Tror de flesta av de stöden är till för att underlätta att musklerna kommer tillbaka efter förlossningen då magmusklerna kan vara isärdragna, diastasis recti. Tror inte alls det behöver vara en dålig idé att hjälpa ihop dem så de inte snäpper isär vid ansträngning. Vissa måste ju operera ihop dem efter graviditet och det är dåligt för ryggen att ha dåliga magmuskler (vissa kulturer har ju lindat magen efter förlossning).Jag förstår nog inte vad tanken är med de där stöden? Vad är de tänkta att hjälpa mot? Slitage på kroppen? Något jag såhär spontant känner är väl att man kanske försöker stärka kroppen i sig själv om det är så att man saknar muskulatur. Bm borde i så fall kunna tipsa om en som kan ämnet. Vad gäller foglossningsbälte fick jag prova ett hos sjukgymnast som min bm gav mig uppgifter till. Kanske finns de där stöden att prova hos sjukgymnast med?
Jag själv är av typen "jag skiter i vad du tycker att jag borde göra" och hade aldrig någonsin gått och köpt grejer till min kropp för att någon tjatar. Är något obekvämt/tungt/ont så kolla med bm om det går att göra något. Nojar du för smärta framöver så jobba med att stärka musklerna på ett sätt som passar. Jag vill minnas att jag läst att god hållning är en bra hjälp bara det. Man svankar gärna lite när det blir tungt och har du god styrka sedan innan är det alldeles säkert till din fördel.
Nyfiken som jag är så snek jag in på siten, ett band verkar bara hålla upp under magen, lyfthjälp bara, det kanske är ngt om man själv tycker det känns obekvämt.
(Jag gillar iofs att lyssna på andra ibland, det har visat sig vara praktiskt. Tex tyckte en släkting en gång när jag var 14 att jag borde prova BH och det blev väldigt lyckat. Kunde springa igen och brösten blev väldigt ohängiga från att ha börjat hänga. Inte för att det borde spela någon roll men jag gillar det.)