Tolka värden på hö analys

T

TifaStar

Har nu fått svar på hö analysen från årets skörd. Detta resultat blev det...

Värden: smb råprot: 44 g/kg foder, energi: 7.7 MJ/kg foder

Är det ett bra värde?

Sv: Tolka värden på hö analys

Har nu fått svar på hö analysen från årets skörd. Detta resultat blev det...

Värden: smb råprot: 44 g/kg foder, energi: 7.7 MJ/kg foder

Är det ett bra värde?

Japp helt okej! Kvoten (smb rp/mj) är 5.7 och helt okej (önskvärt är att den är kring 6 eller högre).
För lättfödda och normalfödda ett bra grovfoder, för svårfödda är den något energifattig (då skulle man vilja ha 8.5-9mj/kg foder om man fick önska fritt).

Det är helt okej. Kvoten mellan protein och energi blir 5,7. Man vill ha minst en kvot på 6, men 5.7 är så pass liten avvikelse att det är inom 'mätfelmarginal'. Dessutom räcker typ en näve av vad som helst för att hotta upp den.

MJ-värdet är ganska normalt det med, lite åt det 'lägre' håller kanske men inte lågt. Hur bra dåligt det är beror på vad du har för hästar och deras MJ-behov? Det där skulle vara okej men inte idealiskt till mitt fbl t ex (hon behöver högre MJ/kg foder), men en katastrof till någon av valackerna (som behöver lägre MJ/kg foder)

Senast ändrad:

Aha tackar för infon :) Jag har en vamblods kille som är normalfödd så det där höet lär ju vara ett bra grovfoder till honom då med andra ord :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 372
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 885
Senast: blayenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka