Tjocklek på rep till draglinor för släpa?

Mli

Trådstartare
Jag har ett par meter rep över som jag funderar på om man kunde använda till draglinor nu när man kör in hästen. Alltså bara ha nu i början utan vagn, dra däck efter tex. Jag har ju varit en hejare på att splitsa en gång i tiden, borde ju komma ihåg hur man gör ännu.

Hur tjockt bör repet vara? Tror att detta ligger på ca 20mm men det känns ganska tunt. Vad tror ni?

Sv: Tjocklek på rep till draglinor för släpa?

rep är nog mycket tåligare än vad man tror! Jag kommer ihåg en jättegammal bokseringslina vi hade till bilen, och jag tror inte att det ens var 20mm och den klarade bilar..

Jo, det är ju ganska starkt då om det fixar att dra bilar..

Hur är det med skaderisken? Det känns som om ett tunnare rep skulle kunna göra mer skada än en typ tross om hästen får panik och snurrar in sig i linorna. Hur tjocka är de linorna som säljs ute på marknaden? Eller såldes, kanske man ska säga. Har inte sett såna på länge.

Börje på http://www.flobyoverskottslager.nu/ har bland annat draglinor av rep. De är tjocka, kanske 30 mm, lite styva och oelastiska, med några kedjelänkar i ena änden och antingen en krok eller hake i andra änden.
Mycket bra grejer. Poppis i brukshästbranchen.

Börje på http://www.flobyoverskottslager.nu/ har bland annat draglinor av rep. De är tjocka, kanske 30 mm, lite styva och oelastiska, med några kedjelänkar i ena änden och antingen en krok eller hake i andra änden.
Mycket bra grejer. Poppis i brukshästbranchen.

Japp! Köpte ett par för ett par veckor sedan. Testade dem i helgen när jag harvade ridbanan. Hur bra som helst! Kedjan i änden gör att man lätt kan reglera längden. Repen ser ut att vara av hampa och är dessutom tjärade för att vara rötbeständiga.

Japp! Köpte ett par för ett par veckor sedan. Testade dem i helgen när jag harvade ridbanan. Hur bra som helst! Kedjan i änden gör att man lätt kan reglera längden. Repen ser ut att vara av hampa och är dessutom tjärade för att vara rötbeständiga.

Kan bara hålla med! Har haft mina i flera år och de är suveräna!

Smidigt just eftersom man kan reglera längden oxå, och man kan ju sätta på fler länkar om man vill ha längre kedjor!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 707
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 335
Senast: lillkillen
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: Mezcal
·
Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 544
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka