Tjurig pålle?

H

Horserider

God lunch, allihopa!
Bli rokig på sköthästen i bland, när vi kommer på vissa ställen får hon för sig att tvärstanna. Hon VÄGRAR verkligen att gå frammåt. Man försöker med allt, men inget funkar. I bland tvärvänder hon och tar bettet. Hon är absolut inte rädd, det är bara tjorv ! (?)
Jag antar att det är brist på ledarskapet?
Men är det någon som har något tips hur man får en tjurig häst att gå fram, trots att dom har spikat fast framhovarna och bestämt sig för vad dom ska göra?

Sv: Tjurig pålle?

Jag hyrde en häst tidigare som inte ville gå framåt när man red ut själv. Då gjorde jag så att jag vände den tillbaks hemåt, men i stället för att gå hemåt, så backade jag hästen några steg i stället, sedan vände jag på honom igen och gick framåt, då gick han några steg innan han stannade igen, då gjorde jag om samma procedur. Efter 4-5 ggr tröttnade hästen och tyckte det var lika bra att gå framåt istället, mindre jobbigt:angel:
Det räckte med att vi gjorde så här bara några gånger sedan slutade han med det och det var inga problem att rida ut själv.
Kanske värt att prova, hoppas det funkar för dig i så fall.

Jaa, bra idé! Jag ska testa det. :idea:
Menar du att jag backar hästen mot stallet ( alltså hemmåt), eller bort från stallet?

Jag ställer huvidet på hästen mot stallet, men backar i riktning från stallet, så att det blir att vi ändå går åt det håll jag vill att vi ska till, förutom att vi går baklänges, vilket hästen tycker är jobbigare.

Jag brukar också backa hästarna åt "rätt" håll så att man i alla fall kommer dit man hade tänkt fast baklänges. Det är effektivt och har funkat på de flesta hästar jag har testat det på!
Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 131
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar