Tjuvbetäckning i Februari ??????

HEXE

Trådstartare
Natten till den 25:e Februari så hade mitt sto nattligt besök i hagen av en främmande hingst (av annan ras så klart) :mad:
När dom som äger gården kom ut på morgonen så stod 2 st valacker, 1 hingst och mitt sto och åt tillsammans och det var lugnt i hagen.
Jag räknade kallt med att ingenting hänt eftersom stoet inte brunstade vid dcetta tillfälle.
Någon vecka senare träffade jag av en slump några som fått en oväntad fölunge på sin lösdrift e:en ung hingst som dom inte trodde var fertil innan han var två år (eller hur....)
Denna fölisen födes i Januari och blev då till i December !!!!
Vi bor i ett riktigt kallt fjäll klimat så det är ingen risk att stona får "vårkännslor" i Februari - Mars för då har vi 20-30 minus i mellan varven.
Men nu är det så att mitt sto som fyller 3 år i sommar visade tydlig brunst förra sommaren men hon har inte visat ett enda tecken till brunst nu.... andra ston häromkring har kommit i brunst redan, men inte hon.
Var det så att det var lugnt i hagen på morgonen för att hingsten inte fattade att det var ett sto när hon inte brunstade? :angel: eller var det lugnt i hagen för att han redan hade betäckt henne?
Tar sig en betäckning när stoet inte är i brunst?
Går här och kikar oroligt under svansen med en bekymrad rynka i pannan......
Någon som vet mera än vad jag uppenbarligen gör förnärvarande?
mvh Carina

Sv: Tjuvbetäckning i Februari ??????

Stoet måste ju ha ägglossning för att det ska kunna "bli nåt"
De flesta icke brunstiga ston brukar slåss vilt när hingstar kom i närheten med vissa är ju tyst brunstare, jag har ett sto som ibland har brunstat tyst för att nån brunst senare vara über tydlig.

Jag hade nog dräktighets kollat henne, om hon är betäckt i slutet på februari så är hon dryga 60dagar in i dräktigheten, om jag inte missminner mig så kan man spruta bort foster fram till ca dygn 30. Men som jag har fattat det så kan man ta bort fostret ett tag till efter det men att kroppen inte fattar att den inte är dräktig längre alla gånger.
Är dock inte säker utan har bara ett svagt minne.

Men börja med att ta ut veterinären och ultra ljuda henne så får du ett korrekt besked så kan du utgå från det.

Tack för svar!
Självklart skall hon vet undersökas om hon inte visar brunst snart. Men att spruta henne.... Är det någon risk för fortsatt fertilitet om man sprutar?
Vet att man undviker att spruta tilltänkta avels tikar.
Vet också att människo kvinnor ofte får ägglossning efter våldtäkt, säkert någon överlevnads impuls som kroppen sysslar med, och jag skulle inte bli förvånad om även häst kroppen använder sig av ett sådant "gyllene" tillfälle till reproduktion.

:o tvärtom :o Föd i December :o Men fortfarande så brunstar inte stona normalt här omkring för än tidigast början april pga kylan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 970
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 559
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 311
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka