Zarro

Trådstartare
Hur gör man om man ska använda en pulka?
Då har man väl den vanliga selen men sätter på draglinorna på pulkan?Men vart?
Någon som har gjort detta som har bilder?Jag blev så sugen på att lära min foderhäst det nu när det har kommit snö.

Sv: Tolka

det bästa ära att ha en tolksele så du kan ha en sadel med ryttare i på hästen och så sitter du i pulkan/står på skidor och håller i linorna.

här kommer "säkerhetsmamma" Virar aldrig linor runt händerna vilket är lätt om man tar vanliga linor för att få grepp, på tolksele medföljer en greppvänlig typ pinne eller liknande att hålla i.

är man lite snålare som jag och inte rädd för att åka av i snön kan ryttaren få sitta barbacka:devil:
och du använder en vanlig bröstsele fäster linorna i dragringen/spännena om du har en "brasele"

eller tar du sadel med en sadelbrösta och fäster linorna i den.

det är super kul att tolka.... så länge man slipper dyka i snön hundra gånger. försökte tolka med vårt lilla shettis sto, men det gick inge bra, hon gillade inte pulkan och vände sej hela tiden om och klappade till den med framhoven. trots jättelånga linor. tur hon e så liten.:D

när jag sätter igång och tolkar försvinner allt vett ur huvet:crazy: men det är ju så kul, och så länge hästen tycker det är kul och inte blir rädd och den stackare som sitter på ryggen inte utsätts för några onödiga risker så finns inga gränser, ut och plöj snö:cool: medan den finns.

Vi använder lokselen, och en svängel med linor. Just i dag ligger min svängel begravd någonstans under snön så jag fick improvisera lite, men det funkade ändå, vi tog ingen långtur.

Tyvärr är mina foton lite mörka kameran var inte alls på humör, men de kanske är till nytta ändå. Jag har en snäll och obekymrad liten häst, men med ett sånt här långt ekipage med små barn uppå så gäller det att planera körningen. Själv går jag bredvid och håller i tömmarna, just i fotoögonblicket fick tjejerna hålla en stund.

Först har jag träpulkan, den glider jättelätt i snön. Bakpå den har jag knutit fast vår gamla bob. Åker jag själv sitter jag på knä i träpulkan.
Roligast är när man har märkt ut en liten bana på fältet och kör "precision". Pulkan är jättelätt att styra med vikten, så man kan sladda rejält.:D
Men säkerhet framför allt. Vill inte ha en lösspringande liten hingst i byn med pulkor hängandes efter:eek:...

Förlåt men det där är inte tolka ni gör... det är boxering:angel:
kunde inte låta bli,;)

vad mysigt det ser ut i snön.
vet en som hade en sån där vad de nu heter, långa militärpulkor som brukar finnas på överskottslager. och fraktade hela dagbarns gruppen i till pulkabacken,eller på pickninck med deras shettis.

*KL*
guuud vad mysigt det ser ut. och vilken härlig loksele...

:love::love:
Så tjusigt ekipage, bra att du tänker på säkerheten!:)
Den shettisen e så fin:D
Så snyggt och praktiskt med loksele oxå :banana: :angel:
Märke på den selen? Källquists?

:love::love:
Så tjusigt ekipage, bra att du tänker på säkerheten!:)
Den shettisen e så fin:D
Så snyggt och praktiskt med loksele oxå :banana: :angel:
Märke på den selen? Källquists?

Har lånat selen av min granne, vet inte alls vilket märke det är. Bakselen är från annat håll, den är extremt bred och fodrad. Selen ser ut som en Hööks...

Hur gör man om man ska använda en pulka?
Då har man väl den vanliga selen men sätter på draglinorna på pulkan?Men vart?
Någon som har gjort detta som har bilder?Jag blev så sugen på att lära min foderhäst det nu när det har kommit snö.
Pulkan bör ju fästas så den är såpass nära bakdelen eller tillräckligt långt i från så hästen om den upplever obehag eller blir rädd inte sparkar och då träffar pulka-passageraren....

Jag brukade sätta på draglinor i pulkans fäste(binda)
lägga en höbal i pulkan, spänna för och sen gränsla balen, sitter bekvämt och sen är det bara ut och köra som en liten släde. Man får bromsa med fötterna för att inte åka in i bakbenen på hästen

Eller så gör man som I_U sätter på ett par skaklar på pulkan!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
648
Senast: ufot
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 914
Senast: Cattis_E
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka