T

Trizzla

Hej. Undrar hur jag ska få ner min katt i vikt! har minskat på maten men ingenting händer, Efter kastreringen sa det bara pang!
Och det är inte fast utan magen är bara helt hängande! Vad gör jag ?

Sv: Tjockis.

Min kompis hade samma problem med sin katt efter kastrering,hon gick till vet. o köpte specialfoder till honom,ring o rådfråga veterinären:)

Ja en lite påse under magen är nog vanligt, speciellt hos kastrater. T.o.m. våra två väluppfostrade gossar har fått var sin, fastän de har fin hull i övrigt.

Ett bra skonbantingsmedel kan vara våtfoder. Våtfoder som ju är i sig bra mat för katter, fungerar faktiskt även som ett skonsamt bantingsmedel...

Ok men ger det något bra resultat?!
Vet du va det kostade om det är mycket dyrare än vanligt torr foder?!
Han är lite kräsen så att han äter inte burkmat.:)

Ge protein (kött) istället för kolhydrater (säd mm som finns i torrfoder). Försök övertala katten till blötmat om du inte orkar barfa.

Ok men ger det något bra resultat?!
Vet du va det kostade om det är mycket dyrare än vanligt torr foder?!
Han är lite kräsen så att han äter inte burkmat.:)

Våra gillar inte heller burkmat, så jag har inte så stor personlig erfarenhet av våtfoder och kostnader.
Men det borde inte bli SÅ stora kostnadsskillnader. Mjau som har gott rykte är ju inte dyrt. Bozita är en liite dyrare Mjau-variant (samma fabrikant).

www.catinfo.org och Lisa A. Pierson där skriver mycket gott om våtfoder som bättre än torrfoder.
Hon beskriver också nånstans ett exempel med en smällfet katta, så fet att hon inte längre klarade att tvätta sig ens hjälpligt.
Gick alldeles galant att skonbanta henne med våtfoder - när hon väl lärt sig äta våtfoder.
Våtfoder brukar ju också innehålla en mycket högre andel av animaliska produkter - kött och fett.
Finns ju ingen anledning att ha en massa tomma kolhydrater för att hålla ihop foderbitarna.

Till saken hör att fetlagda katter tål ju inte svält. Så det går inte bra att banta genom att kraftigt minska på fodermängden...

Okej , så jag ska alltså försäka att bara ge honom blöt mat så att han går ner i vikt ?

Okej , så han ska alltså kunna gå ner bara ja ger honom blötföder? Något specielt blöttfoder ja ska köpa i så fall ?

Okej , så han ska alltså kunna gå ner bara ja ger honom blötföder? Något specielt blöttfoder ja ska köpa i så fall ?

ja, så vitt jag förstår. Så enkelt. Blötfoder som huvudmat, kanske då liite torrfoder att knapra på nätterna.

Mjau och Bozita är som sagt de två märkena som brukar rekommenderas. Finns helt säkert fler: det är lättare att göra ett hyfsat våtfoder än ett hyfsat torrfoder...

Har dock ett vagt minne att det var nåt med Mjaus "Sunda målet". De hade nån ingrediens som var onödig. Sädesslag tror jag.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V