Tjuvbetäckt...

Josssefine

Trådstartare
Om ens häst har blivit tjuvbetäckt och man har luskat ut vem pappan är, han är inte godkännd..

Hur ska man gå tillväga då med pass och registrering?

Har alltid funderat på det nämligen...För det måste ju finnas massor med ston som blir de vaje år, och sedan måste det ju finnas massor som betäcker med icke godkännd hingst..

Hur blir det om stoet inte är reg. heller? Kan man över huvudtaget reg. in fölet då???

Sv: Tjuvbetäckt...

ta ut en person som gör identifikationshandlingar och be denne ta hårrotsprov på hingsten och stoet, när fölet är fött kan man DNA-testa och då få fram att det är exakt den hingsten som är pappa (eftersom att det inte finns några betäckningspapper)..

inom en ras bör väl avkomman kunna få riktiga regpapper även om pappan inte är godkänd för avel sålänge han är riktigt registrerad..

dock är det ganska dyrt att luska stam genom DNS-testning men man får ju till det rätt..
annars kan du helt enkelt skriva in i passet när du fått det vem som är pappan och att det var en tjuvbetäckning så att nästa ägare får ta del av stammen även fast den inte är godkänd, det hade jag uppskattat iallafall om jag köpte häst med (enligt reg-beviset) okänd stam..

okej, hm.. Men då e de ju sak samma om man gör ett dna:test via hårrotsprov..Bara man själv vet vem som är pappan...Och OM man ska sälja fölet.. så kan man berätta det för ägaren..
Kan man göra så?

trotts stoet ej är in regat?

varför är inte stoet reggat? har hon inget pass?

alla hästar SKA ha pass då skriv in stammen i passet (det finns tomma sidor) istället för att bara säga stammen muntligt..

okej, så kan man klart göra..

Bra fråga varför hon inte är det, vet faktiskt inte..
Tror det är föräldrarna som krånglar...
När är det de ska ha pass, eller rättarsagt när SKA ALLLA ha det?
Först va det väll år 2006 men då belv det kaos och ändrades till 2009 eller?

men vad kostar det då på ett ungefär att, skaffa pass, få ut en som kollar det, och sedan att tillverka passet.. dessutom måste man väll rega in stoet?

hästen är importerad från tyskland som föl..

nej, det är fortfarande från den 1 januari 2006..

ring den rasförening som hästen ska tillhöra och be dem skicka en kontrollant snarast.. det tar ganska lång tid att få sitt pass.. fattar inte varför folk är så ignoranta och skiter i att skaffa pass till sina hästar :mad:

läs mer om hästpass här:
http://www.svehast.se/sh/doc/index.asp?kat=1

gäller det en varmblodig* häst så titta här:
http://www.asvh.se/

*varmblodig såsom holländsk halvblod, hannoveraner, KWPN etc..

Senast ändrad av en moderator:

Jo ja vet, tycker samma..
Men personen i fråga kan inte så himla mycket om just hästar..
Han tycker det är tolat onödigt att skaffa det..
Men ska prata med han..
men vet du på et ungefär vad det kommer kosta.. tex. om du har häst vad kostade det för dig?

det beror helt på rasen..

om jag hade häst så är det en med okänd ras och okänd stam (dock av varmblodstyp), över 2 år och det skulle kosta mig 2500 kr, bara passet.. sen tillkommer kostnad för IDkontrollanten..

okej, aja får se vad han säger..
Men det går inte att rega fölet, om hon får ett?
Blir det med okänd mor då eller mor utan stam?

Om man väljer att registera fölet när det fortfarande går vid stoets sida så hörde jag att dom skrev in stoet. Men så skedde ej i mitt fall.

Mitt sto blev tjuvbetäckt och jag reggade med okänd härstammning på hingst sidan, men då blev även sto sidan okänd...

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 329
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: miumiu
·
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 255
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 865
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka