Tjuvparning

Tora

Trådstartare
Hur fungerar det om det om det skett en tjuvparning?

Är det två sprutor dom skall ha? Några biverkningar?

Skall ringa veterinären på måndag men är lite nyfiken på hur det fungerar.

(Visste inte att tiken kan öppna dörrar den lilla filuren. Har bara haft henne någon månad. Var lite av en akut omplacering).

Sv: Tjuvparning

Det är 2 sprutor de ska ha. Vissa tikar tåler inte sprutorna. Jag vet en tik som höll på att dö efter första sprutan. Hon fick aldrig spruta 2. Veterinären vågade inte riskera hennes liv. Påföljden blev att en alldeles för ung tik fick en kull valpar. Ingen katastrof egentligen eftersom det var meningen att dessa två hundar skulle paras när tiken blev äldre. Om det finns andra typer av biverkningar vet jag inte. Jag har iofs hört att vissa kan få livmoderinflammation efter en sprutning, men vet inte om det bara är rykten.

Nu är sprutorna relativt säkra, man ger två stycken med 24 timmars mellanrum.
Dock får man ofta valet att vänta tills dygn 25-28 och därefter göra ultraljud för att se om tiken är dräktig och om så är fallet ge sprutorna, så de inte ges i onödan.

Kl

Tack för svaren. Visste att man kunde spruta tiken men visste inte riktigt hur det fungerar exakt. Har aldrig behövt använda mig av det under mina 30 år som hundägare.

Att tiken kunde öppna dörrar var en (obehaglig) överraskning. Trodde först att jag slarvat att stänga dörren när jag gick men fick se henne göra det senare under dagen. Hon hoppar helt enkelt upp på handtaget med framtassarna. Så tack och lov kan hon bara öppna dörren från sig. Men nu är dörren låst i alla fall.

Är inte så säker att de verkligen fick ihop det då dom vara var själva max en timme. När jag kom hem så låg dom båda och flämtade på golvet och de verkade mest jaga varandra väldigt intensivt. När hanen försökte sätta på tiken så satte han på henne från sidan och framifrån men inte bakifrån :D.

Så han verkade inte ha full koll på hur man gjorde. Därför låter det som en bra idé att kolla henne först runt dag 25 för jag är som sagt inte alls säker på att de fick till det. Vill ju inte utsätta henne för mediciner mer än nödvändigt.

Våran granne hade en lite annan variant. Nämligen två sprutor och sedan kolla runt dag 25 för att se att hon verkligen inte är dräktig då dom där sprutorna tydligen inte är helt 100%.

Är inte så säker att de verkligen fick ihop det då dom vara var själva max en timme.

En parning kan gå på sekunder. Det behöver inte ens bli nån hängning för att det ska ta sig. Jag skulle definitivt spruta så fort som möjligt, en påbörjad dräktighet är inte heller okomplicerat för tikens kropp.

En parning kan gå på sekunder. Det behöver inte ens bli nån hängning för att det ska ta sig. Jag skulle definitivt spruta så fort som möjligt, en påbörjad dräktighet är inte heller okomplicerat för tikens kropp.

Ja absolut dom har ju utan problem kunnat få till det och några oplanerade valpar vill jag inte ha. Jag är ingen uppfödare.

Frågan är bara vilket upplägg som är bäst för tiken. Spruta på måndag och sedan ultraljud eller först ultraljud och sedan spruta vid behov.

Vill ju göra det som medför lägst risker för tiken.

Om du är osäker på vad som är bäst för tiken, så hör och rådfråga med din veterinär imorgon?

Som jag skrev i trådstarten så skall jag ringa veterinären på måndag morgon men jag är nyfiken på hur mer exakt det fungerar och om någon haft några problem pga sprutan.

Det är alltid bra att vara lite påläst innan. Ställer man bra frågor så får man bättre svar.

Nu vet jag tex att det finns minst två olika sätt att göra det på så nu kan jag fråga om det.

Ja absolut dom har ju utan problem kunnat få till det och några oplanerade valpar vill jag inte ha. Jag är ingen uppfödare.

Ingen erfarenhet men vill ge all eloge till dig! Glad jag blir av att se att det finns vettiga människor där ute!

All heder!!

Lycka till

Lycka till hos veterinären och ett tips till dörrarna, vänd handtagen, det kan hjälpa om det inte är en väldigt klipsk dam... ;)

Och tillägg på det: lita inte på att hon bara kan öppna dörrar som går från henne. Vår setter lärde sig snabbt att öppna på båda hållen MEN även att öppna dörrar med handtaget uppåt. Går ju att balansera på spetsen på handtaget och vicka på det......

Svarar de två sista

Om hunden absolut inte får smita ut så är dörren fr.o.m. nu låst :D

Tar inga som helst risker. Vissa misstag gör man bara en gång.

Mormors hund kunde även öppna låsta dörrar. Så de fick spjärna fast den från utsidan om de gick ut och hon skulle vara kvar inne av någon anledning.
Men deras lås var nog väldigt lätt att öppna hon slog till det med tassen!

Det var ju inte bra. Var hon konstaterad dräktig och när fick hon sprutan?

Hon var inte konstaterad dräktig utan fick den i förebyggande syfte då hon parat sig med grannens hund. Minns inte exakt hur lång tid efter parningen hon fick sprutan men det var ganska tidigt max två veckor.

Hon behövdes inte kastreras utan det räckte med att behandla bort pyon.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 000
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 140
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 096
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka