Katur

Trådstartare
Min svärmor har en jätte överviktig jämthunds tik. Vet inte riktigt vad hon väger men om man jämför med hanhunden är det säkert det dubbla!
Ligger hon ner blir det en stor valk längs med hela ryggen.

Det värsta är att hon blivit med valpar. Hon andas väldigt snabbt som när det är varmt på sommaren. Tror hon är i 7 veckan. Jag har sagt till min sambo att jag velat ta hem henne men det är väl ingen bra ide att flytta henne nu när hon är dräktig? Hon har aldrig varit hos oss förut heller och så bor vi i en liten lägenhet med en hund. Kanske inte det bästa för valparna?

Är så arg och ledsen att de inte har gjort något förut.

Jag undrar också om det finns någon risk att hon dör under valpningen? Hon är 6 år och haft 2 eller 3 kullar innan.

Sv: Tjock

Klart det är mer riskfullt med dräktighet och valpningskomplikationer om tiken är extremt tjock..
Hanarna mina ligger på 23,5: 14 månader och 25,8: inne på 10:e året.
Så ligger hon på dubbla vikten, så är hon sjukligt fet :crazy:

Min vuxna rätt stora (58 cm) jämttik väger ca 28 kg (några kilo + nu i samband med dräktighet och valpning) och hon är i tiptopp form och även för henne är en dräktighet och den digivande perioden något som ta på kroppen. En hund i dålig form tär det mer på av naturliga orsaker.

Hunden bör tas till veterinär för att dels kolla hur valparna mår och dels kolla upp hjärtat och det allmänna hälsotillståndet hos tiken.

Är hon HD-röntgad och ögonlyst och vad är pappan gjort med (är det samma ras), om hon nu är dräktig?

Ja det är samma ras. vet inte om hon är röntgad eller lyst men det tror jag absolut inte. Hanen har jag heller ingen aning om, vet bara att han har fin exteriör enl. domarna på utställning. Men man röntgar väl inte precis och lyser ögonen för det?

Ska försöka att få henne till veterinären. Hade tänkt det innan då vi ev. skulle tagit hem henne innan hon blev dräktig. Ska prata med min karl när han kommer från jobbet. Vet du ungefär vad det kostar?

Är hunden sjukligt fet får du väl ta en rejäl diskussion med dom och meddela dom att dom sakta men säkert tar död på sin hund.

Min hund var också fet tidigare och vägde 40 kg (blandras labbe hamilton stövare). Hon var mycket hos min mormor och morfar och åt konstant saker, mycket kaka vid fikat osv. Jag har haft åtskilliga konflikter med dom om det och har varit helt rakt på sak. Sa till dom att dom tar livet av min hund och vill dom det så visst men jag vill inte ha hennes död på mitt samvete. Även om mormor beklagade sig och kom med bortförklaringar så skärpte hon sig. I somras när det var lov kunde jag ha hunden hemma varje dag och motionerade henne jätte mycket samt att hon åt dietfoder. Hon gick ner och vägde 31 kg. Blev sjuk och åkte ner under 30 kg och då var hon mager, hon var riktigt mager. Nu har hon gått upp igen och väger 32,2 kg eftersom hon ätit medicin nu ett tag och inte fått motionera ordentligt, samt att hon för 1 månad sedan operarades också och fick då ordinerat koppelpromenader. Men ett kilo till ska hon ner och då är hon alldeles lagom.

Så prata med dom och få dom att förstå hur viktigt det är med en hund i bra hull och att det är farligt om den är så fet!

Ja jag sa till min kille att om inte jag får ta hem henne ska jag ringa veterinären och säga att de har en så överviktig hund + dräktig. Det blev en väckning för honom iaf, skulle ju få tagit hem henne då. Vill vänta nu med valpningen och det som kommer efter. Sen ska jag ta henne.

Det är inte mycket ordning hemma hos dem. Hundarna är själva under natten och mamman jobbar nästan jämt. Därför står maten framme hela tiden! Blir ingen promenad för någon i huset utan bara ut och kissa på gården, sen in igen.

Men jag ska ta mod till mig. Får be min kille hjälpa mej, då han kan bli fruktansvärt arg ibland ;)

Bra att ni vill ta tag i detta och hjälpa hunden. Om ni komemr till veterinär, så passa på att väga henne också. Blir lättare att veta hur ni ska hjälpa henne nå sin normalvikt om ni har något att utgå från.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 094
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 859
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 273
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 663
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka