Tokhög sjukfrånvaro

Teskedsgumman

Trådstartare
Nu är jag superless på mig själv ännu en gång. Jobbar i vården, 75%. Vantrivs men kämpar på samtidigt som jag kollar efter andra jobb och i väntan på att söka in till en utbildning. Mitt problem är att min sjukfrånvaro är så hög.. åker jag inte på det ena så är det det andra O_o mestadels då gräsligt utdragna förkylningar som gör mig sängliggande i veckor. Räcker med att jag ser en förkyld person på 20 meter så blir jag sjuk i minst en vecka sen. Och när jag blir sjuk så blir jag det ordentligt, jag kan inte bara slänga i mig några Alvedon och gå och jobba ändå. Fick magsjukan för några veckor sen och det räckte ju inte med att få den en gång som dom flesta andra utan jag fick såklart om den efter en vecka..
Det är självklart inte bara jobbet och ekonomin som blir lidande utan missar ju även mycket som ska göras hemma och med mina intressen.
Det som jag dock lider mest av är all skit jag får ta. Märker och får höra att det snackas mycket om mig på jobbet att "jaha nu är hon hemma igen, vilken överraskning" och det här mår jag sjukt dåligt över :cry: när jag kommer tillbaka efter att ha varit sjukskriven så är det allmän taskig attityd, att jag borde få göra alla dom tunga/tråkiga uppgifterna nu när jag varit hemma och vilat osv. Får höra av dom andra att dom minsann aldrig är sjuka och om dom är det så "kämpar dom på ändå". Märker att folk drar sig undan mig när vi ska lägga scheman för att dom inte vill jobba med vikarie :(
Ingen idé att försöka prata med våran chef då han är grymt svår att föra normalt samtal med och speciellt om sånt här :(
Sååååå... Vad sjutton kan man göra för att bli friskare? Jag äter sund nyttig hemmalagad mat med grönsaker, jag är aktiv med hundar och hästar. Har en problem mage som är superkänslig för stress/oro.
Läkarna har inte hjälpt mig något, dom sjukskriver mig nån vecka från jobbet och säger till mig att vila för det är ju bara vanlig förkylning. Dom bryr sig inte ett dugg om att jag får dom här förkylningarna med väldigt jämna mellanrum :(
Min mor försöker trösta mig med att säga att hon också var sjuk mycket när hon var yngre men att hon nu aldrig är det men det verkar konstigt tycker jag och ger mig inte speciellt mycket hoppO_o

Så fram med era allra bästa bli frisk tips och knep för att boosta immunförsvaret nu!:bump:

SOV ORDENTLIGT, ÄT ORDENTLIGT OCH KOPPLA AV. Stress försämrar immunförsvaret.
Jag hade samma problem när jag var på väg att bli utbränd.
Jag var sjukskriven länge och till sist bestämde jag mig att byta jobb helt ett tag, bytte till beridare och flyttade utomlands. Nu mår jag bra, har inte varit sjuk sedan jag lämnade gamla jobbet.
Du kan dricka c-vitamin och näringstillskott också. Drick magnesium.

Nu är jag superless på mig själv ännu en gång. Jobbar i vården, 75%. Vantrivs men kämpar på samtidigt som jag kollar efter andra jobb och i väntan på att söka in till en utbildning. Mitt problem är att min sjukfrånvaro är så hög.. åker jag inte på det ena så är det det andra O_o mestadels då gräsligt utdragna förkylningar som gör mig sängliggande i veckor. Räcker med att jag ser en förkyld person på 20 meter så blir jag sjuk i minst en vecka sen. Och när jag blir sjuk så blir jag det ordentligt, jag kan inte bara slänga i mig några Alvedon och gå och jobba ändå. Fick magsjukan för några veckor sen och det räckte ju inte med att få den en gång som dom flesta andra utan jag fick såklart om den efter en vecka..
Det är självklart inte bara jobbet och ekonomin som blir lidande utan missar ju även mycket som ska göras hemma och med mina intressen.
Det som jag dock lider mest av är all skit jag får ta. Märker och får höra att det snackas mycket om mig på jobbet att "jaha nu är hon hemma igen, vilken överraskning" och det här mår jag sjukt dåligt över :cry: när jag kommer tillbaka efter att ha varit sjukskriven så är det allmän taskig attityd, att jag borde få göra alla dom tunga/tråkiga uppgifterna nu när jag varit hemma och vilat osv. Får höra av dom andra att dom minsann aldrig är sjuka och om dom är det så "kämpar dom på ändå". Märker att folk drar sig undan mig när vi ska lägga scheman för att dom inte vill jobba med vikarie :(
Ingen idé att försöka prata med våran chef då han är grymt svår att föra normalt samtal med och speciellt om sånt här :(
Sååååå... Vad sjutton kan man göra för att bli friskare? Jag äter sund nyttig hemmalagad mat med grönsaker, jag är aktiv med hundar och hästar. Har en problem mage som är superkänslig för stress/oro.
Läkarna har inte hjälpt mig något, dom sjukskriver mig nån vecka från jobbet och säger till mig att vila för det är ju bara vanlig förkylning. Dom bryr sig inte ett dugg om att jag får dom här förkylningarna med väldigt jämna mellanrum :(
Min mor försöker trösta mig med att säga att hon också var sjuk mycket när hon var yngre men att hon nu aldrig är det men det verkar konstigt tycker jag och ger mig inte speciellt mycket hoppO_o

Så fram med era allra bästa bli frisk tips och knep för att boosta immunförsvaret nu!:bump:

Jag vet inte hur du ska boosta immunförsvaret men gällande den taskiga attityden hos kollegorna, har du funderat på att faktiskt gå till jobbet trots att du är sjuk?
Så att de får skicka hem dig från jobbet istället för att du ringer in?
Du borde inte behöva försvara att du är sjuk, men om du är tvungen att vara kvar på stället ett tag till kanske det underlättar om du kan få kollegorna att inse att du faktiskt är sjuk?

Immunförsvaret sitter i magen.Krånglar magen får du problem med immunförsvaret. Det finns en rad bra produkter för att stärka immunförsvaret via magen. Proviva Shots, Actimel, Activia är några. Probimage finns på apoteket.

D3-vitamin sägs vara bra för immunförsvaret. Har läst om många som inte blir förkylda/mindre förkylda sen de börjat ta det. Jag tar D3 och senast jag var förkyld så blev jag jättesnabbt frisk, fick inte ens feber.

Senast ändrad:
Jag vet inte hur du ska boosta immunförsvaret men gällande den taskiga attityden hos kollegorna, har du funderat på att faktiskt gå till jobbet trots att du är sjuk?
Så att de får skicka hem dig från jobbet istället för att du ringer in?
Du borde inte behöva försvara att du är sjuk, men om du är tvungen att vara kvar på stället ett tag till kanske det underlättar om du kan få kollegorna att inse att du faktiskt är sjuk?
Fast det känns inte sådär 100 att gå till jobbet sjuk när man jobbar inom vården? Tycker TS gör rätt som stannar hemma och blir frisk istället.

Fast det känns inte sådär 100 att gå till jobbet sjuk när man jobbar inom vården? Tycker TS gör rätt som stannar hemma och blir frisk istället.

TS skrev:
Får höra av dom andra att dom minsann aldrig är sjuka och om dom är det så "kämpar dom på ändå".

Om de andra ändå går dit sjuka kan det ju inte spela någon större roll om TS går dit själv. Är det viktigt att inte vara sjuk på jobbet brukar det väl vara uttalat att man inte går dit om man inte vet att man är frisk. Det beror ju på vilken typ av vård man jobbar med.

Det har hänt att jag av misstag varit på jobbet sjuk om jag t.ex blivit sjuk under tiden jag varit där och så men det drar jag mig absolut för in i det längsta. Är även rädd för att gå tillbaka till jobbet för tidigt eftersom man inte får något direkt får stöd av arbetskamraterna utan förväntas att jobba på som alla andra. Jobbar med äldrevård så jag tycker inte att det känns okej nånstans att jobba när jag riskerar att smitta eftersom det är ett kroppsnära arbete med personer med väldigt lågt immunförsvar. Dessvärre är det många av dom andra som i sina ögon ska ha hög arbetsmoral och minsann gå till jobbet ändå och riskera att smitta ner både dom boende och känsliga arbetskamrater som mig. Dessutom orkar jag helt enkelt inte jobba, när jag blir sjuk så är det nästan alltid ihop med feber och då blir jag helt däckad :(

Har ibland testat på proviva och andra bra för magen grejer men har i nästa stund läst om hur det bara är lurendrejeri för att lura folk på pengar? Att den bakterimängden i sådan dryck eller yoghurt är typ helt obefintlig?

Det låter ju inte alls bra, om jag vore dig hade jag försökt hitta en läkare som tar mig på allvar för en utredning. Kan du ha brist på något? Hur ser det ut med sömnen? Mat? Osv.
Om inte din vanliga läkare tar dig på allvar så sök någon annan stans. Det känns ju som om något borde fela om du är sjuk så mkt!

Alternativt företagshälsovård?
Om du har så mkt sjukdagar borde din chef uppmärksamma detta.

Det låter ju inte alls bra, om jag vore dig hade jag försökt hitta en läkare som tar mig på allvar för en utredning. Kan du ha brist på något? Hur ser det ut med sömnen? Mat? Osv.
Om inte din vanliga läkare tar dig på allvar så sök någon annan stans. Det känns ju som om något borde fela om du är sjuk så mkt!

Alternativt företagshälsovård?
Om du har så mkt sjukdagar borde din chef uppmärksamma detta.
Sover som en gris och äter som sagt enligt mig bra mat. Har fått åka till företagshälsovården men enbart för samtal mer rörande arbetsmiljön med en beteendevetare.

Jag tror du behöver byta jobb.
Det skulle antagligen lösa det mesta.

@Teskedsgumman

Som jag ser det.

Din kropp berättar att den håller på att ta slut, totalt. Alla dessa sjukdomar är symtom på något mkt värre, ngt större.

Så mitt förslag är att du ska lyssna på din kropp och agera NU.

Många med mig vittnar om en massa småförkylningar o andra sjukdomar innan den stora, den totala utmattningen kom. O den tog tid att ta sig tillbaka ifrån.

Boosta immunförsvaret tja sova, frukt, grönsaker, fibrer, allergiutredning, ha koll på avföring, när, konsistens, reagerar annorlunda, varför? skriva matdagbok? Vätskeintag i värmen, rörelse.

Som tidigare sagts: Varning för magen och utbrändhet.

Prova ny Vårdcentral/läkare och se till att den nya får ta del av dina journaler så den kan läsa ordentligt.
Ibland behövs nya ögon som läser och hjärna som tänker och öron som lyssnar.

Nej! gå inte till jobbet sjuk, du har så rätt där det är personer som har stor risk att bli utsatta och få förfärliga konsekvenser av det. (Du behöver inte bevisa mot kollegor, om läkare sjukskriver har den bedömt på kompetens och undersökning)

Din chef: har ansvar för sin personalens hälsa, tillvidare anställd eller inte spelar ingen roll alls
och din chef har säkert en annan chef över sig eller en personalavdelning som brukar kunna rycka in vid hög frånvaro. (går ofta automatiskt vid flera sjukfrånvaro/år, rehabiliteringsansvaret)

Är du med i facket så utnyttja det, det är din försäkring och billplank på arbetsplatsen och om du inte vill prata med ombudet på "ditt hus" ring avdelningen/sektionen och berätta situationen, arbetsplatsombud/avdelning/sektion har även extra tystnadsplikt som ska skydda dig!
Bryts den av arbetsgruppens ombud a g e r a hårt!! (Kontakta sektionen omgående så fall)

Dina arbetskamraters beteende är inte okej någonstans alls, det kallas utfrysning, mobbing, särbehandling och är inte okej !

Kolla allergier som någon skrev? Jag var förkyld titt som tätt för några år sedan. Sedan visade det sig att jag hade lite allergier (hade inte typiska symtom, var "bara" sjuk väldigt ofta) när jag fick ordning på allergierna blev jag genast mycket friskare. Behöver ju inte alls vara så för dig. Men man vet ju aldrig? Annars tror jag också att det har att göra med att du inte mår bra på jobbet.

Hård fysisk träning regelbundet gör under för immunförsvaret. Det är även bra mot stress.

Det viktigaste är dock att du mår psykiskt bra och trivs på jobbet. Med hjälp av KED-skalan (Karolinska Exhaustion Disorder Scale) kan du själv testa om du är i riskzonen.

@Teskedsgumman

Som jag ser det.

Din kropp berättar att den håller på att ta slut, totalt. Alla dessa sjukdomar är symtom på något mkt värre, ngt större.

Så mitt förslag är att du ska lyssna på din kropp och agera NU.

Många med mig vittnar om en massa småförkylningar o andra sjukdomar innan den stora, den totala utmattningen kom. O den tog tid att ta sig tillbaka ifrån.

+1 på den.

Innan jag gick in i väggen var det ett år med ständigt sjuk. Gick nåt fick jag det. Jag jobbade ändå iofs men...

Sen skickade min chef mig till läkaren en dag då han tyckt jag var sjuk för mkt. Läkaren konstaterade att jag hade 39 graders feber (som jag inte ens märkte, normalt däckar jag av feber), åt helvete för hög puls och en för hög sänka. Sjukskrev mig två veckor. Jag gick direkt till jobbet och sa att läkaren sjukskrev men det behövde jag inte. Chefen talade om att nu gick jag hem och han ville inte se mig på två veckor och därmed basta.

Jag sov en vecka. Bara sov. Sen mådde kroppen bättre. Men då kunde jag plötsligt inte kliva ur sängen. På riktigt.

Det tog fyra år innan jag kunde jobba igen. Enligt FK är min arbetsförmåga nedsatt permanent men det vägrade jag gå med på. Men jag känner fortfarande av sviterna sen mötet med väggen. Jag kommer aldrig få tillbaka samma ork, jag kommer alltid ha en nedsatt stresstålighet jämfört med innan osv.

Idag har jag lärt mig lyssna på signalerna. På kroppen. Det är den som talat om först att nu är det för mycket. Då lyssnar jag och anpassar. Men som jag önskar jag gjort det då när jag var 20 år och odödlig. Vad annorlunda mitt liv varit gällande ork osv idag om jag bara gjort det..

Låter rent spontant som att du har prestationsångest, arbetsmiljön och det du får utstå från kollegorna skulle lätt kunna utlösa något sådant. Att kunna hantera stress och ångest är också viktiga faktorer att räkna in om man vill bli frisk! En bra arbetsplats och ett jobb att längta till kan göra mycket med motivationen och tillfrisknandet.

Utöver att få bukt med immunförsvaret och den fysiska sjukdomen skulle jag försöka ta kontakt med VC för samtal med kurator eller liknande. Lycka till! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 474
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka