Tjustritten!

Sv: Tjustritten!

Nu närmar det sig med stormsteg... är faktiskt lite nervös över att gå upp ett snäpp och rida 8 mil. Inte för att det känns långt (är ju bara en lite 3-milare mer än en 5-milare, och 3 mil är inte långt...). Inte heller orolig för hästen - han har fysisk kapacitet och är bra tränad så här i slutet av säsongen :grin:, men ändå liksom... !

Försöker peppa mig med att det ju i allafall inte är en 12:a jag ska rida :D Utöver det är jag helt på det klara med att jag SKA genomföra en 8:a och jag VILL göra det i år! (Så det blir gjort, liksom). Har dessutom tränat för det (med hjälp av distanstränare dessutom). Det ska inte vara några bekymmer, men ändååååååå ...

Någon som har fler bra peppningstips? ...eller nåt... :crazy:

Nu närmar det sig med stormsteg... är faktiskt lite nervös över att gå upp ett snäpp och rida 8 mil. Inte för att det känns långt (är ju bara en lite 3-milare mer än en 5-milare, och 3 mil är inte långt...). Inte heller orolig för hästen - han har fysisk kapacitet och är bra tränad så här i slutet av säsongen :grin:, men ändå liksom... !

Försöker peppa mig med att det ju i allafall inte är en 12:a jag ska rida :D Utöver det är jag helt på det klara med att jag SKA genomföra en 8:a och jag VILL göra det i år! (Så det blir gjort, liksom). Har dessutom tränat för det (med hjälp av distanstränare dessutom). Det ska inte vara några bekymmer, men ändååååååå ...

Någon som har fler bra peppningstips? ...eller nåt... :crazy:

Tänk bara på en slinga i taget. Först är det bara 3 mil. Sen är det bara 3 mil till. Och sen är det bara 2 mil till mål, och det är ju verkligen inte långt alls. :) Det funkar för mig.

Det kommer bli jätteroligt! Heja!

Senast ändrad:

ja, precis! Så tänker jag :laugh:
Tre mil är INTE långt och en 5-milare är inte långt ...och det är ju som sagt bara tre mil mer... (och jag tycker verkligen inte att tre mil är något att tala om...)
Jag är egentligen inte ett dugg skraj för själva sträckan... kan inte helt förklara, för jag har haft 8-mil som målsättning hela säsongen och hästen har gjort stora framsteg mentalt på hemmaträningar dessutom.
(och jag ska ringa min tränare i kväll för att få lite tips ytterligare).

....men ändå.... *fniss*
kanske bara lite "debutantnerver" kanske.... :D

:):)
ja, precis! Så tänker jag :laugh:
Tre mil är INTE långt och en 5-milare är inte långt ...och det är ju som sagt bara tre mil mer... (och jag tycker verkligen inte att tre mil är något att tala om...)
Jag är egentligen inte ett dugg skraj för själva sträckan... kan inte helt förklara, för jag har haft 8-mil som målsättning hela säsongen och hästen har gjort stora framsteg mentalt på hemmaträningar dessutom.
(och jag ska ringa min tränare i kväll för att få lite tips ytterligare).

....men ändå.... *fniss*
kanske bara lite "debutantnerver" kanske.... :D

Det kommer att gå jättebra, det känner jag på mig!
Tänk inte längre än till varje groomställe. Försök att njuta och ha roligt. Det är jättevackra miljöer och jag har beställt solsken. Det är veterinärernas sak att avgöra om hästen är pigg nog att ge sig ut på nästkommande slinga så känn dig trygg med det.
VI SES!!!!

Kicki och Sol

Tack för peppningen :laugh:
Jag klurade med min man i går och vi kom fram till att jag tror min "nervositet" beror på att maken/groomen blev sjuk förra ritten vi red och det blir liksom väldigt ensamt att rida distans då... Då var förvisso andras groomar till oerhört stor och mycket tacksam hjälp! Det funkade för en 5:a, men det känns tufft att rida längre utan egen groom. Till Tjustritten är all konstig mat (förra gången var det en mjukglass som gav matförgiftning åt maken!) nu bannlyst å det strängaste och ser jag bara i kväll att mannen håller sig på benen så tror jag allt lugnar ner sig :D

...det här med sträckor är förresten mycket lustigt.
En gång tyckte jag 5 mil var långt, så jag red CR på 4 mil :D Första 5:an upplevdes också som lång, men efter att ha ridit ett par 5:or och börjat sätta högre mål (12 mil är målet, 16 ger jag mig troligtivis aldrig på, är inte så morgonpigg! *fniss*) känns en 5:a kort, en 8:a lagom/normal och en 12:a fortfarande lååååång...! Två tidigare 5:or har känts som att vi har kunnat "gå en slinga till" och då tycker jag det känns dags att kliva upp. Ska tilläggas dock att jag definitivt inte rider för att tävla - vi ska "vinna" genom att fullfölja! :)

(ps. ja, Tezzie, vi ska försöka att få maken/groomen att även agera fotograf! Självklart! :D )

Hon var lite skeptisk, hon är ju lite lat, så då blir det ju lätt så!
Tror att det blir mkt bättre när vi har backtränat mer och börjat med intervaller, då brukar hästarna komma på hur roligt det är att springa.

Jag hade helt långt tyglar från start till mål, rätt skönt på sätt o vis, men en himla omställning från Anpir där man fick hålla in för allt vad man var värd :p

Men jösses så många det var som inte blev godkända :eek:

7 st i 80 km (5 godkända...)
2 i 50, vilket var väldigt bra! 11 godkända
CR 3 ej godkända, 3 godkända

PP 2 ej godkända 3 godkända...

*kl*

Finns det ingen här som tog lite kort på Tjustritten och som känner för att lägga upp dem för allmän beskådning? :D Själv glömde jag ta med kamera...

Jag hade kamera med mig, min 6-åriga dotter var fotograf. Tyvärr kom inte kameran med tillbaka :´(

Jag fick ett par biler under ritten. Tror dock inte man får länka till hemsidan, men jag slänger upp ett par stycken här iaf!

_DSC3613.jpg

_DSC3556.jpg

_DSC3650.jpg

_DSC3721.jpg

_DSC3667.jpg

_DSC3739.jpg

_DSC3692.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar