Tjuriga gubbar!!!

Arabis

Trådstartare
Vad less jag blir. Har en " granne", som uppenbart är hästhatare. För ca ett år sedan bad han mig att inte rida i skogen, för det blir såna märken/ hålor när det är mjukt ( tjällossning). Det kan jag förstå, & höll mig därifrån ett tag tills marken blivit fastare. Men att ungå märken helt efter hovarna är ju stört omöjligt. Idag så körde han fram till mig med bilen, & sa du får inte rida här nu när det är så mjukt.. ( INTE tjällossning längre), sen får du ta bort hästbajsen efter dig, för vi går med hundarna & dom blir jättesjuka. Hör till saken, att det rör sig om små skogsvägar/ gräs/ grus. Inga större " trafikerade" vägar & inte förbi ngr hus.
Han själv är 65 år nu, & hans dotter har själv haft häst innan. Dom har Highland cattle kossor, får mm. Så han är ju " djur" människa, om man nu kan kalla han det. Kan han hindra mig att rida, & måste jag ta bort skiten där dom släppt den, alltså plocka den med mig. det är ju inte världens enklaste att rida runt med skyffel & hink/ skottkärra. Blir hundarna dödssjuka om dom äter en liten " klutt" hästbajs?? Sen håller dom ivf den ena hunden kopplad hela tiden, då den är ilsk ( på allt som rör sig), möter man dom, så sliter/ drar dom den fortare än kvickt in i skogen & snurrar repet= kopplet runt ett träd, för att orka hålla den. ( dobberman.) Då kan dom väl hindra de fr att äta skiten då. Den andra doggen är en jakt hund, säg vad äter inte den ute i skogen när dom inte ser?? Vad säger allemansrätten om allt det här??

man får visst rida på skogsvägar men på mjukmark vet ja inte men eftersom du inte gjorde de så spelar väl de ingen roll, men ja tänker inte på marken, ja tänke mer på hästen så den inte ska trampa ner och skada sejj

Visst får man rida ut med en viss försiktighet när det är kladdigt i markerna, men allemansrätten finns fortfarande!

Det låter som att han försöker jävlas med dig :mad:

jag tror inte att hundarna blir sjuk av lite hästbajs. min hund har fått i sig lite iblad & jag har inte märkt nått på honom. :p
den där hunden som är ilsk & drar när den ser nått som rör sig, tycker jag verker lite farlig. tänk om hon skulle komma loss & springa mot hästen din & skrämma honom/henne så hästen din börjar skena, då kan ju du fara av... :crazy:

JA men då är det väl för mjukt då.

Allemansrätten ger dig rätt att färdas över annans mark.
Men inte rätt att trampa sönder och lämna skräp/bajs efter dig. Du får väl åka runt efter ridturen och plocka upp pluttarna då. Det brukar jag göra om de hamnar fel under en ridtur. Cykel, hink och spade.

"Du får väl åka runt efter ridturen och plocka upp pluttarna då."
I skogen?
Undrar om gubbarna går och plockar upp efter älgar och harpaltar också?

LIA

Men inte rätt att trampa sönder och lämna skräp/bajs efter dig. Du får väl åka runt efter ridturen och plocka upp pluttarna då. Det brukar jag göra om de hamnar fel under en ridtur. Cykel, hink och spade.

Gäller väl mer i bostadsområden? Mitt ute i skogen långt ifrån hus kan det ju inte göra någon större skillnad!
I så fall så syndar jag och flera med mig... :crazy:

I bostadsområden så sparkar jag undan hästskiten efter mig, och rider varsamt i skog och mark, men jag cyklar inte omkring i djupaste skogar med hink och spade... :smirk:

Mvh Huntress

Finns det verkligen en lag som säger att man inte får lämna hästskit efter vanliga (ej bostads) vägar??? Dessutom mitt ute i skogen.
I stockholm vid Stora skuggan får man lämna skit mitt ute på trottoaren. Vem skulle våga säga åt en militärgubbe eller en beriden polis att denna ska ta upp skiten efter sin häst.

Har ridit ut med en polis för några år sedan där och "min" häst sket på trottoaren. Jag sa att jag skulle hoppa av och sparka ner det på vägen men polisen förklarade att det behövdes inte... Och vi var på en gata i stockholm!...

Men för dig som skapade tråden, ring polisens stall och fråga vad som gäller, de borde ha koll...

En annan tanke som slog mig är att om det är så känsligt nu så borde han ju inte köra bil heller...

Och de flesta hundägare som är i samma stall som jag låter då sina hundar käka skit och ingen av dom har då dött ännu.

Träffade också på en så´n där. :( Han tjatade och djävlades fast jag gjorde precis som han sa och flyttade mig omedelbart.
Fy f-n vad less man blir. :(
Den här gubben tyckte minsann att vi kunde hålla oss till ridvolten och ridhuset endast. :eek: Jag orkade inte ens gå in på att hästar kanske inte ska ridas så. :smirk:
Sen tänkte jag att nog f-n måste man ha rätt att rida ut allt? :confused: Folk gör ju faktiskt det och det skulle väl inte få förekomma om det var helt olagligt? :confused:

Men hur är det egentligen? :confused:
Har jag rätt som enskild ryttare, alltså en eller två att rida fram i skog och mark så länge jag inte förstör marken och iakttar försiktigthet?
Givetvis är det speciella regler för kulturmarker och naturreservat, såklart. ;)
Har jag rätt att rida på grusväg/asfaltsväg som inte är enskild eller privat väg?
Hur är det med åkerkanter? Får man rida där generellt eller är det med tillåtelse från den speciella bonden?

Finns det någon lag om detta? Länka gärna någon sida. :idea:
Tänkte åka till gubb- :devil: och sticka det under näsan på honom. :cool:

Gäller väl mer i bostadsområden? Mitt ute i skogen långt ifrån hus kan det ju inte göra någon större skillnad!
Nu så nlev ju markägaren störd av hästbajset, och då så får man nog lov att plocka upp det.

I allemansrätten ligger det faktum att man inte får störa, inte får förstöra och att man inte får skräpa ner.

Finns det verkligen en lag som säger att man inte får lämna hästskit efter vanliga (ej bostads) vägar???
Det finns en lag som säger att man inte får skräpa ner. Om någon upplever hästbajset som skräpigt, så har man ju skräpat ner. En markägare skall inte behöva plocka skit efter de ridande.

Vem skulle våga säga åt en militärgubbe eller en beriden polis att denna ska ta upp skiten efter sin häst.
De har visst ett specialtillstånd. PÅ samma sätt som att ledarhundar kan vara på ställen där andra hundar inte får vara. Stockholms gator sopas dessutom av kommunen. På småvägarna där folk vill promenera, så sopar ingen.

En annan tanke som slog mig är att om det är så känsligt nu så borde han ju inte köra bil heller...
Bilar förstör inte alls grus-vägen på samma sätt som hästhovar. Även en mjuk grusväg klarar bilar ganska så bra, även om hästhovar gör djupa spår. Och när vägen sedan torkar så blir de djupa häst-spåren kvar i vägen, och de är INTE roliga att köra bil på. Vem skall fylla igen de hålen?

En grusväg mår desutom dåligt av att få hästbajs på sig. Bajset blandar sig med gruset och binder sedan vatten och växtlighet. Grusvägen blir mjuk och lerig av det. Vem skall betala det vägunderhållet? Markägaren?

Har jag rätt som enskild ryttare, alltså en eller två att rida fram i skog och mark så länge jag inte förstör marken och iakttar försiktigthet?
Ja det får du, men det får inte synas att du varit där. Det får faktiskt inte bli hovspår.

Har jag rätt att rida på grusväg/asfaltsväg som inte är enskild eller privat väg?
Du menar allmän väg? På allmän, dvs statliga vägar, länsvägar och kommunens vägar får du naturligtvis rida.

Du får rida på enskilda och privara vägar också, men där får du inte lämna några spår. Blir det spår, så måste du betala för det.

Hur är det med åkerkanter? Får man rida där generellt eller är det med tillåtelse från den speciella bonden?
Nej, där får du inte rida.

http://www.sveaskog.se/templates/PageOnRight.asp?id=2379

http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/ (sidan nere just nu)

http://www.ridsport.se/fakta4-00.PDF

sen får du ta bort hästbajsen efter dig, för vi går med hundarna & dom blir jättesjuka.

Jo det finns vissa hundar som fakiskt blir jättesjuka. Vi hade en sådan hund. - Djursjukhuset ett par gånger innan vi fattade vad det var. Denna hund är numer omplacerad ( av andra orsaker) men mår helt bra eftersom den inte kommer åt hästskiten längre.

Gör en deal med honom att du tar bilen eller cykeln och hämntar skiten efter du har ridit. Då kanske han lugnar sig? Jag åker alltid genom samhället och plockar upp efter mig eftersom jag rider genom bostadsområde. Har en å som delar mina ridvägar... Det har uppskattats!

Rid i mitten eller på kanten på vägarna så blir det inte puckelpist i vägen. Själv har jag flera "sura gubbar" runt här men jag har pratat med dem och bett dem säga vad jag kan göra bättre så att det fungerar i samförstånd. De har varit hjälpsamma och visat fantastiskt fina ridvägar som jag får rida på hur mycket som helst. :D

Mjukt är det fram till maj, även om ytan ser torr ut så är det jätteblött i marken, i allafall här. :rofl:

Till IU...Får markägaren bestämma själv vad han upplever som skräp?

Till trådskrivaren... Jag tycker att man som ryttare ska ta hänsyn till marken. Det blir mkt fula hål i marken när den är mjuk, och vi som sen vill gå i skogen får gå vid sidan för att inte vricka fötterna av oss.
Det rider många i vår skog. Nu bryr vi oss inte vid det, men nu när det varit så mjukt så har det blivit jättelerigt och stora gropar. Och jag som går varje dag där får gå in i skogen för att slippa leran.
Men som sagt, för oss gör det inget. Men jag hade nog ridit in i skogen om jag ser att det blir så fula spår efter mig.

Till IU...Får markägaren bestämma själv vad han upplever som skräp?
Nej, inte direkt.

Allt skräp som stör naturen är skräp, och det får inte ens markägaren kasta omkring sig som den vill. Man kan bli åtalad och ålaggd att städa upp hemma på sin egen gårdsplan om skräpet anses miljöfarligt. Exempel, gamla skrotbilar.

Sedan så har vi då annat skräp. Sådant som inte är miljöfarligt. Hästbajs, kobajs, matrester o.s.v. runt dessa finns det andra regler. Men där så kan ju markägaren välja att bli störd av skräpet, varvid det är skräp som skall tas bort, eller att titta åt ett annat håll och så försvinner det.

Det finns gott om möjligheter till olika bedömningar där.
En kompost med matrester är omgärdad av massor med regler även om man har den hemma hos sig, likaså är en gödselstack. Man får ju inte hantera dessa saker hur som helst.

hej! håller fullkomligt med dig! Jag fick inte rida i skogen för några vintrar sen för att han sa att hästen skulle trampa ner hans skid spår. Jag red inte ens PÅ hans skidspår. Jag behövde rida i mitten ca. 20 meter sen fans det en stig in och hem mot stallet, den red jag ju på.
På tal om rid förbud: många sätter upp ridförbud skyltar men i verkligheten tycker de att det är ganska trevligt om en häst skulle komma förbi. Så det bästa är att prata med mark ägaren först. Sen får man inte glömma bort den fantastiska allemans rätten i Sverige.

först o främst handlar det om att visa hänsyn - då får man ofta mkt tillbaka (glada miner o inga sura).
Rider man över andras åkrar eller tomter, i skidspår osv ska man nog läsa reglerna (om man inte har tillstånd förstås).

Jag har själv aldrig varit med om några sura miner där jag har min häst, bara en som bad mig att inte rida över hans nysådda åker (det hade jag inte direkt tänkt heller...)

Skiter min häst på grusväg, eller nära ngt hus eller dylikt brukar jag hoppa av o dra ner det i diket, det är väl inte så fasligt jobbigt att göra så? Det är faktiskt inte alla som tycker om varken hästar eller det dom lämnar efter sig. Sen tycker man ju att hundägare kunde plocka upp efter sina hundar, men men... :smirk:

Är det inte så att en markägare inte kan hindra gående, cyklister o ridande på sina enskilda vägar? Men man får inte köra m motordrivna fordon på såna vägar, inte utan tillstånd. En PRIVAT väg är väl en annan sak, där borde man inte få rida, men jag vet inte riktigt.
Likaså om markägaren sätter upp en vägbom på sin enskilda väg, måste han se till så att ryttare, cyklister o gående kan komma förbi (det är bara motorfordon som ska "stoppas"). Men man kan ju inte rida jättemånga på ngn annans vägar, då får man nog betala för underhållet! Det gäller ngn enstaka häst alltså.

Sen finns det dom som är VÄLDIGT duktiga på att sätta upp vägbommar, och skyltar med privat väg lite överallt (har själv en granne som är en stjärna på detta). Detta görs ofta för att slippa bli störd av såväl ryttare som gående eller cyklister. MEN det är inte alls säkert att vägen är privat för det, ring till din kommun o kolla i så fall. Vägskyltar o bommar får inte sättas upp hur som helst, markägaren kan bli bötfälld för det.

Är det någon som vet om man får rida på iordninggjorda cykelvägar? I vårt stall rider vi en del på en fd järnväg (som är jättebra att galoppera på!) Vi har ridit där i alla år, o jag tror stallägaren kollat så vi får rida där, men man vet ju aldrig? Borde väl va kommun/stat som äger järnväg väl? Den sträcker ju sig över flera mil o det står bara att motorfordon utan tillstånd inte får köra på den.

Jo, den biten förstår jag. Men jag tänkte mer om hästskit kunde tolkas som skräp. Faktiskt så tycker jag det är konstigt att en skogsägare gnäller över lite hästskit. Har man skog och mark, så brukar man ju ha lite överseende med att det finns de som rider och går på markerna. Att man inte ska förstöra förstår jag, men att gnälla på lite hästskit som faktiskt försvinner så småningom det fattar inte jag.
Men alla är vi olika.

Men jag tänkte mer om hästskit kunde tolkas som skräp.
JA, det kan det ju. På en väg eller stig så är det ju lika mycket nedskräpning som hundskit.

Faktiskt så tycker jag det är konstigt att en skogsägare gnäller över lite hästskit.
Han vill väl inte trampa i det eller få sin väg förstörd av det. Om man vill gnälla eller inte är ju personligt. Men rent lagligt så får man ju inte drälla en massa hästbajs omkring sig. Så om markägaren inte vill ha det där, så är markägaren i sin fulla rätt att slippa det.

Ett sätt att ändå få rida på den marken är ju då att plocka upp bajset efter sig.

Att man inte ska förstöra förstår jag, men att gnälla på lite hästskit som faktiskt försvinner så småningom det fattar inte jag.
Hästskit förstör faktiskt vägar om det blir mycket. Det binder vatten och så blir vägen mjuk och lerig. Det finns ju orsaker till att många mockar sina ridbanor och ridhus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka