S

sweetie babe

hej!!!! jag vill att min häst ska bli lite tjockare...:)
men jag vet inte va jag kan ge för att få henne tjockare???:confused:

tacksam fö svar!!!

Sv: tjock!!!

Du kommer få samma svar i denna tråd som i din (dina) andra. Utan analys vet man inte, man kan bara gissa vad hästen behöver.

Hur ser hästen ut över överlinjen? Är det muskler eller hull som saknas? Eller både och?

Antiqua skrev:
Du kommer få samma svar i denna tråd som i din (dina) andra. Utan analys vet man inte, man kan bara gissa vad hästen behöver.

Sorry, jag blandade ihop dig med en annan:smirk:

Hursom, svårt att veta utan analys. Hur mkt grovfoder får din häst? kraftfoder?

Foder som är bra hullmässigt är bla lusern (min favorit), kornkross, och betfor.Eller så kan du prova att tillsätta ett par dl olja i maten.
Men har du inte analys skulle jag nog börja med lusern och se hur hästen tar sig på det, det räknas som grovfoder dessutom.

den får mineraler och betfor och kornkross..blir för pigg på havre....:mad:

va för slags olja....???:confused:

tack...

sweetie babe skrev:
den får mineraler och betfor och kornkross..blir för pigg på havre....:mad:

va för slags olja....???:confused:

tack...

Jag skulle inte ge ENBART olja. Tycker att du ska tillsätta något som ger BÅDE energi och protein, risken är att det är just PROTEINET som fattas i din foderstat. Då blir det fel om du bara lägegr till en massa ENERGI som olja ger.

Det allra bästa du kan göra, om du inte har analyserat hö, är att ge den LUSERN. Det ger hull med både energi och protein!
Är det en stor häst skulle jag ge minst 1kg lusern.

Hur mycket får hästen annars? Av hö? Kraftfoder?
Hur stor är hästen i fråga? Rids den?

ja den rids 4-5 ggr i veckan....1.55cm i mankhöjd...den får ju betfor, mineraler och krossad korn...blir för pigg på havre....sen 10-15 kg hö.... lite kraft jag vet men jag vet inte va jag kan ge henne:confused:

tack..:rofl:

ja den rids...4-5ggr i veckan....den får betfor 1/2 liter sen krossadkorn liter sen mineraler....lite krafft jag vet men vet inte va jag kan ge henne:confused: sen 10-15kg hö....
hon ä 1.55 cm i mankhöjd...

tack.........:banana:

Som jag skrev högre upp så skulle jag prova att tillsätta lusern i första hand. Finns både hackad och pellets (bör blötläggas)..

sweetie babe skrev:
ja den rids...4-5ggr i veckan....den får betfor 1/2 liter sen krossadkorn liter sen mineraler....lite krafft jag vet men vet inte va jag kan ge henne:confused: sen 10-15kg hö....
hon ä 1.55 cm i mankhöjd...

tack.........:banana:

Nejdå, det är inte nödvändigtvis för lite kraftfoder. Man behöver inte alltid ge kraftfoder, det beror på hur erat hö är. Men utan analys är det svårt att veta! Dock ser du ju på hästen om den är i okej hull och verkar vara pigg och kry. Men nu ville du ju få upp den i hull ju...

Då är det så att det är mycket möjligt att erat hö innehåller för lite av PROTEIN. Det är vanligt att det är så och då tappar hästen hull/muskler... Det allra bästa vore att analysera höet och sen räkna ut en korrekt foderstat. MEN annars så tycker jag, liksom Antiqua, att du ska börja ge hästen 1-2kg LUSERN (pellets eller strå, det väljer du själv).

Det sätter hull och är bra för hästen! Det höjer proteinnivån i din foderstat och ger även lite energi.

Fortsätt ge minst 10kg hö också. Gärna mer! (väger du det eller uppskattar du bara kilona?)

jag väger det inte.....
vårt hö ä ett väldigt enegirikt hö...jätte fint hö...:D

tack...:rofl:

sweetie babe skrev:
jag väger det inte.....

Det kan du inte veta utan en analys. Man KAN inte se på hö om det är bra!

Börja med att VÄGA upp höet! Annars har du dålig koll på hur mycket du stoppar i din häst. Ena dagen kanske den bara får 8kg och nästa får en 11kg... Hur kan du ens veta att det är 10-15kg när du aldrig väger det??

En hövåg kostar inte mycket.

sweetie babe skrev:
jag väger det inte.....

tack...:rofl:
hej, börja med att VÄGA höet så att det blir en jämn fodring, inte bra för magen om den får tex 7kg ena dagen och 13kg andra...
blir även en ojämn belastning på ämnesomsättningen också.
vi har också fint hö, men som milly skrev vet man inte om det är energirikt om man inte har analys
(jag har själv ej analys,så man får tänka att man har ett medelvärdigt hö då) det är PROTEIN din häst kan behöva tror jag,
som andra skrivit är lucern bra, även korn och kli hjälper att få på hull.
men som sagt, börja att väga höet.

jag har en hövåg....
för jag väger hela balen.....10-15kg i varje......sen delar jag det på två för jag har två hästar ......då kan jag veta hur mycket min häst får,.....;)

sweetie babe skrev:
jag har en hövåg....
för jag väger hela balen.....10-15kg i varje......sen delar jag det på två för jag har två hästar ......då kan jag veta hur mycket min häst får,.....;)

Okej då vet du ju iaf attd et blir mellan 10-15kg dagligen.

sweetie babe skrev:
jag har en hövåg....
okej, det lät som om dom fick 10 eller 15kg....

Hej! Jag hade samma problem med min häst, och då hörde vi att alla sa att koprn var så bra föe hästen, men inte vad som händer när det kombineras med havre. Min häst blev dålig av havre och korn, kommer inte ihåg varför men kombinationen var inte bra... Ett litet tips är att inte ge både havre och korn utan bara korn och övrigt foder :)

tack för tippsét men det gö jag redan...:rofl:
men det hjälper inte ändå:mad:

tack!!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
569
Senast: SiZo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar