Tjurtestiklar eller insekter?

Det där tyckte jag var intressant redan som barn. Jag har alltid gillat pölsa och naturligtvis försökte jämnåriga att äckla en genom att säga att det minsann var lungor och hjärta i det(som om jag inte visste det). Jag förstod inte då och förstår fortfarande inte varför det skulle vara äckligare i sig att äta t ex lungor än att äta muskelvävnad.
Jag tror att grejen är att folk inte tänker på kött som muskler. Skulle du fråga någon om de vill äta andra andra levande varelsers muskler så skulle säkert fler säga "NEJ!" än om du skulle fråga om de vill äta kött :meh:Köttbitarna som idag säljs i mataffärer gör ju inte att mycket för att någon ska tänka "Åh, det där kommer från ett dött djur!", men med olika organ så blir det desto tydligare att det faktiskt är något djur som äts upp.

Tycker att allt ska tas tillvara på men dom delarna jag inte vill ha får hundar och katten så jag slipper:p

Ja, det är väldigt behändigt faktiskt. Det finns få saker som irriterar mig så mycket som människor som absolut inte vill att deras hundars foder ska innehålla "slaktavfall". Själv tycker jag att det är jättebra att mina hundar äter köttet och organen som inte duger som människomat.

I delar av Afrika är termiter och andra insekter livsmedel, jag har inte prövat själv men just termiter ska smaka sött och om man grillar/friterar dem krispigt och gott. Grisen är väl det man äter mest av, grisfötter är inte ovanligt och även svansen kan väl användas. Kalvbräss som ansågs (gör det fortfarande) som en exklusiv delikatess är en körtel i halsen från en diande kalv - av någon förunderlig anledning kallas det Sweetbread på engelska :idea: Även vissa skaldjur skulle väl sortera in under insektskategorin men huserar i havet.

Jag skulle ha svårt för att äta hajfenssoppa men det är nog mest av ekologiska skäl, själva soppan verkar bestå mest av buljong. Vad vi kan tänka oss att äta är, tror jag, kulturellt betingat. Se bara på att både judendomen och islam förbjuder fläsk, medan hinduism förbjuder nöt. Det skulle antagligen inte vara många i västvärlden, inklusive Sverige som kan tänka sig att äta hund och katt, medan det i Kina är ett relativt vanligt livsmedel.

Sedan finns det extremsituationer där man även brutit mot det sista tabut och ätit människokött. Ibland i nödsituationer cf Donner expeditionen och fotbollslaget som störtade i Anderna. Men även som en del av kosten. HIV är med största sannolikhet en muterad form av SIV som finns i chimpanser och fördes över till människor genom att äta köttet (vissa påstår hjärnan) och att det i samband med slakten skedde en transfusion.

Summan av kardemumman? En människas/kulturs delikatess och vanlig del av kosten är en annan människas/kulturs :yuck:

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
949
Senast: Fille
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 571
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 262
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama