Tjuvbetäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Red_Tee
  • Startdatum Startdatum
R

Red_Tee

Hur stor är chansen/risken att det skulle bli något om en ettåring hingst är på ett brunstigt sto? Ett sto i hagen har brunstat hela denna veckan och det såg ut som hon hade massa märken, inga skador, men det kunde antas att hingsten kanske varit henne? sedan hade hon massa klet runt "därbak" så att säga, som var väldigt svårt att få bort tydligen?

När skulle man kunna börja märka isåfall om stoet är dräktigt? förutom att den blir tjock då? :confused:

Sv: Tjuvbetäckning?

Det finna massor av trådar angående detta med åringar som betäcker.
Risken att en åring får till det o det blir föl är väldigt stor. Rekommenderar att ni kollar stoet, så ring veterinären

då är det bra att göra detta ganska omgående då? De har gått i samma hage en vecka.

ett gott råd är att ta ut vet och spruta henne omgående!! Sen ta ut hingsten ur hagen genast !!

Tesora

Varför har man unghingst o sto i samma hage?

Fråga ägarna, inte mina hästar, bara var lite nyfiken på om det verkligen var som hingst ägaren säger att de inte är könsmogna och att det inte var nån fara?

...och dessutom går det två andra ston i samma hage, varav ena är hingstens mor och de har gått där längre, så ägarna bedömmer tydligen att det är riskfritt, ? men jag vet inte? Har ju valack i samma hage, och där är det ju iallafall riskfritt :D

Fråga ägarna, inte mina hästar, bara var lite nyfiken på om det verkligen var som hingst ägaren säger att de inte är könsmogna och att det inte var nån fara?
Hingstägaren har FEL, det finns massor med exempel på avkommor (påfallande många med namnet "Surprise" dessutom, guess why ;)) som tillverkats av ettårshingstar.
Det finns också flera exempel på 8-månaders hingstungar som betäckt och befruktat ston.

Visst finns det ettåringar som inte är fertila, men jag skulle säja att DE tillhör undantagen.

Säg åt dem att ta ut veterinären och spruta samtliga ston, så man slipper oönskade föl nästa år.

Det finns lagar och förordningar....även i vårt land. Djurskyddsregler osv.
Plocka väck ett års hingsten omedelbart....

Och sätt er ned vid ett bord alla ni hästägare som har hästar i denna hage, och ta en diskussion hur ni lättast löser problemet.

Tyvärr så kan jag ju inte rå på tjuriga hästmänniskor som kanppt är ute vid hagen och ser till sina hästar. Kan heller inte ändra på folk som envisas med att deras hingst inte är könsmogen och att det absolut inte finns chans till betäcka.

Tur som är flyttar jag mina hästar till ett annat stall och bete i helgen och där finns inte de problemen.;)

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 037
Senast: Mia_R
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 626
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka