• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare lisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 770
L

lisa

Hur kräsna är era missar med sina toalådor, måste det vara kliniskt rent, en viss mängd sand osv för att de skall gå och går de någonannanstans eller "håller sig" om det inte duger? :o

Tant katt är ganska kräsen med renligheten men skulle ALDRIG skvätta en droppe vid sidan av utan sätter sig helt enkelt och protesterar tills någonn kommer och "åtgärdar" problemet :smirk:

Imorse satte hon då och pep och talade om att det minsann var dags för oss slöfockar att stiga upp och fixa hennes låda. Jag kom på att jag lika gärna kunde tömma lådan helt eftersom det ändå började bli dags, så jag slängde bort all gammal sand, skurade ur lådan och fyllde på ny. Bara att jag upptäckte att det inte fanns tillräckligt mycket sand kvar, blev bara 2-3 cm i hela lådan... Detta dög naturligtvis inte åt tant som grävde hysteriskt en stund men fortfarande inte har vart på toa :crazy:

Skall åka och köpa ny sand snart, men borde inte 3 cm ny ren sand duga till ETT toabesök iaf? Nyfiken på hur era kissar är med sånt här!

Sv: Toavanor?

...PS. provade med att göra en tjockare "hög" som inte täckte hela lådan, men det dög tydligen inte det heller :crazy:

Mina sätter sig i lådan i vilket fall som helst, men skulle aldrig kunna tänka sig att göra ifrån sig någon annanstans.
Igår hade jag tömt hela lådan och skurat den och var på väg att hämta kattsanden och fylla på. Under tiden hade min lilla dam varit där och kissat även fast det inte var någon sand i lådan. De gånger den har varit väldigt smutsig (när ena katten hade fått diarré på natten t.ex.) så gick de andra katterna på lådan som vanligt, men skrapade inte över utan gick bara när de var färdiga.
Oftast så föredrar de dock att bajsa ute och bara kissa inne så de brukar stå vid dörren och säga till när de vill ut.

Min ena misse har inga problem med smutsig låda, är det för smutsigt så låter han bara bli att krafsa igen. Känns som resonemanget är "Gör inte matte rent så ska f*nimej även matte få lida, dofta på det här!" Den andra missan kan hålla sig hur länge som helst om det är för smutsigt, ibland står hon nästan och darrar bredvid när jag gör ren, och i samma ögonblick som jag lägger ner spaden så sitter hon däri och njuter.

Tjockleken på sandlagret verkar dock inte spela så stor roll, men är det runt två cm blir sandlådan full direkt och då dansar lillmissan runt av nödighet nästan hela tiden. :) Så jag håller det på fem-sju cm.

Min katt är då inte det minsta kräsen. Jag kan ha glömt tömma lådan *host* eller det kan vara ett tunnt lager utan att hon verkar bry sig nämnvärt. Gå i andras katters låda är inte heller något problem.

Mina katter är inte det minsta kräsna. De har delat låda sedan dag ett, och allting fyllt med någon form av sand eller pellets duger (bra när man har med dem på resor).
Är det väldigt äckligt kommer Hanoo och talar om det när han varit där, och det går väldigt fort därinne om det skulle lukta illa.

ullo skrev:
"Gör inte matte rent så ska f*nimej även matte få lida, dofta på det här!" .

:rofl:

Låter som en smart strategi... :idea: Hur som helst, när jag kom hem med sanden och fyllde på ett par cm till, så gick det plötsligt utmärkt att gå på toa. Knasfia :crazy:

Jag som hade planerat att försöka ha lite mindre men renare sand i lådan (alltså byta ut allt oftare) men det kan jag nog glömma. TJOCKT, rent och nytt ofta skall det vara :angel:

Min kisse sätter sig i lådan oavsett om det är mkt eller lite sand i den. Jag rengör lådan 1 gng/dag.

Mina katter är inte heller speciellt kräsna. Jag har fyra katter och tre lådor, som jag gör rent en gång om dagen. Det händer att katterna går runt till alla lådorna för att kolla vilken som är renast innan de sätter sig, men vad jag vet så har de i alla fall inte satt sig någon annanstans bara för att lådorna inte är rena.

Liknande trådar

S
Övr. Katt Min kisse hade kissat i min skinnförtölj upptäckte jag i går morse, hade ren tvättade sängkläder liggande där så jag slängde allt till...
Svar
9
· Visningar
1 140
Senast: Icebabe_1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka