Tjockis på tjocken - stödbälte för tung mage?

@malumbub Du behöver inte förklara eller redovisa din vikt för någon härinne!
Tack. Vikten är vad den är. Och orsakerna ändras inte bara för att de skrivs här. Men kanske, kanske, kan någon yngre få hjälp genom detta att få hjälp tidigare. Jag har blivit stämplad som lat i så många år, utan att jag förtjänat det. Om jag hjälper EN ung tjej genom att vara öppen så blir jag en gladare människa.

Tack för alla svar, även de negativa och mycket negativa.

Jag har träningsprogram sedan tidigare och kämpar på, men degklumpen envisas med att hänga kvar. En tung livmoder med ett barn inuti är inget som skrämmer mig, snarare nåt jag ser fram emot. Jag är inte rädd för att få ont i ryggen och ja, jag använder anpassade bhs. Inte direkt billiga underkläder här.

Det jag funderar över är om jag på nåt sätt kan hjälpa och avlasta kroppen under tiden som jag fortsätter stärka musklerna. Därför har pratet om stöd eller bälte börjat stanna kvar i mina tankar. BM sa till mig att börja använda stödstrumpor på en gång, så det gör jag. Allt för att hjälpa kroppen.

Och för er som faktiskt är intresserade:
Min övervikt kommer, till stor del, på grund av hormonfel och obalanser i kroppen. Jag har kämpat med den, från början, smygande övervikten och tröttheten sedan puberteten. D v s i snart 20 år. Det var först, efter flera års kamp med landstinget, som jag fick hjälp - av en privat gynekolog, eftersom vi inte blev med barn. Barnlösheten har alltså även gett mig svar på varför jag mått skit i så många år. Så den behandling jag har fått har syftat till att resultera i en graviditet, men framför allt en friskare och piggare kropp.

Jag har stöd av både BM, läkare och dietist under graviditeten.

Så tack för omtanken, men ni behöver inte vara oroliga för att jag kommer att väga som en elefant om ett halvår eller kommer använda nåt som gör ont.

Skulle vilja hitta en butik med olika stöd/bälten och höga gravidtrosor, men har hittills bara hittat nätbutiker.

Tack för tipset om byxorna, hade inte tänkt så långt än.

Stödstrumpor är underbart! Har massor av par och på vintern drar jag bara på ett par thermosockar utanpå :love:

Nu bara chansar jag, men nåt sånt bälte som tyngdlyftare har kanske? Vet inte riktigt hur dom funkar, men ger ju stöd i alla fall
Dom bälten ska sitta så högt upp och är dessutom väldigt hårda så jag tror att de är för obekväma tyvärr.

TS, har du kollat på graviditetsgördel? Tänker på sån som man sätter över hela magen och som är ett lättare stöd t.ex. från Cantaloop.

Inte för o vara sådan, men varför riskera kroppen och hälsan genom att "frivilligt" se till att man går upp ännu mer? :(

Men till ämnet, någon form av spanx kanske? Finns ju något mjukare modeller som ändå håller in och ger stöd. Finns högre gravidtrosor osv.

Och något som du borde fundera på innan du experimenterar med olika "håll in metoder" är om det verkligen bra för barnet att trycka in magen och ge ännu mindre utrymme än det redan har?:down:

Alltså jag skrattar ihjäl mig. Alla graviditeter är olika. I mitt fall så gick jag ner 15 kg från startvikt under graviditeten - hade ca 40 kg övervikt vid start. Summa såhär 18 månader senare är en frisk son och en lättare mamma, så att måla fan på väggen från start är att ta i. Mådde bättre än de normalviktiga under graviditeten dessutom. Som överviktig och gravid så bör man inte gå upp under graviditeten, men man ska absolut inte svälta sig heller.

Ts, det är inte säkert att du behöver extra stöd. Känn efter i kroppen och ta det därifrån. Vattengympa hjälpte mig massor, så skönt att röra sig utan att belasta mer än det som känns bra. Prata med bm om det, brukar funka bra så länge man inte har foglossning allt för illa.

Har ungefär samma startvikt som du, @Roxer, och planen är att inte gå upp mer.

Skulle vilja ha nåt som stöd när jag är ute och går eller ibland på jobbet. Jag får inte ont ännu, men just för att avlasta och minska på risken att få ont i framtiden.

En lång historia kort: jag är jättetjock med hängande tung mage och gravid i vecka 16. Mamma och moster tjatar om stöd för magen, typ gördel.
Nån här som har erfarenheter av det? Bälten för foglossning är ju inte riktigt samma sak. Trosor med gördel (för t ex fest) har ju en förmåga att inte vara så bekväma. Vågar man använda en sån där Belly Bandit eller liknande? Alltså med själva syftet att hålla upp degklumpen och avlasta/stärka kroppen innan graviditeten tar över mer?
Erfarenheter?
På "min tid" kunde man ha en gördel som liksom lyfte magen lite. Det kanske kan hjälpa dig?

Skulle vilja ha nåt som stöd när jag är ute och går eller ibland på jobbet. Jag får inte ont ännu, men just för att avlasta och minska på risken att få ont i framtiden.
Tänkte just skriva det @Roxer skrev, det är ju faktiskt inte säkert att du går upp mer i vikt under graviditeten om du redan är överviktig. Det händer att folk går ner i vikt istället, kände en som var smalare efter graviditeten än innan. :)

Jag hade nåt i den här stilen (som jag inte använde så mycket): http://www.carriwell.se/seamless/maternity_support_band.asp

Har noterat att ställen som Babyland och liknande ibland säljer gravidtrosor, bälten och sånt. Kan vara värt att kolla upp eftersom du sökte fysisk butik.

Jag var också i din viktklass, gick inte upp ett hekto under graviditeten, utan nån vecka efter förlossningen vägde jag plötsligt 15 kg mindre..
Så avvakta lite innan du köper nåt dyrt bälte eller liknande, jag tyckte aldrig magen blev hängig överhuvudtaget.

Tack. Vikten är vad den är. Och orsakerna ändras inte bara för att de skrivs här. Men kanske, kanske, kan någon yngre få hjälp genom detta att få hjälp tidigare. Jag har blivit stämplad som lat i så många år, utan att jag förtjänat det. Om jag hjälper EN ung tjej genom att vara öppen så blir jag en gladare människa.

Jag känner igen mig precis på din beskrivning med hemsk trötthet, övervikt och svårt att bli gravid. Har tagit prover hos gyn och det visade att de va nåt strul med ett hormon som jag ej minns nu. Enda åtgärden är viktnedgång, har kommit ner ett par kg men cykeln strular mer än nånsin. Du får gärna skicka ett pm till mig om du vill och berätta mer om dina hormonstörningar och behandling. Grattis till graviditeten!

En lång historia kort: jag är jättetjock med hängande tung mage och gravid i vecka 16. Mamma och moster tjatar om stöd för magen, typ gördel.
Nån här som har erfarenheter av det? Bälten för foglossning är ju inte riktigt samma sak. Trosor med gördel (för t ex fest) har ju en förmåga att inte vara så bekväma. Vågar man använda en sån där Belly Bandit eller liknande? Alltså med själva syftet att hålla upp degklumpen och avlasta/stärka kroppen innan graviditeten tar över mer?
Erfarenheter?

Jag kan varmt tipsa om att köpa gravidbälten från typ wish appen. Jag köpte pga foglossningar och fick då tre bälten i ett för ca 100kr. Två av bältena var för höft/mage under graviditeten och ett för magen efter graviditen. Jag trodde det skulle vara lite sisådär med kvaliteten men tänkte att det var bättre än inget men jag vart ärligt väldigt nöjd och kvaliteten var över förväntan. Men om du beställer där så se till att det är från någon som har tydliga mått utskriven så att du kan mäta och få det rätt. Det jag beställde stod det till och med vilken månad man skulle mäta i för att få bästa passform.

Jag känner igen mig precis på din beskrivning med hemsk trötthet, övervikt och svårt att bli gravid. Har tagit prover hos gyn och det visade att de va nåt strul med ett hormon som jag ej minns nu. Enda åtgärden är viktnedgång, har kommit ner ett par kg men cykeln strular mer än nånsin. Du får gärna skicka ett pm till mig om du vill och berätta mer om dina hormonstörningar och behandling. Grattis till graviditeten!
Skriver hellre öppet här. ;)

Läs mer om PCOS hos t ex 1177. Jag hade sovande äggstockar, ägglossning väldigt sällan, troligtvis inte alls de senaste åren, och obalans mellan olika hormoner i kroppen, vilket lett till att jag blivit mer känslig för testosteron än vanligt.

Jag var själv helt inne på att det var sköldkörteln som var boven, eftersom vi har stora problem i min familj, men vårdcentralen stirrade sig blinda på "normala" provsvar och sen hittade ju den privata gynekologen svaret på bara några minuter.

Och ja, vikten är viktig vid PCOS och PCO. Och att hålla sig aktiv i vardagen. P-piller kan vara av väldigt stor betydelse också - funkar ju dock inte om man vill bli med barn. Så jag fick äta hormoner för att först få regelbundna cykler (varierade mellan 28 och 52 dagar, eller längre) och sedan för att locka kroppen att släppa ägg.

Och ja, vikten är viktig vid PCOS och PCO. Och att hålla sig aktiv i vardagen. P-piller kan vara av väldigt stor betydelse också - funkar ju dock inte om man vill bli med barn. Så jag fick äta hormoner för att först få regelbundna cykler (varierade mellan 28 och 52 dagar, eller längre) och sedan för att locka kroppen att släppa ägg.

Tack för svar! Jag Frågade gyn när jag var där angående pcos eftersom jag fått operera bort cystor innan men hon såg inga nu så hon trodde inte att det var något sånt. Kanske är värt ett besök hos privat istället.

Tack för svar! Jag Frågade gyn när jag var där angående pcos eftersom jag fått operera bort cystor innan men hon såg inga nu så hon trodde inte att det var något sånt. Kanske är värt ett besök hos privat istället.

Börja med blodprov. Sköldkörtel, progesteron, testosteron, prolaktin m m. Om det inte redan är gjort. Eller som uppföljning.

Jag blev kollad av landstinget ett år före mitt privata första besök. Då hade läkaren svårt att se ena äggstocken, så efter en andra titt av överläkaren (av bara bilderna) så sa hon att allt såg bra ut. Privata gynekologen hittade tydligt pärlband. Så ja, det kan nog ändras fort. Eller vara mer synligt en annan gång.

På fejjan fick jag upp reklam från gravidkollen om olika gördlar och så för gravida, spännande med cookies och sånt ibland haha! Har inte googlat på det en enda gång, bara läst i denna tråd!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka