jag gjorde en egen tolksele när exet åkte bakom (på en hiskeligt skrämmande brå snowboard tyckte ponnyn)
nu har jag slarvat bort bilden men jag gjorde en egen sele..
en lina från vardera sida från sadelgjorden till ca 50 cm bakom hästen i en större ring/ögla, en lina från en svanskapppehållare bak till samma punkt, dock något slappare, uppepå korset ligger en lina tvärsöver, fäst i alla tre linorna som stöd..
i ringen/öglan fästen man tolklinan som man i änden har en bit plaströr eller ett trähandtag..
när tolkaren släpper efter ramlar linorna inte ner runt hästens ben och linorna ovanpå gör att selen inte kan hasa åt något håll..
vi hade som sagt snowboard bakom.. vi provade en gång bara och hann inte tolka någon mer gång.. men i början gick det trögt.. men börja trava direkt om hästen tvekar, skritten gör draget stötigt och obekvämt, men i trav blir det ett jämt drag och hästen fattar snabbare vad som ska göras..
vi hade lite grusvägar som var snötäckta och vi kom ganska snabbt upp i galopp, och en riktigt snabb galopp sen
efter en kurva kom vi ikapp (oväntat ) ett pensionärspar ute på promenad och jag kunde inte göra annat än att ropa "tut tut!" och dom kastar sig åt sidan .. men jag hoppades att de förstod att en tvärnit och en blå snowboard upp i aset på en nipprig ponnydam är en värre katastrof än att v inte stannar oh artigt ber om ursäkt
jag skrev en insändare i tidningen om det och bad om ursäkt om vi skrämdes.. jag tror dom läste det för någon månad senare tror jag att jag mötte dom igen, fast jag red lugnt den gången och hejjade glatt