tjocka bakben?!

H

Hairspray

min häst får ALLTID tjocka bakben när hon står inne, dom är inte varma och hon har ingen feber. Det är inte gallor för de är hårt.
Nån som har en aning om vad detta kan bero på, för hur de gå när hon står inne till vinter:confused:. Allt försvinner när hon kommer ut i hagen, men har dom inne ca 4-6 timmar när de är som värst ute med flugor och skit.
:banana:

Sv: tjocka bakben?!

blir så på en del, då de står inne. benen stasar sig, men bara de får röra på sig /komma ut i hagen,så minskar det när blodcirkulationen kommer igång.
så kan det bli när de står stilla i hagen åxå en längre stund å det är varmt ute.

Som Sussa74 skrev, benen stasar. Prova att sätta på ett par Back on Track så blodsirkulationen ökar.

okej, så man ska ej linda eller greja med de?

Man kan linda om man vill, men det är inget måste.

Fblherrn här blir likadan. Hänger ju ihop med cirkulationen, benen är långt från hjärtat, och när de står still är cirkulationen sämre - benen fylls i. När de rör sig kommer cirkulationen igång - inga fyllda ben.

Helt ofarligt sålänge det går bort efter en stunds rörelse. På vissa går det ner när man lindar (= värme = ökar cirkulationen), på andra fungerar back on track (sav samma anledning, värme), på en tredje magneter (cirkulation) och på en fjärde ingenting.

Vill man linda/ha bot/magneter/etc så är det inget farligt sålänge man lindar korrekt etc, vill man inte är det inget farligt att låta det vara, givetvis under förutsättning att hästen är kry och ohalt och det - viktigt - går ner av en stunds rörelse.

okej, för min häst står inne nu på nätter på grund av att hon har fått sån hemsk mugg, på ena fram benet. MEn hon ska sättas igång igen, men testar att linda henne under natten. För de kan inte ha med muggen att göra på fram benet? hon har gått på lösdrift hela livet. Jag har tyvärr ingne tillgång till det:/ ska ja ha padd under lindan eller bara linda de?

Padd och fleecelinda. Gärna tjock/luftig padd.

Men en häst som är van gå på lösdrift, och plötsligt ställs på stall nattetid, det är verkligen inget konstigt om den fyller i bak. Spec inte om det är en äldre häst.

okej,:) Nä hon är bara 6 år gammal.:/. Visst hon har säkert vart inne när hon var mindre men inte senaste år iallafall. Men skönt att höra att de inte var någon fara såg inte så fint ut :P

Nu har hon blivit halt istället när hon har stått inne, haltar fram till hagen sen är de inget? Kan de vara att hon bara är väldigt stel? hästen är ju bara 6år gammal, ja tkr de inte ska bli så för att den står inne:(

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 758
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 956
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka