Tjurigt sto

louisew

Trådstartare
Jag har ett fux-sto på 7 år, och snart ger jag upp med henne... Hon är otroligt tjurig vid ridning, främst när jag ska fatta galopp. Hon tvärstannar då och vägrar gå framåt och vi har testat alla möjliga sätt för att få bort beteendet. Under vissa perioder försvinner det men det kommer lika snabbt tillbaka och det har i princip pågått under hela året. Hon får Stroppy Mare men det verkar tyvärr inte hjälpa... Vissa dagar är hon knappt tjurig alls och går hur fint som helst, medan det andra dagar är ren katastrof. Jag har haft henne i två år och innan detta problem började komma så har vi tävlat otroligt framgångsrikt inom dressyr och då har inget tjureri märkts (förutom möjligtvis lite ungponny-trots).

Finns det någon som varit med om samma sak, och vad har ni i så fall gjort? Vi vet verkligen inte vad vi ska göra längre och det verkar ingen som vi bett om hjälp göra iheller.... Otroligt tacksam för alla tips och råd som jag kan få!!

När min Fröken gjorde precis så, dvs stannade/tjurade vid galoppfattning så berodde det på hakar på tänderna. Hon hade alltså ont, och just galoppfattningar/galopp (speciellt vänster) gjorde ont. Fast inte alltid.

Har hon blivit nogrannt genomgången av en duktig vetrinär? Det låter väldigt mycket som att hon har ont/är obekväm* med något.

*Tex sadel, bett, träns, osv osv.

När min Fröken gjorde precis så, dvs stannade/tjurade vid galoppfattning så berodde det på hakar på tänderna. Hon hade alltså ont, och just galoppfattningar/galopp (speciellt vänster) gjorde ont. Fast inte alltid.

Har hon blivit nogrannt genomgången av en duktig vetrinär? Det låter väldigt mycket som att hon har ont/är obekväm* med något.

*Tex sadel, bett, träns, osv osv.
Hon blev genomgången av veterinär vid årsskiftet, sadeln är kollad hos sadelutprovare, hon har blivit genomgången av kiropraktor som inte hittade något i somras och hon får massage regelbundet av en utbildad hästmassör. Att dom inte hittat något tycker vi tyder på att det inte verkar vara något. Vi brukar alltid kolla henne vid årsskiftet, men vi har bestämt oss att ringa veterinären redan nu och kolla henne. Det är ju alltid bäst att vara på den säkra sidan... Det var ett tag sedan hon hade tandläkare så det ska vi göra i samband med veterinärbesöket för det är ju klart det kan vara något sådant som stör. Tack för hjälpen!

Jag har ett fux-sto på 7 år, och snart ger jag upp med henne... Hon är otroligt tjurig vid ridning, främst när jag ska fatta galopp. Hon tvärstannar då och vägrar gå framåt och vi har testat alla möjliga sätt för att få bort beteendet. Under vissa perioder försvinner det men det kommer lika snabbt tillbaka och det har i princip pågått under hela året. Hon får Stroppy Mare men det verkar tyvärr inte hjälpa... Vissa dagar är hon knappt tjurig alls och går hur fint som helst, medan det andra dagar är ren katastrof. Jag har haft henne i två år och innan detta problem började komma så har vi tävlat otroligt framgångsrikt inom dressyr och då har inget tjureri märkts (förutom möjligtvis lite ungponny-trots).

Finns det någon som varit med om samma sak, och vad har ni i så fall gjort? Vi vet verkligen inte vad vi ska göra längre och det verkar ingen som vi bett om hjälp göra iheller.... Otroligt tacksam för alla tips och råd som jag kan få!!

Jag hade en häst som höll på liknande som din, men inte lika illa. Det tog ett bra tag innan vi hittade att beteendet berodde på brunst. Mensvärk med andra ord.
Vi löste det med att inte rida på några dagar om hästen stod emot, och sen testa igen.

Tänk på att årsskiftet är 11 månader sedan, mycket kan hända på den tiden ;)

När passades sadeln in? Hästen kan ju ha musklat om sig sedan dess.

Jag har ett sto med liknande beteende, när hon har en tjurig dag rider jag väldigt lugnt och berömmer mycket, och är det riktigt illa ställer jag av henne några dagar. Min häst har mycket humör och vilja, samt är lite bekväm av sig, och är det något som tar emot på det så vill hon bara inte. Man får försöka känna in. Ibland är det så enkelt som att vädret eller underlaget inte faller henne i smaken, det kan vara att hon brallat mycket i hagen (och då sträckt/trampat sig eller nåt, klumpedunsa), det kan vara att jag har en dålig dag, lite stressad eller så, och därför inte rider tillräckligt bra. Det är jättebra att låta kolla upp hästen regelbundet, vilket även jag gör, men vissa hästar är också bara lite mer knepiga. Jag ser det som min uppgift att liksom peppa igång henne, det ska vara kul att rida. Man måste komma ihåg att hästen inte "sätter sig på tvären" för att vara dum, utan för att det av någon anledning tar emot och att man ska jobba med den, inte mot den. :)

Först och främst, såklart, ny vetcheck och koll av sadeln. Är allt grönt då, fundera på om det kan bero på brunst.

Mitt ena sto är oerhört känslig så, vid brunst slår hon på tvärniten för minsta lilla som är "fel" enligt henne. Jag löser det genom att rida kort och lätt och berömma mycket när jag märker att hon är på det humöret, sedan får hon vila, leka lite på ridbanan, gå en promenad etc. några dagar tills hon är sig själv igen.
Märks även att hon är lite mer stressad/uppe i varv även i hanteringen (annars världens lugnaste, gosigaste häst från marken) så det är lätt att märka när brunsten är över :)

Jag hade en häst som höll på liknande som din, men inte lika illa. Det tog ett bra tag innan vi hittade att beteendet berodde på brunst. Mensvärk med andra ord.
Vi löste det med att inte rida på några dagar om hästen stod emot, och sen testa igen.
Hon beter sig likadant även om jag låter henne vila... Hon kan väl inte brunsta i typ ett halvår, eller..?

Jag har ett sto med liknande beteende, när hon har en tjurig dag rider jag väldigt lugnt och berömmer mycket, och är det riktigt illa ställer jag av henne några dagar. Min häst har mycket humör och vilja, samt är lite bekväm av sig, och är det något som tar emot på det så vill hon bara inte. Man får försöka känna in. Ibland är det så enkelt som att vädret eller underlaget inte faller henne i smaken, det kan vara att hon brallat mycket i hagen (och då sträckt/trampat sig eller nåt, klumpedunsa), det kan vara att jag har en dålig dag, lite stressad eller så, och därför inte rider tillräckligt bra. Det är jättebra att låta kolla upp hästen regelbundet, vilket även jag gör, men vissa hästar är också bara lite mer knepiga. Jag ser det som min uppgift att liksom peppa igång henne, det ska vara kul att rida. Man måste komma ihåg att hästen inte "sätter sig på tvären" för att vara dum, utan för att det av någon anledning tar emot och att man ska jobba med den, inte mot den. :)
Tack så mycket! Tyvärr verkar det inte fungera för oss för hon beter sig likadant även om jag låter henne vila.. :(

Först och främst, såklart, ny vetcheck och koll av sadeln. Är allt grönt då, fundera på om det kan bero på brunst.

Mitt ena sto är oerhört känslig så, vid brunst slår hon på tvärniten för minsta lilla som är "fel" enligt henne. Jag löser det genom att rida kort och lätt och berömma mycket när jag märker att hon är på det humöret, sedan får hon vila, leka lite på ridbanan, gå en promenad etc. några dagar tills hon är sig själv igen.
Märks även att hon är lite mer stressad/uppe i varv även i hanteringen (annars världens lugnaste, gosigaste häst från marken) så det är lätt att märka när brunsten är över :)
Vi har aldrig märkt att hon brunstat på något sätt och eftersom hon har betett sig såhär väldigt länge nu så känns det inte som det är det... :(

Om ni inte hittar något skulle jag diskutera med vet om att sätta på smärtstillande och se om det gör skillnad. Gör det det vet man det är smärtrelaterat i alla fall.

Om vet check och ny sadelutprovning inte ger något så kan Det ju faktiskt vara så att hästen bara har lessnat också. Du kanske kräver för mycket för ofta, eller att hon helt enkelt behöver en semester. Bara få leka på ridbanan/i ridhuset lite, gå mysiga skogspromenader, bara klappa och ta hand om. Kan göra en hel världsskillnad på ett sto som surnat ihop :)

Veterinärkontroll, tandkoll och sadelutprovning. Om allt det är okej - rid för en duktig tränare. En sådan bör kunna se orsaken till problemet och hjälpa dig att komma tillrätta med det. Du kan också låta en riktigt duktig ryttare sitta upp och "känna" på hästen. Men, som sagt, uteslut först att det är smärt- eller utrustningsrelaterat.

när min häst gjorde så så berodde det på spondylos i ländryggen och ks..
har efter många år nu äntligen förstått att
om hästen förstår uppgiften, är tillräckligt utbildad och i form för uppgiften och inget tar emot i kroppen, utrustningen eller att ryttaren ställer till det så gör hästen det man ber om.
finns inte många hästar som gör saker för att jävlas och på de som gör det är det ngt av ovanstående som felar och man helt enkelt inte kollat upp alla variabler än.

Hur går det för dig med din häst? Jag såg att det finns möjligheten att kastrera med titthåls operation, om det är just brunsten som är boven. För vissa hästar kan det säkert vara en lättnad att slippa värk och påverkan av hormoner.

Senast ändrad:
Hon beter sig likadant även om jag låter henne vila... Hon kan väl inte brunsta i typ ett halvår, eller..?

Min förra häst hade samma symptom. Hon fick nästan som cystor vid ägglossning och vid slutet nästan lite hingstbeetende och brunsten var orsaken. Till slut var det ingen skillnad på henne i brunst eller utanför för orsaken var ju densamma. Vi fick operera ut äggstockarna Detta kan de se med ultraljud. Tog lång tid för min att hitta. Vi kollade också igenom allt på henne innan detta kom fram.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 454
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama