tjuvbetäckning - ultraljud för fosterkontroll?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tiingeling
  • Startdatum Startdatum
Sv: tjuvbetäckning - ultraljud för fosterkontroll?

Men är det inte väl länge att vänta hela 20 dagar efter ul å sen ge spruta, det måste väl vara bättre så tidigt som möjligt?

Nu under fm har det kommit fram att det inte är hingsten som tagit sig in till stona utan ett av stona som gått igenom dubbelt staket in till honom, varefter de efter en stund gått in i hagen där stor håller till.....
Har ju åxå kollat runt lite efter just den typen av scenarion innan jag tog hem honom och då har flera forum påpekat att "hingstägaren är skyldig att se till att han stannar inne i sin hage, skador som uppkommer utanför som han orsakat är hingsthållarens ansvar och tvärtom, går ett sto in till honom så blir det hon som får stå för kalaset....
Är det nån som har erfarenheter av detta?
Jag menar det är ju faktiskt inte han som ska få "skäll" för att han har sina kulor kvar om han har skött sig, det är ju stoet som skojjat till vardagen lite....

Så här års är det svårt att spruta fram brunst. Stona måste vara i rätt fas för att det ska ge effekt.

Däremot är jag lite förvånad över att så många tycker att det "bara" är att ge en spruta för abort.
Att spruta utan att kolla om det ens behövs, och skulle de vara dräktiga är det viktigt att även kolla så att fostret sen är borta. Lite försiktigare bör man nog vara med sprutor, som ändå kan vara obehagliga för stoet. Koliksymtom och STARKA svettningar är inte ovanligt.
Det bästa är väl att ultraljuda om 20 dagar, och helt enkelt klämma bort fostret, om det mot förmodan skulle finnas nåt.

Jag spruta hellre (den finns idag bra PG preperat som nästan inte har biverkningar) än att klämma bort fostret. Vad jag vet är PG 100% om man vill har bort en dräktighet tidigt. UL är ju en risk med och specielt när man ska klämma bort ett foster. Har aldrig varit med att man klämmer bort en vanlig dräktighet, bara sprutat bort den.

Tack för dina tankar och erfarenheter.....

Att spruta kors och tvärs med noll koll på dräktighet kan ge en kul överraskning om 11 månader.

Fö alla ston "släpper" faktist inte sina foster bara för man sprutat.

Vi har fått in märrar som är sprutade upp till 4 gånger innan och ändå behållt dräktighet. :crazy:

Jag hör heller inte till dom som tycker att man ska spruta och sen vara nöjd.

Ett ultraljud är ett måste här.

AM

Ja det är sto ägarna som får bestämma hur det ska gå till, jag ville mest informera mig om hur man kan gå tillväga, vad det finns för alternativ.

MEn vad jag har kunnat läsa mig till så finns det ju inga garantier för att man upptäcker med ultraljud heller, det är ju lätt att missa med veck å liknande på livmodern. har ju hört massa historier om att man missat på ul å sen har det visat sig att de har varit dräktiga ändå.....

Hittade denna sidan och det är ju så det går till på människor så varför inte igetligen?
länk borttagen av moderatornfinns ju två alternativ, både blod och urin och blod verkar väl vara enklast, känner ingen häst som kissar på kommando i hink =)

Senast ändrad av en moderator:

Problemet med kiss och blodprov är att när man kan använda dom har en ev.oönskad dräktighet gått för långt.

Men är det inte väl länge att vänta hela 20 dagar efter ul å sen ge spruta, det måste väl vara bättre så tidigt som möjligt?

Nu under fm har det kommit fram att det inte är hingsten som tagit sig in till stona utan ett av stona som gått igenom dubbelt staket in till honom, varefter de efter en stund gått in i hagen där stor håller till.....
Har ju åxå kollat runt lite efter just den typen av scenarion innan jag tog hem honom och då har flera forum påpekat att "hingstägaren är skyldig att se till att han stannar inne i sin hage, skador som uppkommer utanför som han orsakat är hingsthållarens ansvar och tvärtom, går ett sto in till honom så blir det hon som får stå för kalaset....
Är det nån som har erfarenheter av detta?
Jag menar det är ju faktiskt inte han som ska få "skäll" för att han har sina kulor kvar om han har skött sig, det är ju stoet som skojjat till vardagen lite....

Omkring 20 dagar är det tidigaste du kan se en dräktighet på ultraljud.
Seminstationerna brukar kolla på dygn 17.

Ni kollade väl brunsten på stona så snart som möjligt? så här års är det inte jättesannorlikt att dom brunstar alls.
Det som iofs talar emot det kan ju vara att det var ena märrn som hade ner staketet...är tanterna så angelägna kan man ju bli misstänksam :angel:

Ja det är en utav stona som brunstar, dock inte hon som rev staketet.
Men vi har pratat lite fram å tillbaka och jag tror inte att 2 utav 3 kommer att göra något alls, det är upp till dem. Stot som sprängde staketet har sprängt staket förr fast inte för att det står en karl på andra sidan =)

Nu har jag fått massa bra "kött på bena" och jag vet nog vart jag står om det hade varit mitt sto. Ska förmedla mina nyvuna kunspaker vidare och så får vi se vilka beslut de tar.

Tjejjen som har sin framtida tävlingshäst här på hel innacordeing/vintervila är minst orolig och skrattade bara å t händelsen å sa att det nog inte är nån fara!

Jag är tacksam för era erfarenheter och åsikter, skönt med andra synvinklar för att utveckla sina egna!

Sannolikheten är ju inte så stor med tanke på omständigheterna men jag vill ju erbjuda mina stallkamrater alternativ så får de ta beslut..

Har inte så många råd att komma med, men vill påpeka att det verkligen är schyst av dig att ta ansvar för händelsen! :bow:

Säger samma sak som föregående, väldigt ansvarsfullt! Det ska du ha en eloge för oavsett vems fel eller inte det var.
Om det hade varit mitt sto hade jag valt att göra ett ultraljud på dygn 17-20 för koll.. och då med en veterinär som har erfarenhet av detta, inte någon som kanske är mer en regelrätt "laga-lappa-alltiallo-veterinär" utan mer inriktad på just dräktigheter..
Och sen utifrån det gått vidare med ev abortspruta eller klämmning.

Ja tack för elogerna =)
Ja men visst har jag ansvar i det hela, jag har ju hingsten, fast att han aldrig tidigare brutit sig ut ur hage i sitt 20 åriga liv så blir ju frestelsen stor när stona "öppnar dörren"
Och nu har hans knä läkt ihop fint och stygnen bort så nu kan vi börja rida igen!!

Än har ingen utav stoägarna gjort något så jag tror att de inte gör något alls....
Det är deras beslut. (det blev lite andra ljud i skällan när det framkom att det var hennes sto som sprängt staketet!) men det är itne längre mina beslut och jag har gett dem olika alternativ....

Men nu letar jag efter ett sto som kan funka å para honom med, planerat alltså =D
Fast det kommer ju ske på annat ställe än hemma!!

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 598
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 504
Senast: Dopy
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 599
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025