Tjoho, jag klarade av hingsten!

danilo

Trådstartare
Idag, efter ledarskapsövningar med en annan tjej igår, gick det för första gången bra att leda hingsten ut och in från skrittmaskinen! Tjohooo! :bump: :bump: :bump:

Tidigare har han nafsat, dragit, drygat sig och jag har helt enkelt inte vågat säga till tillräckligt mycket för att han ska bry sig. Jag har varit rädd för att han ska protestera och gå emot mig, vilket vore en mardröm. Men det gjorde han inte, och när vi gick in igen försökte han inte ens nafsa utan var relativt lyhörd och höll ögonen på mig.

ÅÅÅ vad glad jag är! Så skönt att inte vara rädd! :crazy:
 
Sv: Tjoho, jag klarade av hingsten!

Grattis! Jag vet precis hur fantastiskt härligt det är när man äntligen kommer på dom! :banana:
 
Sv: Tjoho, jag klarade av hingsten!

vad för ledarskapövningar gjorde du? Har själv en odräglig hingst som trycker sig och nafsar..
 
Sv: Tjoho, jag klarade av hingsten!

Ja visst är det underbart! Sen är det ju visst en bit kvar på vägen till full kontroll, men ändå, det är en sån lättnad! :)
 
Sv: Tjoho, jag klarade av hingsten!

Vi (jag fick hjälp av en äldre tjej som är duktig och van) gjorde så att på väg till skrittmaskinen gjorde halt, framåt, bakåt och runt. Inga snabba idiotsvängar alltså utan helt enkelt efter tio steg stannade jag och då ska han stanna direkt. Det gjorde han förstås inte, så jag backade honom genom röst och grimskaft, utan att själv flytta på mig.

Likadant med backningar och att få honom att flytta bakdelen efter mig = han ska ha koll på mig, lyssna på mig, inte gå förbi.

Nolltolerans mot all slags nafsning på mig/ grimskaft/ väggar o.s.v. Först ett vänligt nej, sen hårdare och hårdare ju mer han fortsätter. Den här hingsten verkar vara fruktansvärt "hård" och okänslig, så man kan gå på ganska ordentligt.

Nu ska jag köra med samma regler varje dag, hela tiden, så får vi se om det blir någon ordning på det tills våren och hingstigheten sätter fart :crazy: :)

Har du gjort några övningar med din hingst?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 406
Senast: anglahund
·
Träning Min 5-åriga fbl korsning har totalt tagit över ledarskapet och jag vet inte alls var det har gått fel. Läs gärna min andra tråd här på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 447
Senast: Werze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp