Hejsanhejsanhejsa
Trådstartare
Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd på en häst, vilket innebär att man rider typ bara den hästen 2 gånger i veckan, man får tävla den om man vill, man får även jobba för detta genom att ha stalljour var fjärde helg och då ta hand om hela stallet tillsammans med en grupp, jag är då fodervärd på en häst och varit i cirka ett år, jävligt envis och bestämd liten primadonna som har sina dagar då hon bara fullständigt vägrar (kan tilläggas att det är ett sto vilket kanske hörs) i början bockade hon väldigt mycket i galoppen (speciellt i fattningarna) och inprincip vägrade att inte få det som hon ville. Denna lilla tjej är oftast väldigt trög och bestämd i dressyren men har absolut sina dagar där hon är extremt känslig för all hjälper istället, hoppningen däremot är något hon älskar och kan bli väldigt het i. Jag har nu hittat hennes knappar, hon kan va lite trög ibland och kanske ta nåt litet glädje skutt då och då absolut men inte alls likadant som förut. I slutet på hösten och nu i början på vintern har det däremot ballat ur, det går inte att ha en galoppfattning utan att hon bockar hela tiden, hon är extremt pigg och då speciellt i hoppningen där hon var sticker iväg inprincip efter varje språng, hon är tjurigare än hon nånsin varit förut och kan bara frysa fast i marken och börja sparka eller bara bocka sönder lite när som helst utan förvarning, sällan jag går ifrån en lektion och känner att det gått bra. Det är inte heller bara med mig utan andra elever och när mina tränare suttit upp på henne har hon varit likadan och alla andra har också börjat reagera öve rhenskes beteende, ingen här vet vad det kan bero på, hon har varken ny sadel eller nytt träns eller bett så kan inte vara det har inte heller några ytliga sår, börjat fundera på om det kan va att det börjar bli kallare ute och hon reagera nåt extremt på det eller vad det kan vara. Många lektioner slutar med att jag flyger av och mina tränare sitter upp, i vanliga fall tar jag hur många avramlingar som helst och bara sitter upp igen och jobbar henne och försöker igen, men har börjat bli rädd varje gång vi ska göra en galoppfattning, varje gång vi landar efter ett hinder för att jag vet hur många gånger hon redan fått av mig denna vintern och hur många gånger hon redan stuckit iväg med mig efter hinder, vet inte vad jag ska göra, nån som har nåt tips på vad det kan vara som får henne att reagera som hon gör och även på hur jag som ryttare kan bli säkrare på ryggen igen?