Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Först ett enkelt avklarat samtal kontrollfrågor för att se om jag förstått att det permanent och att jag känner till andra preventivmedel. Jag fick skriva under papper på detta.


Man undrar om det finns någon någorlunda vuxen kvinna idag som inte förstått att "det finns andra preventivmedel"?! Vilken fråga! Men jag antar dom måste ställa alla tänkbara frågor, utifallatt.......

Lycka till! Och grattis :)
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Är också nyfiken på samma.. funderingarna finns där!
Tillägg:
Hur blir det med lust och "sexdrift" efteråt?

Och för den delen TS: GRATTIS! :D
Som nämnts tidigare i tråden, det gör ingen som helst skillnad. Det enda som händer är att man kapar äggledarna och oftast knyter ihop dem (alternativt täpper igen på annat sätt) så att äggen inte kan nå livmodern och spermierna inte kan nå ägget för befruktning.
Grattis! :)

Jag är väldigt nyfiken, hur gammal är du och hur "krångligt" har det varit att bli tagen på allvar?
Har sedan så länge jag kan minnas varit övertygad om att jag aldrig kommer skaffa barn och att jag ska sterilisera mig i framtiden. Men de gånger jag tagit upp frågan så har jag blivit avfärdad mer eller mindre med argumentet att jag är alldeles för ung (blir 26 i år) för ett sådan beslut.
Generellt har man en åldersgräns på 25 år för sterilisering och orsaken till det är att en relativt stor andel av dem som "absolut inte vill ha några barn" vid den åldern faktiskt ändrar sig när de blir äldre. Och jodå, man kan vara bombsäker när man är 23 men ändå ändra sig... *räcker upp handen* Jag skulle "absolut inte ha några jävla ungar alls" tills jag var typ 28 och vid 34 fick jag mitt första högst planerade och önskade barn och sen tre till...
Men NU är jag steriliserad, vilket gjordes i samband med mitt fjärde kejsarsnitt.

Vis av min egen erfarenhet så skulle jag nog rekommendera att man väntar så länge som möjligt med att bestämma sig för sterilisering. Jag säger inte att det är fel att sterilisera sig, men det är ju attans så sorgligt om man plötsligt får en grym barnlängtan 10 år senare...
(och adoption är inget alternativ för många, utan det "ska vara" just ett eget biologiskt barn)
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Ja, hur som dåliga argument tycker jag till att man inte skulle få välja själv och bestämma över sin egen kropp..

Ens egna "misstag" i så fall är det ju bara en själv som åker på senare och jag förstår idag inte hur det skulle vara hela världen att inte kunna bli med barn sen om man ändrar sig.
Finns andra möjligheter att få barn ju.

Sen är det ju så att alla vill inte ha barn och då är det enligt mig skrämmande att andra ska försöka omvända en eller ännu värre, tycka synd om en när man känner så. Då är det mer synd om dem som verkligen vill ha barn men inte kan få
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Ja täpper man bara till äggledarna så handlar ju IVF bara om ekonomi och lär vara billigare än att adoptera.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Jag är nyfiken på om man fortfarande får gratis försök med IVF om man har steriliserat sig sen innan?
Man borde dock få slippa att försöka i 8 månader först:p
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Som nämnts tidigare i tråden, det gör ingen som helst skillnad. Det enda som händer är att man kapar äggledarna och oftast knyter ihop dem (alternativt täpper igen på annat sätt) så att äggen inte kan nå livmodern och spermierna inte kan nå ägget för befruktning.

Jag har clips på mina äggledare sedan några år. Med clips kan man ångra sig, men får bekosta hela den operationen själv.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Jag är nyfiken på om man fortfarande får gratis försök med IVF om man har steriliserat sig sen innan?
Man borde dock få slippa att försöka i 8 månader först:p

Nej, det får man bekosta själv vilket är helt rimligt.

Men jag har skojat en del om alla papper. Att bli bli gravid vore ett större beslut för mig och det får jag glatt bli på fyllan:D utan skriva under något...
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Grattis
Jag går också i de tankarna!
Vill inte ha några barn
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Är det lika säkert som om man knipsar av äggledarna? Vad kostar det? :)

Ska nog vara lika säkert. Har förstått att olika läkare gillar olika metoder bara. Kostnaderna beror nog på var man bor och jag har absolut inget minne av vad min op kostade.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Nej, det får man bekosta själv vilket är helt rimligt.

Men jag har skojat en del om alla papper. Att bli bli gravid vore ett större beslut för mig och det får jag glatt bli på fyllan:D utan skriva under något...

Då har de ändrat det nyligen? För några år sedan fick man IVF "gratis" (högkostnadskort) om man hade steriliserat sig. Jag tycker faktiskt att det var fel, har man tagit det beslutet får man stå sitt kast och pröjsa själv!

*KL*
Hur går en sterilisering till rent tekniskt? Man gör väl via titthål numera? Hur lång konvalescens? Skulle absolut sterilisera mig om jag levde i ett fast förhållande.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Grattis!
Vilken metod kommer du välja?

Jag satte in implantat för drygt ett år sen och det var verkligen bland de bättre besluten i mitt liv!
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Jag har önskat titthål där de skär av äggledaren. Implantat och clips lockar inte, ju färre främmande föremål i kroppen ju bättre tänker jag.
Sen får jag ju se vad som erbjuds.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

Då har de ändrat det nyligen? För några år sedan fick man IVF "gratis" (högkostnadskort) om man hade steriliserat sig. Jag tycker faktiskt att det var fel, har man tagit det beslutet får man stå sitt kast och pröjsa själv!

*KL*
Hur går en sterilisering till rent tekniskt? Man gör väl via titthål numera? Hur lång konvalescens? Skulle absolut sterilisera mig om jag levde i ett fast förhållande.

Finns implantat som förs in via livmoderhalsen. Görs vaken i gynstol utan annan "drogpåverkan" än ett par värktabletter. Gjorde ont och jag fick blodtrycksfall efteråt, samt lättare mensvärk i knappt en vecka. Men minst sagt smärtfritt jämfört med att göra hål i buken!
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

För er som undrar så är jag 35, jag har varit rätt säker på att jag inte velat ha barn seden jag var strax över tjugo. När jag var cirka 30 bestämde jag mig för att knyta rören när jag blev 35 om jag inte ångrat mig tills dess.(Det trodde jag inte att jag skulle göra, men folk har tjatat om att man brukar göra det). Fyllde 35 i december så nu var det dags.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

*KL*
Hur går en sterilisering till rent tekniskt? Man gör väl via titthål numera? Hur lång konvalescens? Skulle absolut sterilisera mig om jag levde i ett fast förhållande.

Titthål med 2 eller 3 små sår. Jag har ett ärr i naveln och ett neråt till höger av naveln. En natt på sjukan och några dagars sjukskrivning. Jag var av någon anledning konvalescent i en vecka och kunde inte rida på drygt 2 veckor. I vanliga fall lär man vara fit for fight på några dagar.
 
Sv: Tjoho,här ska inga barn bli gjorda!

För er som undrar så är jag 35, jag har varit rätt säker på att jag inte velat ha barn seden jag var strax över tjugo. När jag var cirka 30 bestämde jag mig för att knyta rören när jag blev 35 om jag inte ångrat mig tills dess.(Det trodde jag inte att jag skulle göra, men folk har tjatat om att man brukar göra det). Fyllde 35 i december så nu var det dags.
Klokt resonerat, tycker jag!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp