Tjurig häst!

H

Horserider

Nu blir jag galen! Hästen min vägrar att gå över vägen när man ska ut i skogen. Beror icke på att han är rädd för trafiken eller nått utan det är bara att han vill testa mig och tjorva.
Börjar med att jag rider mot vägen, det går saktare och saktare ju närmare vi kommer.
Jag driver på.
Tillslut när vi börjar komma från så tvärstannar han och börjar backa och försöker vända hemmåt. Vad gör man i en sån här situation, när hästen står som fastfrusen med hovarna? Och som försöker vända hemåt hela tiden?
Tacksam för svar.
/ Idélös ryttare.

Sv: Tjurig häst!

Ja du en bra fråga. Vad trevliga hästar kan vara ibland.
Men driv honom frmåt hela tiden på vägen mot vägen. Han får inte skta ner som du beskriver.
För då får han tid att tänka ut dumheter.
Gör lite övningar med hästen på vägen till vägen och på vägen. Då har han något att göra och hinner kanske inte göra dumheter.

Han får aödrig vinna över dig så ge dig inte. Han ska gå fram på vägen om det så tar hela dagen.
Lycka till.

min häst gör liknande när vi ska rida ut. en slinga går emellan två gårdar o där e det jätteläskigt tycker han.
om det absolut inte går att övertala honom brukar jag sitta av och leda igenom just där, då får han tryggheten framför o då går det hur bra som helst. prova med det, när du har gjort det ett par gånger tror jag att han kommer gå över själv :)

Rid förbi "infarten" några gånger utan att gå in där, då kanske han tycker det är mer ok?

Min fd madame väääägrade gå över en "bäck" (dvs 5 cm bred) och vi stod säkert 1½ tim innan vi kom över (hemmåt) men bortåt inga problem att "hoppa" över.... Hästar är konstiga!!!

Hejsan ! jag har en precis sån tjurig häst som gör likadant, jag brukar sick-sacka henne och gå på volter efter vägen för att få henne och tänka på annat.. i vissa fall om hon inte vill gå brukar jag snurra henne runt i vänster varv ett par gånger och sen driva henne frammåt innan hon börjar tänka och tveka.
Det har fått henne att sluta tveka när hon ska korsa en väg eller en bro.

Du kan ju leda hästen förbi vägen och sen sitta upp? Det är ju nyttigt även för ryttaren att röra på sig... :-)

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 214
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama