEMNNO.jpg

Trav

Använder bröstan från hennes vanliga sele (samt däckeln i det här fallet). Har inte lärt henne tolka, eftersom hon kunde det från förut (inkörd).

vad sött! men hur är du "på-kopplad"?

Har en longerlina fastknäppt i bröstan som jag håller i med ena handen, sen har jag tyglarna i andra handen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
356
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka