Tjockt ben!

H

hellgrl

Min hästs hagkompis har varit tjock i ett framben i säkert två veckor nu, och jag börjar bli bekymrad för honom. Benet är ordentligt svullet, hela vägen från kota till framknä, och svullnaden verkar inte släppa alls.
Han är inte varm eller öm, vad jag har kunnat känna, och jag har inte kunnat se någon hälta. Har dock bara sett honom i hagen, men han rör sig som vanligt.
Vad kan det vara? Ägaren verkar övertygad om att det inte är nåt farligt eftersom han inte är halt, men visst behöver hästen inte visa nån nämnvärd hälta vid exempelvis en senskada? Hästen rids inte just nu, utan går på bete dygnet runt.

Vore tacksam för lite idéer om vad det kan röra sig om, så att jag kan försöka övertala ägaren att ta ut en veterinär.

Sv: Tjockt ben!

Tja, när min fd gammelhäst fick lymfangit och såg ut som hon hade ett elefantben så var hon då inte halt..men hon var ju tvungen få sprutor ändå för att det skulle lägga sig..Varför kan inte ägaren ta ut en veterinär istället för att chansa på att det inget är. För om det inte vore något speciellt ...ja då skulle ju hästen inte ha ett svullet ben ;)

Nä, det är det jag också tycker, nåt ÄR ju fel, men ägaren verkar anse att så länge hästen "bara" är svullen är det inget att bry sig om.

hellgrl skrev:
Nä, det är det jag också tycker, nåt ÄR ju fel, men ägaren verkar anse att så länge hästen "bara" är svullen är det inget att bry sig om.
*applåder* vilken ansvarsfull hästägare... *ironi*
Stackars häst. Ja, varför blir man ens förvånad...

Men herregud.! :eek: skulle absolut inte låta hästen bara gå kvar på bete och i rörelse utan att kolla upp det! Det är LÅNG tid att vara så svullen och inte alls normalt. vet omedelbart för en koll säger jag!

det där låter som en häst jag vet som till och med fick lymfangit konstaterad av veterinär. hon motionerades lätt och lindades med jodopaxbandage för "lymfangiten".
ohalt (ja, ett eller annat orent steg i trav), och relativt oöm.

det var ett brott på griffelbenet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·
Hästvård Kollade hästarna igår och idag. Ser då att hagkompisen har ett väldigt svullet ben, inte svullet som i senskada utan bara allmänt tjockt...
Svar
5
· Visningar
821
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25