Tjurigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare trojalotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 598
T

trojalotta

Jag har ett dräktigt friesersto som ska föla i April. Hon har altid varit världens goaste och aldrig sur. Under några månader tillbaka har man inte fått röra hennes mage. Inte borsta eller bara lägga handen på eller klappa. I går bet hon min sambo när han stod framför och jag borstade henne vid virveln! Är detta vanligt? Jag försöker att låta henne vara så mycket som möjligt, släpper henne i ridhuset och går ut på promenader för att hon ska få röra på sig, är det rätt tänkt?

Sv: Tjurigt sto

Jag har inte fött mer än ett enda föl och mitt sto visade inga sådana tendenser. Minns dock från min uppväxt, då jag red på en gård där det fanns 3-4 föl/år, att vissa ston mot dräktighetens slut kunde vara ganska tjuriga. Men främst mot andra hästar. Har också träffat på ett kallblodstravarsto som just var väldigt känslig om magen mot dräktighetens slut.

Generellt:

Om hästen visar tydliga tecken på obehag för beröring tycker jag man kan låta den vara så mycket som möjligt. Dock måste man kunna vidröra och "behandla" området. Vad gör man annars om det t.ex. dyker upp ett otäckt sår som måste tas om hand?

Låt henne vara en hel del, men gör klart att när du ibland klappar på hennes mage o.s.v. måste hon acceptera det.

Jodå, så har min varit båda sina dräktigheter periodvis:devil:
Ena dagen hur drömsk och mysig som helst, för att nästa dag vara sur som ättika. Kan också variera från en kvart till en annan.
Hon hade ett par månader denna dräktighet som hon är inne i nu när jag INTE fick röra magen, INTE röra juvret, knappt borsta nån stans överhuvudtaget! Jättearg och hon bet mig en gång för första gången på 8 år!! (Det är sålänge jag har känt denna lilla tösa:love:)
Hon hälsade också en ny inackordering välkommen med ett bettag i hennes jacka :o:devil:
Normalt skulle det aldrig falla henne in!!
När hon är på det humöret låter jag henne mest vara ifred, dock har vi övat på att jag ska få känna på mage och juver vilket humör hon än är på. Så det inte problem för fölisen sen, när han/hon ska greja där och dricka mjölk.

Nu har peppar peppar detta dåliga humör försvunnit nästan helt, hon är i månad 9. Värst var hon i 7-8 månaden.
Nu är hon mest bara mysig, precis som vanligt, så jag passar på och njuter sålänge det varar:D

Dock tål hon inte hundar nuförtiden, hon blir jättearg när dom kommer för nära, nåt hon normalt inte bryr sig det minsta om!

Hej!

Jag har själv haft en tråd om min lilla surpuppa som jag haft sedan september och som ska föla i maj/juni. Hon är surig och hotar att bita (det har blivit bättre) och hon är känslig när jag borstar henne, speciellt vid virveln och på magen. Alla svar jag fick tydde att det berodde på att hon var dräktig, plus att hon bara är tre så att hon är i lite trotsålder. Vill bara dela med mig av det för dig fick mig att se en ljusning iaf. Lycka till!

Ett av mina ston är precis likadan. Kosparkar bak o bett fram. Men bara om man tar på magen o hon tecknar bara. Hittills iaf.
Sista 2 v har alla mina ston blivit jättekeliga...de känner på sig att det snart är dags o blir då kärvänliga...även de som ser ut som ormar under vissa delar av dräktigheten.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 415
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 164
Senast: tessan.g
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 274
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 785
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka