Tjurtestiklar eller insekter?

alazzi

Trådstartare
I min Facebook kom det igår en bild på olika torkade insekter som såldes i en vanlig matvarubutik. Och nu ser jag på tv-n hur man tillagar tjurtrtesiklar. Jag blir hellre vegan innan jag äter sånt.

Just insekter har jag inget större problem med så länge de inte syns, löjligt men sant. Har ätit både bröd och bars gjorda på insektsmjöl utan problem. Annorlunda styckdelar har jag däremot svårare för - återigen löjligt men sant.

Jag skulle glatt testa både och! Nu har det inte ramlat ned på tallriken än så länge, men varför inte tänker jag?
Jag åt en helt Underbar rätt på en jättetrevlig, indisk restaurang för några veckor sedan. Det var maghaz, en curry med lammhjärna.

Jag har ätit både insekter och märkliga styckdetaljer. Det jag har svårast för är nog läbbig konsistens, så för att jag skulle få i mig saker som hjärna och larver så vill det nog till att det inte KÄNNS som om jag äter just hjärna eller larver... (Ursäkta om det blev lite övertydligt.)

Jag har atit bade insekter och tjur testiklar. Bada var mycket gott och jag hoppas att en kompis far tag pa "Rocky Mountain Oysters" till mig. Just nu kommer jag ihag att jag maste fraga de som jagar kronhjort :cool: jag gissar att de anvander det ... men man kan ju alltid fraga.:p

Det enda jag blivit bjuden pa och vanligt tackat nej till en endaste liten smakbit var get oga. :wtf: Det ser sa oerhort oaptitligt ut och jag var helt medveten att det var basta delen pa hela middagen och kande att jag bara inte klarade att latsas att det var det godaste jag atit, sa i artighetens tecken tackade jag nej fran borjan istallet.:o

Jag har ätit både insekter och märkliga styckdetaljer. Det jag har svårast för är nog läbbig konsistens, så för att jag skulle få i mig saker som hjärna och larver så vill det nog till att det inte KÄNNS som om jag äter just hjärna eller larver... (Ursäkta om det blev lite övertydligt.)
Ja jösses. Konsistensen på olika styckdetaljer är det jag är mest rädd för.

. Och nu ser jag på tv-n hur man tillagar tjurtrtesiklar. Jag blir hellre vegan innan jag äter sånt.
Varför? Jag fattar verkligen inte.

Jag vet att man har tilllagat testiklar efter hästkastrationer.
För mig är det inte konstigare än någon annan styckdetalj. Jag är uppvuxen med hemmaslakt och man tog tillvara på et mesta från djuret.
För mig är det en form av respekt. Att slakta ett djur för att endast ta tillvara de "finaste" bitarna känns absurt. Vi tog inte tillvara testiklar men jag antar att om det varit vanligt hade vi gjort det.

Varför? Jag fattar verkligen inte.

För mig är det inte konstigare än någon annan styckdetalj. Jag är uppvuxen med hemmaslakt och man tog tillvara på et mesta från djuret.
För mig är det en form av respekt. Att slakta ett djur för att endast ta tillvara de "finaste" bitarna känns absurt. Vi tog inte tillvara testiklar men jag antar att om det varit vanligt hade vi gjort det.

Det där tyckte jag var intressant redan som barn. Jag har alltid gillat pölsa och naturligtvis försökte jämnåriga att äckla en genom att säga att det minsann var lungor och hjärta i det(som om jag inte visste det). Jag förstod inte då och förstår fortfarande inte varför det skulle vara äckligare i sig att äta t ex lungor än att äta muskelvävnad.

För mig är det inte konstigare än någon annan styckdetalj.

Vi kastrerar tjurkalvar, det går inte att äta de testiklarna då kalven får avslappnande/ sövs innan o det även sitter i testiklarna.
Så det låter jättekonstigt om det tas tillvara hästtestiklar efter hästkastraktioner.

Jag har provat fårtestiklar.
Ingen delikatess, tyckte jag, men ätbart.
Rätt trist gummiaktig konsistens men det är ju möjligt att det berodde på tillagningen. Detta var kockens första försök med testiklar.

När man skär i testiklar är de lite som fiskbullar i konsistensen. Kanske går att göra gräddig dillsås och äta med potatis? ;)

(jag ger till hundarna...)

I min Facebook kom det igår en bild på olika torkade insekter som såldes i en vanlig matvarubutik. Och nu ser jag på tv-n hur man tillagar tjurtrtesiklar. Jag blir hellre vegan innan jag äter sånt.

Djuren ser nog gärna också att du blir vegan.

Vill man äta djur håller jag med @tanten - det minsta vi kan göra är att äta upp/använda maximalt av hela djuret. Detta att döda dem och sedan bara ta en bit av kroppen för att slänga bort resten är rent resursslöseri. Respektlöst.

Jag äter inte djur just nu, men gjorde kakor på insektsmjöl till mina elever för något år sedan när vi hade miljötema, klimatsmart mat. Efter att vi bearbetat frågan någon månad så var examen att alla lagade ett klimatsmart recept som redovisades. Väldigt givande och intressant! Mina kakor orsakade stor upphetsning och några modiga vågade testa... :p

Vi kastrerar tjurkalvar, det går inte att äta de testiklarna då kalven får avslappnande/ sövs innan o det även sitter i testiklarna.
Så det låter jättekonstigt om det tas tillvara hästtestiklar efter hästkastraktioner.
Det var förr - innan de moderna bedövningsmedlen kom.
Kastrerat har man gjort i århundraden men bedövat först i riktigt modern tid.

Jag äter helst inte inälvor och är lite för kräsmagad för konstiga saker, men jag har provat knaperstekta kycklingfötter! Man drar liksom av kött/skinnet Med tänderna och sedan biter man sönder benen och suger i sig brosket. Smakar som extremt koncentrerad kyckling, väldigt mycket smak och väldigt fett.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
949
Senast: Fille
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 571
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 262
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama