tjocka shettisar

K

knasenknas

japp har 2 st, feta minishettisar, benen syns knäppt för magen är så stor, :angel: det är ju efter allt gräs, men så nu ska jag iväg och ska ta in dom i den andra hagen där dom stora hästarna går och där finns typ inget gräs alls, så jag tänkte ge dom bara halm, just för att dom ska ha något å plcoka i å så, tror ni det räcker med att bara ge dom halm och hur mycket tycker ni man ska ge dom? dom får också lite krafft bara för att dom ska få isig mineralerna. hur tycker ni att jag ska göra?? :confused:

Sv: tjocka shettisar

fast man kan ju inte sluta ge dom nån näring bara för att dom frossat på ett bete??? dom lär ju ha ett underhållsbehov dom också..

martha skrev:
fast man kan ju inte sluta ge dom nån näring bara för att dom frossat på ett bete??? dom lär ju ha ett underhållsbehov dom också..

dom äter ju inte bara halm, det finns ju självklart lite gräs kvar i den hagen och som sagt får dom mineraler och krafft...

Nog tycker jag att du hellre ska ge hö + ev mineraler.
Vore ju kanske det bästa om dom fick motion också..
Om dom nu är så feta, som du säger skulle inte jag ge kraftfoder iaf.!

Nä, inget kraftfoder till dom inte, det ger inte jag till min shettis.
Bara hö och isåf lite pelleterat mineralfoder kan dom få.
Se om det kan undvikas att få dem så feta till nästa sommar eftersom det ju inte är hälsosamt på något vis och fångrisk föreligger om de sätter i sig så pass mycket gräs.

Du behöver ju kanske inte ge dem det allra finaste höet och nog funkar en viss del halm som bukfylla också.
Är de inte unghästar så är det nog dags för dem att börja motionera också.

Fick banta min shettis snabbt förra våren då hon hade belastningsfång. Nattetid stod hon inne på spån och åt hö.

Dagtid grushage och hö att äta.

Hon fick ca 4 kg hö fördelat på så många givor som möjligt under dygnet och inget annat.

Feta hästar ska absolut inte ha bukfylla (halm) utöver fetman. Ge hö och mineraler och avstå från kraftfoder istället.
Tycker jag!

/Madelene

Håller fullständigt med alla om att hö,mineraler räcker mycket bra.Börja så smått motinera dom också det är trots allt A& O när man ska banta ner de små (även en själv :p )

Jag skulle ge lite hö och sen halm så dom har nåt att plocka i. Fixa en mineralsten som dom kan slicka på själva när dom behöver så måste dom inte ha nåt kraftfoder. Och motionera dom!!! Tänk efter till nästa sommar också... Shettisar som inte motioneras bör inte gå på bete dyngnet runt!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 964
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 867
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama