TjuvbetÄckt !

Bintang

Trådstartare
Har skrivit en tidigare tråd om en gul fölunge med svart mamma.
Nu har jag fått DNA-svaret. Det är INTE den vi trodde som är fadern.
Stoet hämtades från seminstationen efter andra ultraljudet och var konstaterad dräktig. Hon hade svårt att ta sig, så hon var på stationen i tre månader. Hon fölade (som vi trodde) 3 veckor för sent och nedkom med en illgul fölunge. Travare....
Mysko. Han växte dåligt och ändrade inte färg heller så vi skickade in DNA prov. Nu visade det sig att det inte var den tilltänkta svindyra travarpappan som var den skyldige utan stoet måste ha absorberat, blivit tjuvbetäckt på betet (Av vem undrar vi) tagit sig på första försöket och fölat liiite tidigt istället för 3 veckor för sent.
Alla avgifter betalda till hingststationen och levande fölavgifter.
Vi får tillbaka pengarna för fölavgiften men vad gör vi med fölungen???? Ge mig kraft. Jag tror vi har fått en Islandstravare...

Sv: TjuvbetÄckt !

ok .... låter ju lite jobbigt, men lite roligt låter det ju ändå!:crazy::D
men förstår ju att du ville ha en riktig travare o inte nån konstig korsning!:cool:

en gammal metod att få svåra kor dräktiga är att använda en annan ras ,gärna en fjälltjur .Metoden verkar tydligen på häst .Men det gläder troligen inte stoägaren .Korsmingar har en vital riklig genuppsättning och torde bli en livskraftig häst.

Vi har haft väldans kul med allt spekulerande om denna illgula fölunge med svart mamma, så luften gick ur oss allihopa när vi väl fick svaret. Ni kan kolla in honom i bildgalleriet Gul blir svart.
Många trodde att han skulle bli svart men han är fortfarande illgul med ål och hela köret. Han breddar bak och töltar fram HAHAHA

Var hon dr-kollad på två ultraljud så tror jag inte hon kan ha resorberat och sen blivit dräktig på nytt.
Jag skulle nog i smyg kolla i seminstationens journaler, vilka seminstationer de fick sperma ifrån samma dag som din seminerades, och sen kolla vad dom stationerna har för hingstar stationerade.

Tycker han liknar en blandning mellan fjording och fullblod :rofl:

Vad säger de på stationen om det hela?

Läckert med en travarislänning, vad ni ska göra med den vet jag dock inte... Söt var han varje fall!

Det är redan kollat. De hade bara sperma från en hingst på stationen just då. Vad jag vet semineras inte fjordingar och islänningar. Det är väl naturlig betäckning eller?

guud vad söt :love::love: den kan nog bli häftig om det är en isis som e pappa travare har ju också tölt anlag.

Jag e spekulant om den ska säljas;)

Trist att det blev fel pappa när man ville få en fin travis.

Jag skulle leta efter den skyldige antingen bland brunblackar eller någon med gulanlag.

Tycker den ser ut att kunna bli både gulbrun och brunblack nämligen.

(Vår ena islänning är brunblack och hon har nästan samma färg på kroppen som min isabell.)

Senast ändrad:

Ja du, förlåt om jag skrattar men detta var en av de mest bissara saker jag hört på länge..

fjordingar tror jag inte går på semin alls och isisar e väldigt ovanligt då ska de va en elit hingst eller nån som har jätte bra tävlingsresultat så de verkar omöjligt.

Fast haha kul om ett travsto me jäte fin stam får föl me askur från håkansgården typ as bra stam på båda sidor men förstört avelsarbete :p

måste vara nån tjuvbetäckning som dom döljer eller nåt:cool:

Nej dom döljer inget. Det är ett "tjusigt" välrenommerat stuteri.
Men däremot finns det islänningar i närheten av stoets bete. Veterinärens teori var absorbering och "ny betäckning". Tjoho!:bump:
Namnförslagen har duggat tätt: Vattnajökul, Gejser.
Anmälan till istrav osv.

Jag kan inte hitta bilden. Jag är inte ens spekulant, men givetvis nyfiken på den lilla krabaten. Vart hittar jag bilden?

Otur att det blev fel nu när ni planerat och verkligen satsat. Om nu inte creme-genen slagit igenom, hade ni gissat direkt att det inte var rätt? Färsk semin?

Lycka till med den lille, och hoppas det blir rätt nästa gång.
U

Under galleriet. "En häst" GUL BLIR SVART?
Där är han 3 dagar. Han har knappt växt en cenitmeter sen den dan.

Vi misstänkte hela tiden att det inte var rätt, men men kan ju aldrig veta. Vi kan spåra stammen till 1849 och inte ett enda gulanlag....
Vi hoppades ju att han skulle fälla och bli svart:o

Vi hade två betäckningar i år. Den första blev ihjälsparkad av sin mamma av misstag och den andra är en islandstravare. Blir man härdad eller?????:eek:

Ta inte illa upp men guuuud vilket gott skratt jag fick när jag läst det du skrivit....Hi hi hi..

Liknande trådar

Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 935
Senast: Molekyl
·
Avel Stoet är tre år, hingsten står på naturlig betäckning (handbetäckning). Stoet opererades i tisdags för birkelandsfraktur/POF i en...
Svar
13
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka