K

kladdkakor

Jag och en kompis tänkte tolka lite nu i veckan, med en shettis jag har på foder. Har ni några tips och så? Ponnyn är inkörd och har körsele, men vi vet inte riktigt hur vi ska göra, sadel, sele etc etc? Skulle vara glad över lite tips, tack. :D

Sv: Tolka! :d

Ja! Tolka e de roligaste som finns!:) Jag brukar dock köra hästarna själv m kälke dvs ingen som sitter på...
Det enda jag kan tänka på som man borde tänka på när det är nån som rider samtidigt är att man är överens om riktningen o när man ska svänga. Annars blir det lätt att ryttare o häst försvinner åt ett håll medans den på pulkan/kälken/skidorna åker åt andra...:D

Lycka till!

Tolka är jättekul! Jag å min kompis brukar ha sadel, men då har vi en tolksele, vet inte om körselen sitter ivägen för sadeln?? Men om ni är van å rida barbacka så går nog det lika bra! Se till att underlaget är bra, å som sagt, se till att ni har kontakt med varandra, vissa hästar kan ju bli lite uppspelta när man tolkar, så det kan ju vara bra å hela tiden ha koll på varann så inte den som tolkar måste börja tjoa å skrika för mycket... :P

Tolka är jättekul! Jag å min kompis brukar ha sadel, men då har vi en tolksele, vet inte om körselen sitter ivägen för sadeln?? Men om ni är van å rida barbacka så går nog det lika bra! Se till att underlaget är bra, å som sagt, se till att ni har kontakt med varandra, vissa hästar kan ju bli lite uppspelta när man tolkar, så det kan ju vara bra å hela tiden ha koll på varann så inte den som tolkar måste börja tjoa å skrika för mycket... :P

Uppspelta ... :angel: Säg det om min shettis. Hon bockar av en bara det är kallt ute, då får hon ju så mkt spring i benen. :)

Vi tänkte ha miniskidor efter henne. Men det är ett litet problem. xD Min kompis är ganska lång och kan inte rida shettisar, så då får ju jag aldrig tolka... :crazy: Vet inte riktigt hur vi ska göra ... Någon som har ngt förslag? :D

Ja! Tolka e de roligaste som finns!:) Jag brukar dock köra hästarna själv m kälke dvs ingen som sitter på...
Det enda jag kan tänka på som man borde tänka på när det är nån som rider samtidigt är att man är överens om riktningen o när man ska svänga. Annars blir det lätt att ryttare o häst försvinner åt ett håll medans den på pulkan/kälken/skidorna åker åt andra...:D

Lycka till!

HAha, jo det är nog bäst. :rofl: Tror du man kan åka med miniskidor utan att ngn sitter på på ngt sätt? För min kompis är för stor för att rida .. :crazy: Och annars är det ju bara hon som får tolka hela tiden. :p

Kanske kan bli knepigt m styrningen... Ta en pulka el likn istället!:idea: Man kan använda linorna som handtaget är på som man får med tolkselen att fästa den med. Eller ta något rep...

Kanske kan bli knepigt m styrningen... Ta en pulka el likn istället!:idea: Man kan använda linorna som handtaget är på som man får med tolkselen att fästa den med. Eller ta något rep...

Problemet är att vi har ingen pulka. :angel: Men på gnägg eller vart det nu ligger, så finns en tråd med en tjej som har tolkat med din lila shettis . Hon har en typ körsele på och så har hon satt fast linor i selen, så hon håller i dom och tömmarna och åker miniskidor .. Tror du det kan vara ngt? :d

:bump:

Nu väcker jag en sovande tråd men blev så sugen på att tolka får fjäska med Kladdkakor om vi kan göra dt i år igen :d eller dt var jue iof iår som vi gjorde dt sist men ändå xD ÅÅ Maja kan du inte lägga upp våra väldigt snygga bilder vi tog??

Vem ska vi tolka med i år då? Nisse? :rofl: Eller så snor vi Matilda. :D Kan kika om jag hittar bilderna... Om jag orkar gräva... :D

Spänner fast pulkan?? när vi har tolkat med pulka har vi aldrig spänt fast den..

mina små brudar brukar tolka bakom mitt sto på vanliga skidor jag brukar ha tömmkörningsgjorden och sedan tömmarna och lägga fast tömmarna ( tömmarna är tasiga så dom sitter inte ens i hop) i gjorden inte i bettet och den då som sitter uppe på ryggen får ha tyglar sedan har vi bestämmda regler om att detta endast nu i början får ske i skritt inge trav på shttisen därimot så galopperas det :D:D

sedan har jag ju ett sto som tröstar i fall ungarna rammlar :D

Hur spänner man fast pulkan i hästen då? :rofl:

Med linor. :D Vi hade shettisen och hon hade selen så vi spände bara fast där. :D Men annars typ....... Sadelgjorden? :angel: Eller typ stigbyglarna? Fast det kanske blir lite svårt...... :angel: Annars köper man en tolksele. :d Finns på typ hööks tror jag... :angel:

När vi har tolkat har vi aldrig spänt fast pulkan..

Gjorde det efter mitt Gotlandsruss förra vintern,
med "mini-skidor" och pulka.
Det gick jätte bra! :D (Hon var inte inkörd, fast tömkörd några ggr.)

Vi skulle testa efter syrrans ponnier (Ett russ och New forest-ponny)
men syrrans russ bara hoppade och stegrade.. New Foresten förstod nog inte riktigt vad han skulle göra..:crazy:

aa iof, om hästen blir rädd så är det kanske inte så kul att ha en pulka efter sig om man skenar iväg. :crazy:

Måste bara visa hur kul det är! :p
Jag på hästen (fett smile va?? :D) och kompisen på miniskidor!
"Vanlig" tolksele!

43.jpg

Jag tolkade massor efter min gamla fjorda på skidor och jag höll i svansen och styrde med röstkommandon. Vi hade skitkul båda två. :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka