Tjurig och svårriden vid kyla

Iddefixen

Trådstartare
Hej, så fort det blir minusgrader blir min valack förändrad i sitt sätt att vara. Han blir stingslig, har lätt att stressa upp sig, dum att rida (kastar sig, blir tittig och stirrig och är allmänt stökig), extremt tittig när man rider och allmänt besvärlig att hantera. Han är som en tjurig, tickande bomb. Han rids ordentligt 6 dagar i veckan, går ute på dagarna, går någon timma i skrittmaskinen, alltså samma som alla dagar året runt. Får minimalt med kraftfoder men mkt grovfoder. Är kollad och är frisk.

Att de blir pigga är en sak, men han blir sur och rent dum när det är kallt.

Vad kan man göra åt det? Har ni tips på hur jag får tillbaka min glada och trevliga häst?

Sv: Tjurig och svårriden vid kyla

Har du provat att rida med täcke? Kan ju vara att han har svårt att hålla värmen när han rids.

Är han tillräckligt varmt täckad så att han inte går och spänner sig? Rider du (iallafall fram) med täcke så att han inte blir kall?
Jag skulle tro att han har spänt sig pga kylan och att det helt enkelt gör ont att ridas.
Täcka mer och ta ut en veterinär eller ev. en massör som kan känna över hästen om det inte går över med varmare täcke är mitt råd. Tänk på att en häst som har inflammationer inte ska masseras. Då förvärrar man inflammationen.

Låter konstigt .. Pigga blir de ju som du säger normalt vid kyla - men inte sura , snarare tvärtom .
Hade också misstänkt att den är kall /stel eller har ngt underliggande problem i musklerna kanske som blir värre av kyla .

Han är rejält täckad, ett 200 grams innetäcke plus ett utetäcke 300 gram. Rider med ländtäcke och han får oftast skritta fram en timma i skrittmaskinen, med skrittäcke.
Kollar musklerna med jämna mellanrum, allt är ok säger equiterapeuten. Veterinären hittar inget fel heller. Dock ingen garanti för att det inte är muskelrelaterat iofsg.

Visst är det märkligt? :confused:
Pigga brukar det ju bli som ni skriver, men inte helt knäppa, inte stingsliga och tjuriga.

Jag tycker inte att du ska utgå ifrån att hästen dummar sig och så vidare. Min högst personliga idé är att kolla upp njurarna. De kan reagera och ställa till problem när kylan kommer och hästen får då ont i ryggen oavsätt om den är täckad eller ej. Kanske dricker den för lite de dagar det är kallt (inget vatten i hagen), äter snö istället för att dricka vatten eller liknande. Värt att kolla upp iaf! :)

Har du halstäcke?

Jag rider med det ute när det är riktigt kallt o blåsigt- hästen är lugn o nöjd.

Rider med halstäcke gör jag inte, det är nog i vägen skulle jag tro.
Känslan är att hästen är mer känslig i huden nu på vintern. Men hur löser man det?
Den är svår att borsta och kan helt plötsligt bli rädd för borsten. Den är på något vis mer spänd, i hantering och ridning. Och detta trots att inget mer än vädret ändrats.:confused:

Det är inte så att det uppstår statisk elektricitet när du borstar? Min ena häst ogillar skarpt att bli borstad på vintern, rätt som det är får man en stöt och det är inte skönt...

Ofta blir ju hästarna piggare vid kyla!

Min har samma beteende när nog är pigg som när hon är trött.
Hon blir tjurig, tittig och lite osamarbetsvillig så jag får alltid fundera på om det är mer eller mindre motion/mat som krävs.

Jag har en häst som blir spänd nu när det är kallt. Jag tror att mina kläder bidrar: hon gillar inte ljudet när ärmarna glider mot bålen.
Jag väljer att anpassa ridningen så det inte ska bli problem: i stort sett bara skritt och trav.

Rider med halstäcke gör jag inte, det är nog i vägen skulle jag tro.
Känslan är att hästen är mer känslig i huden nu på vintern. Men hur löser man det?
Den är svår att borsta och kan helt plötsligt bli rädd för borsten. Den är på något vis mer spänd, i hantering och ridning. Och detta trots att inget mer än vädret ändrats.:confused:
Kan va så enkelt som en annan sa att statisk elektricitet spökar.Man vet ju själv hur äckligt det är att få en sån stöt...:cry:
Undvik fleecetäcken och använd helst ylletäcke som skritt täcke vid ridning.
En känslig häst kan bli väldigt upprörd över att få stötar vid borstning och byte av täcken osv.

Han är jättekänslig för stötar, så nu kör vi med naturmaterial i borstar :) Och så en yllefilt vid ridning :)

Men på vintern är det svårt att få allt helt ickestatiskt :(

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 341
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 561
Senast: Efwa
·
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 374
Senast: Equiform
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka